Modifica setarile cookie
Toate categoriile

S-au dat primele amenzile de „Black Friday”. Cum a încercat o companie foarte cunoscută să își păcălească clienții

Your browser doesn't support HTML5 video.

Au apărut deja amenzile de „Black Friday”, deși mult așteptata zi a marilor reduceri nu a venit încă. Inspectorii Autorității pentru Protecţia Consumatorilor au descoperit nereguli la mii de produse care erau prezentate cu reduceri înșelătoare.

La o singură companie au fost găsite peste 1000 de prețuri, trecute incorect, fără să fie respectate reglementările în vigoare. Inspectorii ne recomandă să facem sesizări atunci când anumite oferte nu sunt ce par a fi.

De exemplu, aparatele cosmetice care costau 700 de lei acum trei săptămâni. În urmă cu cinci zile preţul lor a crescut brusc la 1000 de lei, apoi a fost anunţată reducerea de 33%. Ceea ce înseamnă că de „Black Friday” oamenii le puteau cumpăra cu 829 de lei, cu 120 de lei mai mult decât acum trei săptămâni.

Nici vorbă de reducere nici în cazul unui espressor. Deşi comerciantul anunţa o ieftinire de 40%, de la 2299 de lei, în realitate, în ultimele trei luni el nu a costat niciodată atât de mult. Ba mai mult, acum trei săptămâni aparatul putea fi cumpărat cu 1200 de lei, mai ieftin cu 160 de lei decât presupusa ofertă de „Black Friday”.

Ambele oferte aparţin unui mare comerciant de electronice şi electrocasnice pe care inspectorii l-au verificat de mai multe ori în ultimul an. La controlul din vară, oficialii spun că au găsit oferte înşelătoare la mai multe produse, iar magazinul a fost amendat atunci cu 50 de mii de lei. Odată cu lansarea campaniei de „Black Friday”, inspectorii au făcut noi verificări la peste 2000 de produse puse la reducere de aceeaşi companie.

Paul Anghel, directorul general al ANPC: ”Mai bine de 1000 de produse aveau anumite abateri, la fel ca cele găsite în vară. Având în vedere repetabilitatea faptei, ideea a fost de a emite un ordin de suspendare a activităţii până la încetarea practicii comerciale incorecte. Propriu-zis asta înseamnă că dânşii au obligaţia să acopere sau să elimine acel preţ care este fals”.

Reprezentanţii companiei le-au transmis inspectorilor ANPC ca "ei nu pot fi corecţi într-o piaţă în care nimeni nu e."

De afltfel, inspectorii au luat în vizor majoritatea companiilor care au anunţat reduceri de „Black Friday”. Primele controlate sunt cele care au mai fost reclamate de clienţi.

Legea spune că un produs la reducere trebuie să coste mai puţin decât a costat în ultimele 30 de zile. Însă clienţii nu pot vedea istoricul preţului înainte să îl cumpere. Doar inspectorii pot verifica acest aspect şi cei care au urmărit produsul respectiv zi de zi pentru că şi-l doresc. Specialiştii ne recomandă însă să facem sesizări şi, foarte important, să cerem banii înapoi dacă suntem păcăliţi.

Sorin Mierlea, președintele INFOCONS: ”Nu există reducere la drepturi. Nu înseamnă că dacă am cumpărat un produs la reducere, scade garanţia. Nu înseamnă că dacă am cumpărat un produs la reducere, mai ales pe zona de online, nu putem să îl restituim conform legislaţiei în cele 14 zile”.

Mara Eliza Barză, specialist în comunicare online: ”Ar fi ok că să pună cu câteva zile înainte să pună în lista de cumpărături produsele pe care vor să le achiziţioneze, ar fi ideal să facă acest lucru şi cu mai mai mult timp înainte, pentru a putea verifica dacă preţurile reduse sunt într-adevăr reale. În acelaşi timp, ei pot compara preţurile pe diferite site-uri”.

Potrivit unui studiu recent, mai bine de jumătate dintre români intenţionează să cumpere cel puţin un produs de „Black Friday”.

 

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult