Cum știm dacă factura la energie a fost mărită ilegal. Explicația ministrului Energiei
Your browser doesn't support HTML5 video.
Ministrul susține că oamenii care nu au beneficiat de plafonarea și compensarea facturilor nu ar trebui să plătească penalități, dacă nu le-au achitat încă.
De asemenea, în cazul celor care au plătit deja facturi la energie cu prețuri nejustificat de mari, ministrul este de părere că furnizorii ar trebui să fie obligați să le returneze banii.
Reporter: Ce se întâmplă cu oamenii care au plătit aceste facturi greșite? Cum își recuperează oamenii banii?
Ministrul Energiei Virgil Popescu: ”Furnizorii ar trebui să fie obligați să returneze banii, nu să-i rețină din facturile următoare, pentru că au beneficiat de acești bani, după mine, întocmind facturi, încălcând legea.”
În opinia lui Popescu, furnizorii care nu au aplicat corect Legea compensării au comis o .. hoție.
Ministrul Energiei Virgil Popescu: ”O hoție, am mai spus-o pe asta. Neaplicarea legii a fost o hoție și acest lucru trebuie să înceteze. Și cei care au făcut acest lucru trebuie să fie penalizați.”
Reporter: Și facturile oamenilor acestora trebuie și ele refăcute?
Ministrul Energiei Virgil Popescu: ”Trebuie stornate, exact ce a spus primul ministru și am spus și eu, trebuie stornate, oamenii nu trebuie să plătească penalități și trebuie refăcute.”
Cum știm dacă factura noastră la energie este greșităÎntrebat de jurnaliști cum află un consumator casnic dacă factura sa la energie a fost mărită nejustificat de către un furnizor, ministrul Energiei a explicat faptul că pe fiecare factură trebuie precizate nivelurile de plafonare.
Prin urmare, fiecare consumator trebuie să se uite cu atenție pe factură și să vadă dacă există un preț pe energie mai mare decât în lunile trecute, care nu a fost compensat, conform legii.
Reporter: Consumatorii casnici, de unde știu că este factura mărită?
Ministrul Energiei, Virgil Popescu: "În factura care vine fiecăruia acasă există o rubrică de plafonare, există o rubrică de compensare. Dacă acele rubrici nu sunt, nu e nici compensarea pentru plafonare, nici compensarea pe preț .. Ce trebuie să știm, mai există şi facturi care nu au nici compensare şi nici plafonare. Probabil că din ianuarie no să fie mai puține. Aia înseamnă că ori e factura greşită, ori preţul este suficient de jos, sub acele prețuri minime de 125 de lei megawatul la gaz natural și 68 de bani cu taxe cu tot la energie electrică. Acolo nu ai ce compensa.”
Ministrul mai susține că, în lunile noiembrie și decembrie, la nivel de energie electrică, consumatori casnici, aproximativ 80 % din total beneficiari au avut compensare și plafonare, și în jur de 60 % la gaze naturale.
”Da, am spus-o și aseară, o s-o spun tot timpul, sunt furnizori care au trimis facturi neplafonate și necompensate. Și, practic, putem spune că, de ieri, toți marii furnizori au început să trimită facturile în mod normal.” - a spus Popescu.
De la 1 aprilie 2022, o schemă nouă de ajutor a populației”Toți m-ați întrebat, ce va fi după data de 1 aprilie. Gândim în continuare, continuarea unei scheme de ajutor de stat pentru consumatorii, în scheme de compensare, pentru consumatorii casnici, în așa fel încât după data de 1 aprilie să avem, o posibilitate ar fi să reducem TVA-ul de la 19 la 5 % în paralel cu o scoatere din prețul energiei electrice a bonusului de cogenerare și a tarifului de certificate verde, evident, pentru cei care au un plafon de consum de 300 de kilowati la energie electrică, plus o marjă de 10 %. De asemenea, gândim să vedem și în funcție de prețul la gaze naturale ce putem face pentru gaze naturale. V-am spus, din estimările mele, consumul oricum din aprilie încolo scade, dar crede, că va scădea și prețul la gaze naturale.” - a mai spus ministrul, referindu-se la anunțul făcut de premierul Nicolae Ciucă, privind măsurile de protejare a populației și a întreprinderilor” de efectele creșterii prețurilor la energie.