La 18 ani, doctorand la Cambridge și inventator al educației prin jocuri online. Povestea unui tânăr special din Baia Mare
Your browser doesn't support HTML5 video.
E specialist în știința computerelor, scrie programe și și-a perfecționat, de mic, o metodă inedită prin care poate învăța eficient, la orice materie. Ba chiar a conceput un program, bazat pe jocuri online, considerat o metodă alternativă de predare, care acum este parte dintr-un proiect pilot, în școlile din Maramureș. Ar putea pleca să studieze oriunde în lume, dar a ales să trăiască acasă, la Baia Mare.
În fața unei clase de a XI-a, de la Colegiul Mihai Viteazu din Baia Mare, un băiat le vorbește copiilor. Îl cheamă Alex Zavolszki și nu le este coleg, pentru că el deja a absolvit peste hotare. Are cu un an mai mult decât ei și este un copil special, cu o minte strălucită. La 15 ani, a fost singurul copil care a luat bacalaureatul, la celebrul Cambridge, din Marea Britanie și a promovat cu cea mai mare notă, A+. Se întâmpla pe când se mutase cu părinții în Regat. Iar acum, la doar 18 ani, se pregătește să își dea doctoratul, tot la Cambridge. La colegiul băimărean face o prezentare, în cadrul unui proiect pilot, care include mai multe școli și licee, prin care promovează o metodă alternativă de predare a materiei școlare, concepută de el și dezvoltată cu ajutorul mai multor profesori din oraș. E un univers virtual, numit YOOPY WORLD. Lecția este predată în prima parte a orei, în mediul online, unde există un joc, cu multe trepte de dificultate și complexitate, dublat de scenete, pe grupuri, în fața clasei. Din bănci, copiii intră cu o parolă, într-o platformă online, de pe telefon. Iar profesorul ține lecția în mediul virtual. Unde dascălul este bunicul, capul unei familii numeroase, iar elevii devin ceilalți membri din familie, adulți și copii de diverse vârste, plus alți vecini și prieteni. În universul gândit și creat de Alex, personajele interactionează - participă la concursuri cu întrebări, au probe cu multe discuții și dialoguri. E un sistem asemănător cursurilor online, din corporații, în care sunt inserate informații din curicula școlară, după consultarea prealabilă, cu profesorii. Copiii sunt provocați în clasă, ca apoi să studieze acasă, că citească, să se documenteze și apoi să revină, la ora respectivă, unde dau teste, și se întrec, online și în fața colegilor, pe baza celor aflate și așa trec la etapa următoare, din platformă. De la inspectoratul școlar, unde Alex ajunge săptămânal, aflăm că proiectul pilot va fi implementat în toate liceele din județ. Și va include și o serie de scenete filmate, postate apoi în platformă, astfel că înșiși elevii vor deveni personaje, în etapele jocului. Iar metoda alternativă de învățare, în universul online, are la bază schițele, schemele pe care Alex le-a făcut acum 3 ani, pentru bacalaureatul de la Cambridge. Ne-a dezvăluit secretul său - pună să se pună pe studiat, ia curricula școlară de la fiecare materie și vede exact ce elemente din ea sunt punctate, la examene. Le așează într-un desen și doar pe ele se concentrează, pentru memorare, știind că acestea vor fi punctate, de examinatori. Spune că nu e o fentare a sistemului, pentru că elevul studiază, dar face conexiuni mai rapide, schematic. Își pune mintea la contribuție și așterne pe foaia de examen doar informația esențială și bifează practic cerințele din curriculă. Alex spune că în timp ce la noi, profesorii îi cereau să tocească, la britanici, unde a studiat 3 ani, dascălii l-au încurajat să învețe pe metoda atipică. A plecat din România împreună cu părinții lui, pe când era în clasa a III-a. Se îmbolnăvise și avea nevoie de un tratament în Marea Britanie, așa că părințiii l-au înscris la școală, la Londra, unde s-au mutat cu chirie. Tot răul spre bine – copilul Alex s-a vindecat și a studiat în capitala Regatului Unit. Vorbește cu recunoștință despre tot efortul părinților, tatăl electrician și mama femeie la curățenie, pe perioada șederii la Londra. Când viața lor nu era deloc roz și s-au mutat de mai multe ori, ba chiar au fost nevoiți să locuiească toți 3 în aceeași cameră, într-o casă cu mai mulți rezidenți, la rândul lor, emigranți. Visează ca proiectul lui să ajungă în școlile din toată țara, dar pentru dezvoltarea platformei e nevoie de mulți bani, pe care nu îi are. Speră la un parteneriat cu ministerul sau cu firme private, pentru ca metoda alternativă să fie dezvoltată. Alex putea și încă poate emigra. În țara unde a învățat și unde își va da doctoratul, sau oriunde, în lume, unde ar fi curtat, de școli de prestigiu. A ales să fie acasă.
Interesant este și faptul că, tatăl băiatului afirmă că, pe linie paternă, Alex ar fi înrudit cu Gheorghe Șincai - istoric, filolog și scriitor, fiind un descendent al fratelui acestuia. Una din rudele lor, Monica Șincai, este o stră strănepoată a celui care are numele pe licee și bulevarde de la noi. Baia Mare are un tânăr genial. Alex se bucură de învățare și vrea ca și ceilalți copii să studieze cu aceeași plăcere, în școală. A reușit lucruri despre care i s-a spus că sunt imposibile, iar în universul lui, joaca se împletește cu educația. E altruist, vrea să împartă, gratuit, cu ceilalți, metoda lui de învățare și speră să aducă schimbarea, în stilul de predare, din școala românească. În țara reformelor din educație, în care se promit multe soluții, dar rezultatele lasă de dorit, el a găsit cum să fie eficient. Știe cum să își folosească talentul nativ și potențialul, cât mai util. Învață acasă, în România. Vrea să dezvolte, vine cu soluții bune. Inovează și ajută, într-o societate de care va depinde dacă va ști cum să îl va capaciteze, să îl pună în valoare și să îl aibă, ca un beneficiu, pentru generații de acum și din viitor.