Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Sătui să aștepte o comandă nouă, românii dau chiar și 150.000 de euro pentru a transforma dubele în autorulote

Your browser doesn't support HTML5 video.

Românii au prins gustul călătoriilor cu autorulota, dar au dificultăți acum dacă vor să-și cumpere una. Criza mondială a componentelor electronice face ca asemenea mașini să fie livrate cu întârzieri mari, chiar și după doi ani de la comandă.

În această situație, unii transformă mașini de marfă, dube sau camionete în vehicule de vacanță cu tot confortul necesar. Conversia nu este însă ieftină și trebuie omologată la ''Registrul Auto Român''.

Visul Anei și al lui Radu a fost să poată umbla liberi prin lume cu o mașină care să le ofere tot confortul. Au cumpărat o autoutilitară la mâna a doua pe care au dus-o la un atelier să le-o transforme în rulotă. Iar apoi, mașina fermecată i-a dus în locuri de vis.

Un camion folosit de pompieri la stingerea incendiilor a devenit în trei luni o autorulotă premium: are trei locuri de dormit, bucătărie, baie, spațiu de lucru, panouri solare, depozit pentru biciclete și bord electronic pentru controlul utilităților. Cu totul a costat peste 150 de mii de euro, iar proprietarul abia așteaptă să-și ia familia și să plece la drum.

Adrian Mihul, proprietar: “În Maroc va fi prima excursie cu camionul acesta în afara țării, în Maroc va fi în iarna asta. (Reporter: Și cât timp puteți sta acolo în deșert?) Minim 35 de zile. Avem undeva la o tonă de apă, curentul nelimitat cât timp e lumină, undeva la minim 35 de zile putem sta nemișcați."

Erau și înainte români care improvizau un loc de dormit în portbagaj dar acum conversia mașinilor spre autorulote s-a transformat într-o mică industrie. Criza mondiala de semiconductori a întârziat mult producția acestor vehicule recreaționale și, astfel, și livrările.

Liviu Gal, președintele Asociației Române de Cravaning: “Cine dorește azi un camper nu știe cand îl va avea și nu știe la ce preț îl va avea. Livrările se pot face la 2 ani de zile, iar majorările sunt de până la 30 la sută”.

Sătui să aștepte ani de zile, oamenii au trecut la fapte. Există 21 de ateliere în țară care proiectează și execută asemenea transformări. Operațiunea costă între 30.000 și 80.000 de euro.

Laurențiu Simion, proprietarul unui atelier de conversie: “Noi avem de lucru până anul viitor în februarie, am început să refuzăm clienți din cauza că nu mai avem capacitate. La început majoritatea turismelor erau vechi sau foarte vechi. Acum am început să lucrăm numai pe mașini noi”.

Transformarea unei mașini trebuie însă omologată la Registrul Auto Român.

Emilian Vasilescu, reprezentant Registrul Auto Român: “Omologarea se face pe loc la RAR. Înseamnă o cheltuială în plus, tariful pentru omologare este undeva la 1.200 de lei aproximativ în cazul acestei conversii”.

Numărul de autorulote înregistrate la RAR este în continuă creștere. Evoluția numărului de autorulote nou înregistrate:

2019 -total 611 din care 13 conversii

2020 -total 615 din care 24 conversii

2021- total 805 din care 61 conversii

SURSA: RAR

Mașinile care au suferit conversii s-au înmulțit de aproape 5 ori în ultimii trei ani.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult