(P) Listarea la bursă: de la visul american la realitatea românească
Galerie foto
D.Ș: Povestea noastră începe să se contureze în 2021 când, primul client, odată cu listarea la Bursa de Valori București, ne-a solicitat expres mie și Danielei Aldescu, partenera mea, să contribuim cu expertiza noastră la prezența lor cu succes în piața de capital. Deși compania a fost înființată în 2018 cu ideea de consultanță în relația cu investitorii, am sesizat rapid că piața încă nu era pregătită pentru astfel de servicii. Numele companiei a fost dezvoltat într-un proces creativ alături de INOVEO, care sugerează verticalitate, profesionalism, creștere și precizie, logo-ul incluzând ca elemente ace de ceasornic: pentru ca la bursă totul trebuie livrat la timp.
Între timp, am creat în jurul nostru o celulă cu expertiză complexă, consultanți cu experiență valoroasă națională și internațională, ce oferă servicii integrate de evaluare, comunicare corporativă, conectare cu parteneri de afaceri și investitori, finanțare, dar în principal elaborare de strategii de IR și comunicare în baza planului de dezvoltare a afacerilor.
De asemenea, suntem consultanți autorizați pentru piața AeRO a Bursei de Valori București (BVB), iar la finele anului trecut am fost selectați de către BERD (Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare), pentru a conduce un proiect pilot de consultanță în relația cu investitorii, în care BERD susține 3 companii listate în îmbunătățirea comunicării lor cu investitorii.
Pe lângă serviciile oferite deja, atât pentru companiile listate pe Piața Reglementată, cât și pentru companiile interesate de listare la bursă, anul acesta ne-am extins serviciile pentru start-up-uri, pe care le ghidăm pentru a face primii pași în fața unor noi investitori. În ultimii doi ani, activitatea companiei a fost în creștere continuă, datorită efervescenței listărilor de la Bursa de Valori București și interesul a tot mai mulți antreprenori să se finanțeze sau să treacă la o nouă etapă de dezvoltare a companiei prin listarea companiei la bursă.
Ce reprezintă zona de IR și cât de importantă este pentru clienții VERTIK?D.Ș: IR sau Investor Relations este domeniul care se ocupă de comunicarea constantă și eficientă a companiei cu toți stakeholderii, printre care cei mai importanți sunt acționarii, investitorii și analiștii financiari. Astfel, compania le furnizează informații clare și relevante despre situația sa financiară, strategii și performanțe, pentru a păstra încrederea investitorilor și a întreține această relație.
Alegem clienții și putem colabora cu companii care și-au luat un angajament pe termen lung față de acționari și care acordă prioritate acestei noi funcții în cadrul companiei. Colaborăm, cel mai adesea, cu companii ambițioase care au obiective sustenabile de dezvoltare a afacerilor și de creștere în piața de capital.
D.Ș: Lumea bursieră de astăzi este una mult mai complexă decât era la începuturile sale, în 1997. Suntem martorii unei noi generații de antreprenori curajoși care gândesc afacerile încă din fașă pentru a fi listate la bursă. Ce face diferența? În primul rând, modul de organizare intern, apoi structura organizațională, felul în care se iau decizii și se remunerează conducerea, sub umbrela guvernanței corporative.
Internetul este plin de modele și șabloane pentru orice, însă unicitatea și diferențierea devin cruciale și aici intervine VERTIK: colaborarea cu un consultant specializat în relația cu investitorii vine alături de o echipă de management pregătită pentru succes.
Odată ce punem la punct elementele de bază pentru atragerea de noi acționari în companie și deschiderea către o nouă lume, viața antreprenorului sau a echipei de management niciodată nu va mai fi la fel. Provocările se vor multiplica și bunul management va fi crucial în livrarea rezultatelor.
