Modifica setarile cookie
Toate categoriile

De ce nu se simt în bugetul românilor ieftinirile de la raft. Făina a înregistrat cea mai mare scădere de preț

Your browser doesn't support HTML5 video.

După aproape doi ani în care alimentele s-au tot scumpit, încep să apară primele ieftiniri. În special în magazinele online, care au luat un avânt neașteptat.

Cele mai recente date ale Institutului Național de Statistică arată că în septembrie am comandat la prețuri mai mici făină, pâine, ulei și zahăr. Totuși, economiștii spun că, la nivel general, aceste ieftiniri nu se simt prea mult în bugetul oamenilor pentru că prețurile altor produse nu s-au oprit din creștere.

Cercetarea Institului de Statistică arată scăderile de preț și se bazează pe datele a cinci comercianți reprezentativi din România. Au fost luate în calcul prețurile medii pentru cele mai consumate produse alimentare, vândute online în ultimii ani.

Făina a înregistrat cea mai mare scădere de preț - de aproape 18% în luna septembrie. Asta după ce aproape tot anul trecut prețul a fost în creștere. Explicația este simplă: a scăzut prețul grâului, iar piața cerealelor ucrainene s-a mai stabilizat. În consecință, s-a mai ieftinit și pâinea, care a avut cea mai mare scădere de preț în ultimii aproape doi ani, de 3,2%. Datele Institutului Național de Statistică arată prețuri mai mici și la cartofii roșii, cu o scădere de aproape 7% în septembrie. Cu 5,7% a scăzut și prețul uleiului, iar mălaiul s-a ieftinit cu aproape 5%.

Reprezentanții magazinelor online vorbesc despre un control mai mare pe care îl au asupra prețului alimentelor.

Citește și
obezitate
Cercetătorii americani susțin că au identificat cauza principală a obezităţii. Ce ne face să ne pierdem controlul apetitului

Michel Kaiser, directorul comercial al unui supermarket online: „Ele trec cel mult printr-o mână și ajung direct la noi, ori de la producător, ori de la distribuitor, dacă este importator în țară, și prin acest fapt sigur că adaosul comercial este mult mai mic”.

Totodată, sunt tot mai mulți clienți care plătesc să le fie aduse alimentele la ușă, iar asta a făcut ca piața alimentelor online să crească semnificativ. Magazinele au produse diverse și pot concura cu cele fizice.

Elena Filip, reprezentantul unui magazin online: „Se simte foarte clar beneficiul pe care îl ai. E direct, câștigi timp. Nu mai alergi prin magazine pentru că nu tot timpul găsești într-un magazin tot ceea ce dorești. Și foarte important, și asta spun pe pielea mea pentru că îmi plac cumpărăturile de orice fel, vezi câți bani pui în coș”.

Andrei Popescu, directorul general al unui supermarket online: „Profilul clientului nostru este unul cu studii înalte, de aproximativ 30-35 de ani, cu venituri medii spre ridicate, care pune mare preț pe zona asta de economie de timp. În mare parte femeile și mămicile sunt cei mai fideli clienți pe care îi avem în portofoliu”.

Totuși, economiștii spun că aceste ieftiniri sunt prea mici ca să se simtă la final de lună, atunci când tragem linie.

Dacă ne uităm la indexul prețurilor pus la dispoziție de Comisia Europeană, care ia în calcul și alimentele din magazinele fizice, uleiul, dar și pâinea, de pildă, au fost, în ultimele luni, pe un trend ușor de creștere în țara noastră.

Bogdan Belciu, economist: „Cred că atunci când vom vedea o scădere de preț generalizată, la nivelul tutror produselor, și vom vedea inflația în ansamblul ei scăzând, atunci ar trebui să ne reînvie speranța. Până una alta, scăderile la anumite produse nu sunt generalizate. În timp ce unele produse scad ca și preț, pentru altele prețul crește”.

Rata anuală a inflației a ajuns în septembrie la 8,8%.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult