Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Stenograme din dosarul agențiilor de turism amendate. ”Să facem o regulă ca la mafie”

Your browser doesn't support HTML5 video.

Cei care şi-au cumpărat pachete turistice prin agenţii între 2013 şi 2016 pot să primească în instanţă o parte din bani înapoi, anunţă Consiliul Concurenţei.

Instituţia a amendat 13 agenţii de turism care în această perioadă au făcut înţelegeri pentru ca preţurile să fie mai mari. Cele mai multe dintre ele şi-au recunoscut faptele, dar se plâng de legi proaste. Amenzile sunt uriaşe şi depăşesc 2,5 milioane de euro în total.

9 din cele 13 agenţii de turism amendate şi-au recunoscut vinovăţia. Potrivit unor stenograme, probe la dosar, printre iniţiatori este şi şeful uneia dintre cele mai mari agenţii.

"Știți cum e, ca la mafie, mă, mânca-v-ar tata, hai să facem o regulă, ca la mafie, dacă tot cedăm, (...) gândiți-vă că că fraierul face turul la agenții (...) dacă prețul de vânzare e 590 și noi stabilim, și putem să stabilim, și se duce vorba bă, 2%... dacă el găsește 2% cedat de peste tot într-un fel sau altul se închide cercul", ar fi spus acesta la o întâlnire, la Predeal, în 2013.

Alin Burcea, Paralela 45: ”A fost o discuţie la o întâlnire cu agenţiile de turism. Era o întâlnire închisă care a fost filmată şi mă rog. Realmente s-a făcut din ţânţar armăsar şi de la 11 mailuri pe care le-au considerat cei de la consiliu că sunt foarte grave până la o amendă atât de mare e un mare pas.”

Agenţiile s-au înţeles între ele în perioada iunie 2013 - septembrie 2016 să nu scadă preţul produselor turistice sub un anumit nivel, potrivit Consiliului Concurenţei. În plus, a fost amendată şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism pentru că le-a interzis să facă reduceri, cedând o parte din comision agenţiilor mai mici care revindeau pachete turistice.

De exemplu, în cazul pachetelor care conţin bilete de avion la zboruri de tip charter, agenţiile şi-au împărţit numărul locurilor pentru a limita astfel oferta şi pentru a creşte preţul.

Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței: ”Acest comportament este ilegal, încalcă Legea Concurenţei şi pentru asta am aplicat amenzi de 2,5 milioane de euro. Piaţa a fost mare parte din turiştii care au cumpărat pachete turistice până în 2016, care e perioada investigată de noi, au fost afectaţi de aceste comportamente.”

Cum pachetele turistice vândute de o parte dintre cele mai mari agenţii de turism din ţară au fost între 2013 şi 2016 la suprapreţ, potrivit Consiliului Concurenţei, turiştii pot primi diferenţa de bani înapoi.

Laura Cosma, avocat: ”Oamenii ar putea să se organizeze şi să iniţieze împreună procese colective sau individual, să îşi dea în judecată fiecare agenţiile de la care şi-au procurat bilete. Au şanse, dar le rămâne de demonstrat că au avut un prejudiciu şi cuantumul acestui prejudiciu.”

Investigaţia Consiliului Concurenţei continuă şi la Tarom. Rămâne de văzut dacă şi compania de stat ar fi facilitat înţelegerile privind locurile în avioanele charter. Lista agenţiilor de turism amendate se află pe site-ul Consiliului Concurenţei.

Amenzile au fost aplicate astfel: 1. Aerotravel S.R.L. 400.754,46 lei (aprox. 86.003 euro); 2. Air Fla S.R.L. 9.618,91 lei (aprox. 2.064euro); 3. Corali Holidays S.R.L. 6.644,12 lei (aprox. 1.426 euro); 4. Eximtur S.R.L. 685.116,14 lei (aprox. 147.027 euro); 5. Fibula Air Travel S.R.L. 88.310,64 lei (aprox. 18.952 euro); 6. Happy Tour S.R.L. 519.597,56 lei (aprox. 111.506 euro); 7. Nova Travel S.R.L. 124.616,00 lei (aprox. 26.743 euro); 8. Paralela 45 Turism S.R.L. 1.723.737,00 lei (aprox. 369.917 euro); 9. Prestige Tours International S.R.L. 2.139.282,82 lei (aprox. 459.093 euro); 10. Prompt Service Travel Company S.R.L. 186.084,73 lei (aprox. 39.934 euro); 11. Rezeda World Travel S.R.L. 28.780,08 lei (aprox. 6.176 euro); 12. Tez Tour S.R.L. 55.930,00 lei (aprox. 12.003 euro); 13. Touring Europabus Romania S.R.L. 5.397.762,87 lei (aprox. 1.158.368 euro).

