Din cauza scumpirilor, românii au rărit ieșirile la restaurant. Cele mai mari creșteri sunt raportate în Transilvania
Your browser doesn't support HTML5 video.
Potrivit unui studiu realizat de o platformă de rezervări online, peste 90% dintre cei care obișnuiesc să ia masa în oraș spun că prețurile au crescut în raport cu veniturile lor, astfel că aleg preparatele mai ieftine din listă sau renunță la un fel de mâncare. Proprietarii restaurantelor recunosc și ei că încasările au scăzut cu până la 20%.
Venit în vacanță în Brașov, un turist din Suceava nu se așează la masă până nu verifică prețurile din meniu. Anul trecut nu făcea asta, pentru că bugetul sejurului era acoperitor.
Turist: „Sunt scumpiri în ultima perioadă, se simte, clar se simte. Dacă am o săptămână, două, mai nașpa, imediat îmi trece prin cap, ce-ar fi să nu mai ies weekendul ăsta în oraș, să cheltuiesc atât de mulți bani?” Și așa gândesc acum aproape jumătate dintre clienți. Vin la restaurant rar și foarte rar, după cum arată studiul realizat de o platformă de rezervări online. Majoritatea celor chestionați - 94 la sută - dau vina pe prețurile din meniuri care, spun ei, au crescut prea mult.
Raul Sideriaș, director de marketing platformă de rezervări online: „În proporție de de 63-64% ne-au spus că li se pare că au crescut prețurile mult sau foarte mult, cu aproximativ 20-25%. Dacă e să ne uităm și la nivel de zone, se observă că în Transilvania oamenii raportează că văd o creștere mai mare decât în restul țării”. Potrivit studiului, chiar și cei care încă își permit să iasă la restaurant încearcă să cheltuiască mai puțin: aleg ce este mai ieftin, renunță la desert, comandă mai puțină băutură, împart cu altcineva un fel de mâncare sau comandă doar ceva de băut. Femeie: „Ieșim destul de rar că, na, în condițiile actuale este mai greu. Desertul l-am împățit.”
Nicoleta Oprica, manager restaurant: „Înainte, două persoane veneau și comandau două pizza. Acum vor alege o pizza pe care o vor înjumătăți. Inclusiv partea de apă, vor servi o apă la două pahare.” Ștefan Gleveșanu, administrator restaurant: „Dacă până luna trecută aveam un bon mediu de o anumită valoare, deja el este în scădere cu 10-20%”. Rămâne de văzut cum va evolua comportamentul clienților peste iarnă, când cheltuielile cu energia vor crește și mai mult.