Dispozitivul periculos care se găsește în foarte multe mașini. Din cauza sa se produc multe accidente
Your browser doesn't support HTML5 video.
Decizia a fost luată de organizația europeană care reglementează normele de siguranță în trafic. Potrivit unor studii, tehnologia de pe mașini le poate distrage atenția șoferilor. Cel puțin unul din patru accidente mortale este produs de un șofer neatent.
În ultimii ani, sistemul multimedia a devenit o componentă esențială a unei mașini noi. În afară de serviciile de navigație, au ajuns să fie încorporate în ecranul tactil și comenzi importante ale vehicului, cum ar fi cele pentru reglarea climei, a volumului radio sau accesarea unor moduri de conducere.
Experții din domeniu sunt de părere că tehnologia de pe mașinile noi contribuie la distragerea șoferiilor mai mult decât una cu butoane clasice.
Experiment Știrile PRO TVNe-am pus întrebarea cât timp durează setarea temperaturii aerului într-o mașină fără butoane. Un studiu realizat de Fundația pentru siguranță rutieră arată că uneori sistemele multimedia sunt atât de complexe, încât unui șofer îi poate lua până la 48 de secunde să acceseze funcții importante.
Andrei Știrbu, jurnalist Superspeed: „Ne distrag atenția, într-adevăr, fiind atât de complicate de la un punct încolo. Vrei să cauți anumite funcții și, ghici ce, mașinile sunt din ce în ce mai sofisticate și mai complicate din punct de vedere al puterii procesării și uneori iți este greu să le găsești mai ales în timpul mersului”.
Mașinile din generația nouă au zeci de aplicații care ne fură atenția, de la servicii de mesagerie, până la aplicații care rezervă locul de parcare. Se adaugă și telefonul, care ne distrage în aceeași masură, iar riscul de accident crește și mai mult. Potrivit unui studiu, unul din patru accidente mortale au fost provocate de șoferi neatenți.
Răzvan Stan, instructor conducere defensivă: „Un om normal are nevoie de două secunde pentru a putea reacționa în cazul unei situații de urgentă și anume aproximativ o secundă, mai exact 0,75 de milisecunde, până când creierul percepe că cel din față a acționat frâna și încă pe atât până când acționează frâna. Dacă noi avem atenția îndreptată către orice altceva, se mai adaugă o secundă”.
Organizația europeană Euro NCAP, cunoscută pentru evaluările siguranței vehiculelor noi, intenționează să modifice procedurile de evaluare, astfel producătorii să fie nevoiți să introducă butoane cel puțin pentru funcții esențiale, cum ar fi cele pentru lumini de avarie, semnalizare sau ștergătoare, dacă vor să primească notă maximă.