Reacția Touring Europabus Romania și Nova Travel: Principalul "vinovat" pentru amenzile date de Consiliul Concurenței agențiilor de turism e cadrul legislativ confuz, care ar trebui îmbunătățit ”Touring Europabus Romania și Nova Travel, două dintre firmele de turism amendate de Consiliul Concurenței în urma investigației pe această piață, afirmă că principalul motiv care a condus la anumite practici fără impact real pentru turiști, dar considerate neconcurențiale, este cadrul legislativ confuz și o piață a turismului insuficient reglementată. Din acest motiv, cele două companii solicită statului îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul turismului.

Unul dintre aspectele sancționate de către Consiliul Concurenței a fost împărțirea de locuri între agenții în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter. Este de menționat în primul rând că împărțirea acestor locuri pe anumite curse și destinații este o condiție obligatorie, pentru a putea oferi clienților astfel de produse turistice. Activitatea anchetată de Consiliul Concurenței (comercializarea pachetelor turistice de tip charter) beneficiază în Europa de o reglementare specifică încă de acum 30 de ani (Directiva Europeană pe Pachete Turistice), menită în principal să protejeze turiștii în cazul insolvențelor agențiilor de turism. Această reglementare nu a fost transpusă corespunzator în România, ceea ce înseamnă că turiștii nu au beneficiat de protecție în cazul celor peste 500 de insolvențe din turism din această perioadă. Din acest motiv, Comisia Europeană a declanșat chiar două proceduri de infringement împotriva statului român.

Acesta este contextul în care împreuna cu colegii concurenți din industrie și prin intermediul asociației profesionale din care facem parte am solicitat statului român să implementeze corect legislația europeană și să protejeze turiștii.

Chiar dacă toate aceste demersuri, incriminate acum de Consiliul Concurenței, nu au avut niciun fel de efect negativ în piață (ba dimpotrivă) și chiar dacă eforturile noastre de a schimbă legislația au rămas fără efect, Consiliul Concurenței a considerat, și noi am recunoscut, că pe alocuri s-a încălcat litera legii concurenței din România. Considerăm că luarea în considerare a contextului, dar și a spiritului legii ar fi putut să conducă la un alt deznodământ.

În ceea ce privește cuantumul amenzii acordate Touring Europabus, considerăm că acesta este foarte disproporționat și încalcă spiritul legii în sensul gândit de legiuitor. Sancțiunea se calculează în România, spre deosebire de multe alte țări europene, ca procent din CIFRA TOTALĂ DE AFACERI a companiei, care, așa cum este cazul companiei noastre, include și alte activități decât cea investigată și pentru care s-a constatat încălcarea legii concurenței. Astfel, o companie ajunge să fie amendată cu un procent dintr-o cifră de afaceri care nu are nimic de-a face cu piața analizată (vorbim în cazul de față despre transport de persoane, taximetrie, venituri din chirii sau comerț de alt tip decât turism). Dacă s-ar fi luat în calcul strict piața analizată, sancțiunea cuvenită companiei noastre ar fi fost de sub 10% din suma comunicată de Consiliul Concurenței. Din acest punct de vedere considerăm că actuala legislație a concurenței necesită urgent o ajustare, astfel încât litera să corespundă sensului gândit de legiuitor.

Dorim să ne asigurăm clienții că nicio acțiune a noastră nu a fost menită să-i dezavantajeze, ci dimpotrivă. În multe cazuri în care companii partenere au intrat în insolvență (Mareea, Omnia, Genius și alții) și chiar dacă noi din punct de vedere juridic nu aveam această responsabilitate, i-am despăgubit integral pe cei afectați. Nu am participat niciodată la un cartel în vederea stabilirii unui acord în ceea ce privește politica de prețuri împreună cu alți concurenți, ci am încercat, prin discuții, să generăm un mediu concurențial, care să elimine reclamele mincinoase și să asigure stabilitate financiară.

Am învățat cu această ocazie că trebuie să fim mult mai atenți în ceea ce privește litera legii și că aceasta prevede că și în lipsa oricărei intenții, a oricărui efect sau și în cazul unei prezențe pasive în discuții, un comerciant este sancționabil.

Îi asigurăm pe toți clienții și colaboratorii noștri că activitatea noastră merge mai departe și că vom acționa și pe viitor în sensul valorilor care ne conduc în spiritul adăugării de valoare efectivă și transparență.

În final, așa cum subliniază și Consiliul Concurenței, susținem de urgență actualizarea legislației în domeniul turismului prin implementarea Directivei Europene pe Pachete Turistice 2302/2015 privind pachetele de călătorie, prin care se pot proteja clienții în cazul insolvenței, împreună cu mecanisme de garantare efciente in acest sens, precum și îmbunătățirea legii concurenței, pentru evitarea pe viitor a sancționării excesive a operatorilor.

Ne exprimăm speranța că în curând vom putea beneficia, în sfârșit, și în România de un cadru legislativ modern care să permită un mediu concurențial corect.”

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult