(P) Pe ce suprafață calcă o mașină când rulează?
Ei bine, ar fi bine să luați în considerare acest factor deosebit de important pentru a înțelege de ce anvelopele sunt cele mai importante componente ale unei mașini.
Fără anvelope, o mașină nu poate pleca, nu poate frâna și nu poate vira. Anvelopele sunt singurele componente ale unui vehicul care sunt utilizate permanent din momentul în care sunt montate pe jante și până când sunt date jos. Fie că vehiculul stă sau se deplasează, acestea funcționează. Mai mult, sunt și reperele care se stau la baza siguranței rutiere, din motivele amintite mai sus.
Imaginați-vă pentru o secundă că o mașină supersport ar fi dotată cu pneuri de dimensiuni similare celor ale unei mașini de clasă mică. Va mai putea acel bolid să demareze, să vireze sau să frâneze la fel de bine precum cu jantele dedicate lui echipate cu anvelope late? Cu siguranță răspunsul la această întrebare este nu.
Motivul principal pentru care există această diferență este dat de pata de contact, adică acel segment al anvelopei care calcă ferm pe asfalt. Pentru o aderență cât mai bună, este important ca o suprafață cât mai mare din banda de rulare a pneului să atingă suprafața pe care se deplasează vehiculul. Cu alte cuvinte, să calce cu cât mai mult cauciuc pe asfalt. Tocmai de aceea există, la cursele de circuit, anvelopele tip slick. Acestea nu au nicio canalizație de scurgere a apei. Doar că în condiții reale, nu doar că această soluție nu este bună, dar este și ilegală.
Anvelopele tip slick nu au capacitatea de a evacua apa foarte repede. În schimb un pneu de înaltă performanță poate descărca fără probleme apa care se acumulează între striuri și rula cu viteze chiar și de peste 90 km/h. O anvelopă slick în schimb va avea dificultăți în a menține mașina pe traiectoria dorită chiar și cu 10 km/h, pentru că nu are canalizații care să permită evacuarea apei dintre banda de rulare și asfalt. Prin urmare, producătorii de anvelope trebuie să găsească soluții care să împace pe toată lumea și, mai ales, să ofere siguranță în exploatare.
Banda de rulare (sau talpa anvelopei după cum mai este ea denumită) reprezintă partea cu profilul pneului care asigură contactul cu solul. Aceasta, pe lângă șanțurile care asigură evacuarea apei, mai conține și elemente de cauciuc cu anumite forme și anumite compoziții. Exact pe acestea, care mai sunt denumite și blocuri, se sprijină toată mașina. Pata de contact este suma suprafețelor acestor blocuri care ating simultan asfaltul. În consecință, anvelopele mai late vor avea o suprafață mai mare de contact. Dar și aici este o limitare pentru că trebuie stabilit un echilibru între cât de mare trebuie să fie suprafața și cât de mare trebuie să fie presiunea pe acel punct astfel încât să aibă aderență. Tocmai de aceea producătorii de autovehicule recomandă montarea unor seturi de roți într-un anumit ecart. Depășirea acestuia nu va îmbunătăți stabilitatea sau distanțelor de frânare, în schimb vor crește consumul de carburant.
La un autoturism normal dotat cu pneuri de 195/55R15, să zicem, suprafața totală a celor patru roți este echivalentă cu o coală A4, adică 210 mm/297 mm. Doar atât este suprafața care asigură aderența. Pe măsură ce roțile încep să se învârtă, din cauza forței centrifuge anvelopele tind să se alungească și, astfel, scade pata de contact cu solul. Astfel, la 80 km/h, această suprafață scade la jumătate, iar la 130 km/h aceasta ajunge la un sfert din valoarea inițială.
Prin urmare, atunci când vreți să mergeți cu viteză, gândiți-vă pe ce suprafață de contact vă bazați. Nu vă gândiți că aveți cauciucuri late. La viteze ridicate, suprafața oricum este mult mai mică decât vă imaginați. Iar toată acea suprafață face diferența dintre rularea în condiții de siguranță și scăparea mașinii de sub control.