Cele mai mari probleme ale sistemului e-Factura, pe care Șeful Finanțelor, Marcel Boloș, le ignoră sau dă vina pe utilizatori
„Avem o veste proastă pentru cei care credeau că ne va pica sistemul şi nu va merge sistemul şi modulul e-Factura. Până în momentul de faţă au fost preluate în sistem 2.775.421 de facturi, cu o valoare de 16 miliarde de lei. Maximul l-am atins în ziua de vineri – 675.000 de facturi. Ne aşteptăm ca în cursul acestei săptămâni această creştere să ajungă până la un milion de facturi pe zi”, a declarat Marcel Boloş, ministrul Finanțelor, luni, 8 ianuarie, într-o conferinţă de presă.
Răspunsul mediului de afaceri a fost unul scurt și la obiect: „vrem să ne conformăm dar sistemul este prost, plin de erori”, „pică” (platforma devine indisponibilă) sau se blochează.
În scurt timp lista problemelor descoperite de contribuabili a crescut. Atitudinea ministrului de Finanțe, Marcel Boloș, s-a nuanțat, ușor, și ea. A recunoscut că sunt probleme dar le-a pus majoritar pe seama utilizatorilor, nu a sistemului în sine, deci a instituției pe care o conduce.
Indiferent că sunt recunoscute sau nu de instituția responsabilă, erorile afectează în mod real utilizatorii. „Ce făceam într-o oră fac în trei. Nu putem lucra normal în programul nostru de muncă 8-17, nu s-a făcut o campanie publică, pentru cetățeanul de rând”, a declarat Nicoleta Banciu, specialist fiscal, pentru Știrile ProTV.
Tot specialiștii semnalează, de pildă, că acum sistemul ANAF nu blochează automat o a doua factură, dublată, până nu se înregistrează complet prima. Ministrul Finanțelor promite o soluție până luni (15 ianuarie, la două săptămâni după lansarea sistemului și la o săptămână după ce Marcel Boloș a declarat că sistemul funcționează fără probleme).
Vă prezentăm mai jos o listă, neexhaustivă, a problemelor întâmpinate de o firmă de soluții software de contabilitate, Saga Software:
1. MF/ANAF nu își vede propria bază de date! Să știe domnul ministru că o firmă nou înființată care apare în baza de date a ANAF le generează furnizorilor acesteia probleme. Concret dacă eu facturez ceva către o firmă ce este nou înființată, deși la căutarea în baza de date a MF este găsită, în registrul TVA este identificată, la trimiterea unei facturi către aceasta se generează eroare de tip “CUI identificat în factura ….. = NU EXISTĂ”. Așa ceva, domnul ministru, este de râsul curcilor! Sistemul e-factura zice că nu există o firmă ce există în toate bazele de date a MF/ANAF. Când un coleg din Oradea mi-a semnalat această eroare pentru prima dată și am încercat să determinăm cum și când apare, nu mi-a venit să cred. Azi am primit confirmare și din alte surse externe, de la utilizatori TDec și FGO, care confirmă aceeași situație. Colegul de la Oradea așteaptă răspuns din partea ANAF la sesizarea făcută prin SPV. Sunt curios ce vor spune, dacă vor spune ceva.
2. Erori la generarea codului OAuth (acest cod este unul special pe permite după generarea lui, transmiterea facturilor de către contribuabili, fără prezența efectivă a certificatului digital, ulterior generării acestui cod) – în ultimele zile aceste erori pare că s-au redus ori că au dispărut – dar logica ne spune așa – mare parte din erori au apărut la generarea lor, iar acum cel mai probabil numărul de generări ori re-generări este redus așadar probabilitatea de erori este și ea redusă.
3. Erori ale serviciilor web – acestea par oprite aleator, nefuncționale pentru perioade scurte de timp. Par să scadă ca frecvență, dar pentru că ele sunt oprite ori modificate temporar, în mod absolut netransparent, generează probleme.
4. Erori false legate de formatarea facturilor. Aceeași factură fără nicio modificare poate fi trimisă fără probleme a doua oară. – este una din cele mai dese și frecvente erori atunci când facturile se trimit automat prin API. Spre exemplu eroarea “element necunoscut (“Invoice”) in namespace” e celebră. Este o eroare de tip false positive.
5. Modificarea formatului listei de răspunsuri ori alte modificări ale acestora la interogarea lor prin web services – o eroare raportată o singură dată de o singură sursă.
6. La reînnoire de certificat digital sistemul e-Factura nu vede datele noului certificat chiar dacă autentificarea în spv este posibilă manual. Durează cel puțin o zi pentru ca sistemul respectiv să vadă datele certificatului reînnoit. Apare din ce în ce mai des. Partea tristă este că pe ANAF în SPV se pot autentifica manual. Dar nu pot trimite în e-Factura nicio factură timp de minim câteva ore chiar dacă au confirmarea ANAF că li s-a reînnoit certificatul digital.
Lista integrală a problemelor semnalate de Saga Software, firmă de programe de contabilitate, poate fi consultată aici.