Toți comercianții de băuturi din România trebuie să se înscrie în Sistemul de Garanție - Returnare. Procedura, explicată
Prin acest program, clienții care achiziționează băuturi în ambalaje nereutilizabile din plastic, sticlă sau aluminiu, de la cele de 0,1 litri și până la cele de 3 litri, plătesc o garanție de 50 de bani pe care o recuperează odată cu returnarea intactă a ambalajului.
Data la care Sistemul de Garanție - Returnare (SGR) va deveni funcțional în România este 30 noiembrie 2023 și până atunci toți operatorii economici vizați trebuie să se înscrie pe platforma RetuRO. Băuturile incluse în acest sistem sunt cele din categoriile bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase.
Comercianții care încă nu s-au înregistrat în sistem trebuie să facă acest lucru cât mai rapid, pentru a fi siguri că respectă prevederile legale. Procesul este unul intuitiv, se desfășoară online și, la nevoie, este asistat de specialiștii RetuRO, care pot oferi consultanță la fiecare pas. Parcurgerea procesului este crucială pentru implementarea eficientă a Sistemului de Garanție - Returnare în România, pentru o reciclare mai eficientă și pentru o țară mai curată.
Care sunt pașii pentru înscrierea în Sistemul de Garanție-Returnare
Pentru înregistrarea în Sistemul de Garanție - Returnare pașii sunt extrem de simpli, pot fi parcurși online, direct din platformă și, la final, comercianții pot fi siguri că își desfășoară activitatea în legalitate.
Pentru prima etapă, cea a înregistrării pe site-ul www.returosgr.ro, este necesară completarea unui formular care să conțină datele firmei. Apoi contul este activat, iar comercianții vor avea acces în platformă, acolo unde vor semna contractul și vor seta punctele de colectare a ambalajelor. Niciun comerciant nu poate fi inclus în programul de ridicare a ambalajelor până când nu au fost introduse datele necesare.
După ce s-au înregistrat pe platformă, comercianții trebuie să semneze contractul cu RetuRO pentru integrarea în sistemul SGR.
Un pas esențial rămâne setarea afacerii ca punct de returnare pe platformă. Comercianții sunt obligați să înregistreze sau să actualizeze toate punctele de vânzare de la care RetuRO va realiza colectarea ambalajelor SGR. Aceste locuri sunt denumite Puncte de Vânzare și pot fi: manuale (consumatorii returnează produsele direct la comerciant, în magazin),automate (consumatorii folosesc mașini de colectare automată – RVM) sau exceptate (tipuri de comercianți care nu sunt obligați să opereze un Punct de Vânzare – comercianții de tip HORECA sau cei care pun în vânzare produse exclusiv online sau exclusiv prin intermediul automatelor).
Această etapă se adresează atât comercianților care au finalizat procesul de înregistrare, cât și celor care sunt într-un stadiu intermediar.
Pe scurt, pentru procesul de înregistrare a punctului de returnare sau de actualizare a informațiilor referitoare la acesta este nevoie de câteva acțiuni simple:
Accesarea portalului RetuRO https://portal.returosgr.ro/ și autentificarea utilizatorului; Selectarea secțiunii „Comerciant” pentru a adăuga sau a edita punctele de vânzare; Înregistrarea individuală sau în bloc: adăugarea unui singur punct de vânzare sau a mai multora simultan, prin încărcarea unui fișier CSV; Completarea informațiilor necesare: numele punctului de vânzare, tipul de colectare, adresa, și altele; Selectarea locației de ridicare: introducerea coordonatelor exacte; Verificarea și finalizarea înregistrării: confirmarea acurateței informațiilor; Odată ce toate etapele sunt completate, punctul de vânzare este adăugat în sistem cu statusul „Creat”.Comercianții care au ales colectarea manuală trebuie să înregistreze punctul de colectare prin editarea în platformă și selectarea în cont a opțiunii „Punct de colectare înregistrat”.
Cei care au ales sistemul de colectare automată trebuie să dea detalii despre mașinile RVM, inclusiv numărul de serie și modelul. Acest lucru se poate realiza prin editarea punctelor de vânzare adăugate și prin alegerea opțiunii „Punct de colectare înregistrat”.
ReturRO le oferă tuturor îndrumare și consiliere specializată pe parcursul întregului traseu de înregistrare în platforma SGR. Astfel, pentru comercianți este disponibil un ghid complet de înregistrare - www.returosgr.ro/info-comercianti ce poate fi accesat oricând, pentru mai multă claritate în ceea ce privește procesul de înscriere în sistem.
De asemenea, există un call center ce poate fi apelat pe toată perioada înscrierii, la numărul de telefon: 031.9003. Accesul la un operator este disponibil de luni până vineri între orele 09:00 - 18:00, cu excepția sărbătorilor legale, iar comercianții vor găsi suport pentru a parcurge fiecare etapă a procesului.
Nu în ultimul rând, sunt disponibile și mai multe clipuri video în care sunt explicați simplu și eficient pașii pe care fiecare comerciant trebuie să-i urmeze: de la înregistrare pe platformă, la semnarea contractului și setarea punctului de returnare sau de ridicare a ambalajelor. Acestea pot fi accesate la https://returosgr.ro/#webinars.
Așadar, RetuRO pune la dispoziția comercianților o serie întreagă de resurse cu ajutorul cărora se pot informa, pentru a se putea înscrie în platformă în cel mai scurt timp, în cele câteva zile rămase până în momentul în care sistemul va deveni oficial funcțional în România.
Articol susținut de RetuRO