Modifica setarile cookie
Toate categoriile

UE vrea reguli clare pentru rețelele sociale. Algoritmii lor secreți pot influența până și rezultatele alegerilor

Your browser doesn't support HTML5 video.

Uniunea Europeană vrea reguli pentru mediul online, astfel încât algoritmii marilor platforme să nu ne mai influențeze în mod decisiv alegerile, fie că vorbim de cele comerciale sau de cele politice.  

Utilizatorii trebuie să aibă mai multe opțiuni și să nu le mai fie îngrădit accesul la informații care nu sunt din mediul lor obișnuit.

De la începutul anului, Uniunea Europeană a reglementat prin două acte normative atât serviciile, cât și piețele digitale. Legile sunt acum în vigoare și în România.

Sunt norme care protejează drepturile fundamentale ale utilizatorilor, limitează dezinformarea și manipularea și stabilesc cadrul legal prin care Uniunea Europeană poate trage la răspundere platformele online în cazul în care conținutul lor încalcă regulile.

Deja Comisia Europeană a deschis anchete în ceea ce privește Apple, Google, Meta, TikTok.

Citește și
cumparaturi
Cu cât sunt mai săraci românii, cu atât cumpără mai mult. Nu avem egal în UE la creșterea vânzărilor cu amănuntul

Giganții online care nu respectă regulile pot și sancționați cu până la 6 la sută din cifra de afaceri.

UE nu știe cum funcționează algoritmii rețelelor sociale

Uniunea Europeană vrea să reducă puterea excesivă a platformelor digitale, obligându-le să ofere conținut divers, să protejeze utilizatorii de discriminare, știri false și publicitate invazivă.

Noile regulamente impun rețelelor sociale să modereze conținutul, să-l elimine pe cel ilegal, iar algoritmii de recomandări să fie verificați pentru că au ajuns să influențeze în mod decisiv ce cumpărăm, ce ne dorim și, de ce nu, ce votăm.

Deocamdată însă, Uniunea Europeană nu știe cum funcționează acești algoritmi.

”Camelia Donțu: Dumneavoastră știți? Alin Mituța, europarlamentar: Nu, nu știe nimeni, nu știe nici Comisia Europeană. Rețelele sociale, vedem deja, sunt mai multe procese în curs pe care Comisia Europeană le are cu aceste rețele sociale, nu vor să-și pună acest reflector pe propriul algoritm, pentru că acești algoritmi le ajută inclusiv să aibă profiturile pe care le au.

Cristian Pîrvulescu, politolog: ”Dacă deschidem orice rețea socială, în momentul de față abundă de publicitate politică nemarcată, nemarcate.Și asta, evident, creează foarte multe probleme, pentru că, știți, dacă oamenii trăiesc în bula lor, nu mai au cum să aibă informații de calitate”.

Recent, Comisia Europeană a cerut marilor site-uri de socializare, precum TikTok și Facebook, să eticheteze clar publicitatea politică și să elimine orice conținut care ar amenința integritatea alegerilor europene din această vară.

”Cristian Pîrvulescu, politolog: Motoarele de căutare pe baza algoritmilor stabilesc inclusiv modul în care noi ne manifestăm preferințele politice. Și asta nu duce deloc la dezvoltarea democrației. Camelia Donțu: În acest an se poate decide rezultatul votului pe rețelele sociale? Cristian Pîrvulescu, politolog: Cred că da, bătălia se va da pe rețelele sociale”.

Alin Mituța, europarlamentar: ”Regulamentul este că îți oferă informații mai diversey, în așa fel încât să poți să ieși din această bulă care duce efectiv la manipulare, la manipularea votului".

Mai multe detalii puteți afla din emisiunea EURomania, de pe stirileprotv.ro.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult