CES: Reducerile de cheltuieli propuse de Guvern sunt neconvingătoare, iar creșterea fiscalității poate încuraja evaziunea
CES motivează că „măsurile de reducere a cheltuielilor sunt neconvingătoare”. Guvernul se reuneşte în şedinţă, luni la Palatul Victoria, pentru aprobarea acestui proiect de lege. Reuniunea este programată pentru ora 15.00. Asumarea răspunderii ar urma să aibă loc în această săptămână, miercuri, informează News.ro.
„Măsurile de reducere a cheltuielilor sunt neconvingătoare. Guvernul şi-a propus să colecte 100 de miliarde lei (85%) din mediul privat şi doar 16 miliarde lei (15%) din eficientizarea cheltuielilor publice, or, acest dezechilibru trebuie ajustat. Acoperirea deficitului bugetar prin măsuri de creştere a poverii fiscale pentru mediul economic privat s-a dovedit în trecut că au avut un efect contrar, fiind foarte probabil că, în urma acestor măsuri, veniturile la buget să scadă, în loc să crească. Creşterea fiscalităii stimulează tendinţele evazioniste, iar autorităţile statului s-au dovedit până în prezent incapabile să ţină sub control fenomenele evaziunii şi muncii la negru”, arată documentul CES.
Puteți consulta documentul mai jos:
Totodată, „mediul de afaceri are nevoie de predictibilitate şi stabilitate pentru o dezvoltare economică sănătoasă, deziderat negat de punerea în aplicare a acestor măsuri începând cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv în termen de 3 luni, şi nu de 6 luni, astfel cum prevede Codul fiscal”.
Restricţiile referitoare la facilităţile acordate întreprinderilor mici şi mijlocii sunt nejustificate, mai argumentează reprezentanţii CES.
„Guvernul nu ţine cont de trăsăturile specifice acestei categorii de agenţi economici, iar premisa de la care porneşte fundamentarea creşterii impozitului pe cifra de afaceri are la bază o ipotetică rată a profitului de 12,5% care s-ar realiza în medie în sectorul IMM-urilor”, mai arată sursa citată.
De asemenea, reprezentanţii CES explică faptul că unele măsuri fiscale sunt aplicabile microîntreprinderilor, iar „în contextul în care ţara noastreă înregistrează o rată foarte mică de colectare a taxelor, statul trebuie să ia măsurile necesare pentru îmbunătăţirea modului de colectare, având în vedere că statul colectează la bugetul de stat venituri în valoare de 26% din PIB, faţă de o medie europeană de peste 40% din PIB, aşa cum arată datele publicate de Eurostat”.
„În aceste ccondiţii, supraimpozitarea microîntreprinderilor va împovăra microîntreprinderile care plătesc şi nu le va afecta pe cele care practivă evaziunea fiscală”.
Totodată impozitarea pe cifra de afaceri este o măsură care va avea efecte negative asupra economiei şi va influenţa negativ perspectivele de dezvoltare economică. „Pentru unele sectoare va fi o lovitură foarte grea (retail, energie, automotive), iar în cazul altora, va crea distorsiuni majore” şi „va scădea competitivitatea exporturilor şi se va transfera în preţ ca o TVA”.
În ceea ce priveşte tichetele de masă, Guvernul susţine că nu sunt generate pierderi în valoarea lor prin aplicarea CASS de 10%, întrucât prin ordonanţa de urgenţă a Guvernului 69/2023, valoarea tichetelor va creşte de la 1 august 2023 la 35 lei, iar de la 1 ianuarie 2024 la 40 lei.
„În proiectul de lege nu se specifică obligativitatea acordării tichetelor la valoarea maximă de către angajator. Aşadar, pentru o mare parte din salariaţi, apare o pierdere evidentă pe segmentul tichete de masă”, conform sursei menţionate.