Apar primele reacții după ce ASF a anunțat că ia în calcul plafonarea tarifelor pentru RCA. Șofer: „E foarte scump acum”
Your browser doesn't support HTML5 video.
Dacă șoferii s-ar bucura să nu plătească și mai mult pentru poliție, reprezentanții companiilor de asigurare se tem că ar putea ajunge în imposibilitatea de a achita daunele. Cu toate acestea, ASF caută acum pârghiile legislative prin care ar putea impune tarife maxime.
Sătui de prețurile din ce în ce mai mari pentru polițele RCA, mulți șoferi s-ar bucura ca tarifele să fie plafonate la un anumit nivel.
Șofer: „Păi a crescut anul trecut, nu? Să mai crească încă o dată? Mai bine nu. Aș prefera o plafonare, da. Cel puțin, la nivelul care există în ziua de astăzi”.
Șofer: „E foarte scump acum. Un copil care ia carnetul la 18 ani ajunge la 30-40 de milioane”.
Șofer: „Mi s-ar părea o măsură destul de bună. Noi, tinerii, plătim mai mult și dacă s-ar plafona cumva, ne-ar ajuta”.
Și cei trecuți de 30 de ani pot plăti mai mult. De pildă, un șofer a dat acum pentru poliță mai mult cu 50% față de anul trecut, mai ales că a fost implicat și într-o tamponare. În cazul unui șofer fără incidente, diferența este de sub 10%. Alte companii au plusat mai mult.
Șofer: „E foarte exagerat și nu se justifică cu absolut nimic”.
Daniel Apostol, purtător de cuvânt al ASF: „ASF a atras atenția tuturor cumpaniilor de asigurări să nu speculeze piața, să nu impună tarife exagerate la RCA, această atenționare vine ca o metodă preventivă, pentru că în piață pot exista fluctuații de preț. În același scop, al protejării consumatorilor, analizăm posibilitatea de a plafona tarifele RCA. Analizăm și luăm în calcul toate aspectele permise de lege”.
Pe de altă parte, o plafonare ar putea destabiliza piața de asigurări, a declarat președintele Biroului Asigurătorilor Auto Români, în emisiunea iBani, difuzată integral pe site-ul nostru, stirileprotv.ro.
Mădălin Roșu, președintele BAAR: „Nu vine cu nimic bun, mai ales pentru consumatori. E ca și cum, eu v-aș obliga pe dumneavoastră, de mâine, să spunem că aveți niște cheltuieli certe pe care le aveți de făcut, pe care le estimați, să spunem că din 100, venitul va fi de 70 de lei. Dar știți că veți avea de plătit 100. Ce se întâmplă în momentul acela? Fie nu veți putea plăti integral și atunci păgubitul va avea de suferit, sau asiguratorul poate să intre chiar într-un default. Dacă vrem să plafonăm o zonă de tarif, trebuie să plafonăm și o zona de reparații”.
Ideea plafonării nu e nouă. În urmă cu un an, în februarie 2022, ministrul Finanțelor anunța pe Facebook un proiect de lege pentru plafonarea tarifelor RCA, pentru o perioadă de șase luni. Măsura venea după ieșirea din piață a companiei City Insurance și scumpirile care au urmat. Actul normativ a rămas în sertar, însă, pentru că, printre altele, nu primit aprobarea Consiliului Concurenței. Atunci, propunerea a fost ca plafonarea să se facă la nivelul tarifelor de referință, publicate de ASF. În prezent, acestea sunt deja cu 16% mai mari decât tarifele din urmă cu șase luni, în medie, iar pentru șoferii tineri, scumpirile ajung în unele cazuri și la 40%.