Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Mașina sovietică Lada, la loc de cinste în Cuba. Cât costă acum un model fabricat în anii '80

Your browser doesn't support HTML5 video.

Pasiunea pentru autoturisme este la fel de intensă, fie că vorbim despre autoturisme ultimul răcnet sau... maşini bune de casat.

În mijlocul pandemiei, mai mulți șoferi din Havana au înfiinţat primul club "Lada" din Cuba.

Marca sovietică e una dintre cele des întâlnite pe străzile insulei. Cei care au o astfel de masină în faţa casei fac eforturi uriaşe s-o păstreze în stare de funcţionare.

În alte ţări, un autoturism rusesc marca Lada, cu capota ridicată pe marginea drumului, ar putea să fie subiect de glume. În Cuba însă, clasicele autoturisme Lada, moştenite din perioada când cel mai apropiat prieten al Havanei era Uniunea Sovietică, sunt pe toate şoselele. Multe sunt piese de muzeu.

Carlos Rodriguez, Președinte Lada Cuba Club: „În Cuba, acestea sunt maşinile pe care le avem la îndemână, maşinile pe care le putem deţine, de aceea le tratăm cu atâta afecţiune. Adevărul e că e foarte complicat să ai o Lada în Cuba, de asta avem mare grijă de ea. O îngrijesc de parcă ar fi copilul meu.”

Citește și
SUA și Cuba
SUA au reintrodus Cuba pe lista statelor care susţin terorismul

În Cuba, autoturismele Lada sunt motiv de mândrie pentru proprietari. Oamenii fac eforturi uriaşe pentru a le păstra în stare bună. Piesele de rezervă sunt aduse din Rusia sau din Panama. În cel mai rău caz, sunt fabricate manual. Alexander Aguirre conduce o Lada albastră, fabricată în 1976, care îi aparţine socrului său. E încântat că autoturismul a funcționat atâţia ani cu piesele originale.

Alexander Aguirre, membru Lada Cuba Club: „Atunci când mă plimb pe stradă şi toată lumea se uită la mine, e o bucurie să fiu văzut (în Lada), cu toate eforturile depuse ca să o păstrez cât mai autentică. Mă emoţionează asta.”

La începutul anilor '60, Statele Unite au impus Cubei sancţiuni economice, aşa că autoturismele, dar şi piesele de rezervă, au devenit extrem de rare. Havana a cerut ajutorul Uniunii Sovietice, care în deceniile care au urmat a exportat în jur de 100.000 de autoturisme Lada în Cuba. Un model din anii '80, Lada Riva, se vinde cu aproximativ 20-25.000 de dolari, o sumă imensă în Cuba, unde salariul mediu e 150 de dolari.

Benito Albisa, membru Lada Cuba Club: „Cuba de astăzi păstrează încă multe caracteristici ale Uniunii Sovietice, de la greşelile economice care nu au nimic de-a face cu Lada, până la societatea şi idiosincraziile ei. Maşinile Lada sunt o parte importantă (în Cuba), maşinile ruseşti în general.”

Membrii clubului Lada din Cuba nu fac doar paradă. Participă împreună şi la activităţi sociale, cum ar fi donarea de sânge. De cele mai multe ori, se ajută unii pe alţii la nevoie. Mai ales dacă se strică vreo mașină.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult