De ce refuză băncile „amiabila” cu clienții nemulțumiți de contracte
Galerie foto
CSALB (Centrul de Soluționare alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar) relatează că printre motivele din cauza cărora băncile refuză cererile de soluționare, se enumeră:
- comerciantul își menține punctul de vedere transmis consumatorului anterior sesizării la CSALB (157 de cazuri);
- s-au făcut mai multe oferte și demersuri pentru soluționare, dar toate ofertele transmise anterior sesizării de către consumator a CSALB, au fost refuzate de acesta (59 de cazuri);
- din cauza existenței unui dosar în instanța de judecată (34 cazuri);
- din cauza faptului că au fost inițiate procedurile de executarea silită (23 cazuri).
90% din cererile primite se referă la creditele contractate. Diminuarea soldului, eliminarea sau reducerea comisioanelor, recalcularea dobânzii, eliminarea unor clauze contractuale sau restituirea unor sume de bani reprezintă cele mai frecvente solicitari.
Situația românilor împăcați cu băncile
În 2019, până în luna octombrie, 350 de consumatori s-au împăcat cu băncile sau IFN-urile, prin intermediul CSALB, cu 39% mai mulți față de situația de la finalul trimestrului trei din 2018.
În aceeași perioadă a anului trecut, doar 252 de români au beneficiat de soluții favorabile în urma negocierilor purtate cu instituțiile financiar-bancare. Anul acesta, în 90% din negocieri, părțile au acceptat soluția propusă de conciliatori, iar în 10% din cazuri cel puțin una dintre cele două părți a refuzat-o.
Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB, a declarat: „Rezultatele CSALB la 9 luni ne arată două lucruri importante: tot mai mulți consumatori află de existența CSALB și au încredere să depună cereri pentru a intra în negociere cu băncile și IFN-urile.”
„În al doilea rând vedem o deschidere mai mare a băncilor spre conciliere. Instituțiile financiar-bancare au acceptat mai multe cereri decât în tot anul trecut, chiar dacă ritmul de formare a dosarelor nu este la fel de ridicat precum cel al solicitărilor venite de la consumatori. Pe de altă parte, numărul de dosare a fost completat cu înțelegerile amiabile, de peste două ori mai multe decât în 2018”, a adăugat acesta.
Plângeri împotriva băncilor
Potrivit ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor), în domeniul serviciilor financiare, în anul 2018, românii au depus 1.608 de reclamații, în urma cărora instituția a dat amenzi totale în valoare de 557.000 lei.