Francis Ford Coppola a revenit pe Croazetă cu "Megalopolis", un film testament. "Nu faci artă, dacă nu îţi asumi riscuri"
Your browser doesn't support HTML5 video.
O utopie modernistă, considerată de unii ultima sa capodoperă, însă, despre care alţii spun că riscă să îi adoarmă pe spectatori.
"Nu faci artă, dacă nu îţi asumi riscuri", le-a transmis Coppola, de la Palatul Festivalurilor, din Cannes.
"Megalopolis" este un proiect de suflet, început de mai bine de 40 de ani, în care Coppola a investit, 120 de milioane de dolari, din averea personală.
În 1979, la Cannes, Francis Ford Coppola o purta pe umeri pe fiica lui Sofia Copppola, pe atunci în vârstă de opt ani. Acum, l-au însoțit pe covorul roșu - o nepoată și un nepot. Luna trecută a pierdut-o pe soția lui Eleonor, cea care îi era mereu alături la ceremoniile dedicate filmelor sale.
Maestrul, ajuns la venerabila vârstă de 86 de ani, se sprijinea în baston. Și a salutat ceremonios, ridicându-și pălăria de pai, pe treptele Palatului Festivalului, din mijlocul distribuției de cinci stele a filmului Megalopolis - o utopie modernistă, care ar putea fi testamentul său artistic.
În rolul titular, Adam Driver, interpretează un arhitect și om de știință laureat cu Nobel, pe nume Cesar Catilina, care pare să fi dobândit puteri de a controla timpul și spațiul. Are un plan grandios pentru reconstruirea New Yorkului ca Noua Romă, cu resurse regenerabile. Însă intră în conflict cu primarul interpretat de Giancarlo Esposito.
Sunt intrigi, lupte pentru putere și îmbogățire menite să evoce decadența în stilul Romei de altădată.
Francis Ford Coppola, regizor: "Ceea ce se întâmplă în America, în republica noastră, în democrația noastră, este exact modul în care Roma și-a pierdut republica acum (două) mii de ani".
Coppola, faimos pentru Nașul și Apocalipsul acum - care a primit Palme d'or în 1979, a finanțat filmul Megalopolis cu 120 de milioane de dolari din banii familiei. Încă din 1977 a avut ideea, pe care a dezvoltat-o activ în 1983, dar au urmat întărzieri semnificative de-a lungul anilor.
În sală, după proiecție ovațiile nu au contenit timp de 7 minute. Primele recenzii au descris Megalopolis drept "incredibil de ambițios", "o nebunie absolută", dar și un film "derutant de superficial".
Tot astazi, regizorul roman Emanuel Pârvu și-a făcut debutul în competiția oficială a festivalului de la Cannes cu "Trei kilometri până la capătul lumii".
Drama urmărește povestea adolescentului Adi, care este atacat brutal pe stradă într-o noapte de vară. După aceea, părinții îl privesc diferit, iar fisurile încep să apară în liniștea aparentă a sătucului său din Delta Dunării.