Am trăit cu ochii noștri alături de clienți dezamăgiri, dar mai ales reveniri spectaculoase pentru cei care au urmat pașii necesari sau așteptați de investitori. Când ești în top, fie că este cel de top creșteri zilnice, anuale sau cel de scăderi, reflectorul este pe tine și ne bucură ambiția companiilor care observă în listarea la bursă un maraton, nu doar un sprint. Este un drum cu sens unic și cu echipa potrivită, unul cu finanțare nelimitată pentru companiile care știu să crească.
Ce greutate are cuvântul ”bursă” în România?D.Ș: Orice antreprenor a auzit cu siguranță de bursă. Din filmele americane sau din ziarele locale, termenul este adesea atribuit unui ”joc” și poate că în primii ani de capitalism în România sau la marea privatizare în masă alegerea companiei părea un joc de noroc, pentru că mai nimeni nu știa ce urmează. Cine avea deja 18 ani în anii ‘90 a primit cupoane sau părți din diverse companii. Unii au ales să primească acțiuni la companiile la care activau, alții care nu au ales au primit acțiuni ale unor fonduri de investiții, mai des cunoscute sub numele de SIF-uri.
Așa au ajuns mii de companii listate la Bursa de Valori București, acțiunile având posibilitatea să fie liber tranzacționate între deținătorii acestora. Fenomenul a distorsionat esența bursei, pentru că în alte țări, și ne uităm cel mai adesea la bursa americană, e nevoie de mult efort până să fii listat la bursă.
Și cum atunci când primim ceva gratis nu prea apreciem, au fost companii care au căutat să se delisteze, sau să iasă de la bursă, altele au căutat investitori strategici, asta după coagularea unei majorități a salariaților sau a diverșilor investitori mai cunoscători ai domeniului. După acel ”el dorado” în care banii s-au făcut ușor din aproape orice inițiativă antreprenorială, uite că România s-a dezvoltat, oportunitățile nu mai sunt chiar pe toate drumurile și se deschid doar celor care sunt serioși și au viziune pe termen lung.
Cum a evoluat bursa de atunci până în prezent și ce s-a schimbat?D.Ș: Noul termen cheie atribuit bursei în prezent este ”încredere”, pentru că după multiple experiențe de tipul FNI sau acționari activiști care cumpără pachete minoritare ca să agaseze managementul în adunările generale și de-o parte și de alta companiile și investitorii caută recomandări despre profilul persoanelor cu care stau la masă.
Investitorii internaționali punctează de mulți ani că elementele intangibile contează mai mult decât cifrele și rezultatele financiare. Însă dacă nu ai obținut performanțe financiare bune nici nu prea ajungi la masa marilor investitori, fie că înseamnă o creștere anuală de peste 10% a afacerilor și marje de profit de peste 15%, în funcție de sector, acestea sunt elemente pe care nimeni nu ți le spune oficial.
Fuziunile și achizițiile, cunoscute adesea ca M&A, sunt printre elementele atent urmărite de investitori, în cazul în care compania nu este pregătită să distribuie dividende an de an. Pentru un pachet de cel puțin 15%-20%, orice companie ce vizează să atragă un minim de 3 milioane de euro pentru creștere, este evaluată la aproximativ 15 milioane de euro.
O companie mai mică poate începe cu piața AeRO, care are condiții mai relaxate de acces și raportare. Ulterior, o companie poate promova către Piața Principală. Tot ce înseamnă tranzacții de până la 30 milioane de euro pentru o parte din afacere ar trebui să se acopere de la investitorii locali. Dacă o ofertă trece de această sumă atunci putem iniția discuții și pentru atragerea unor investitori străini, cu mențiunea listării ulterioare la bursă a companiei.
Ce rol are VERTIK Together în educarea și pregătirea companiilor pentru listare la bursă?D.Ș: De curând am inclus toate cunoștințele noastre de până acum în câteva module de pregătire pentru antreprenori sau managerii companiilor interesate de listare. Aici vorbim de prezentare și prezență în fața investitorilor, cât și reperele în evaluarea companiilor de către investitori.
Echipa noastră are o expertiză practică acumulată de 60 de ani în Relația cu Investitorii. Spre exemplu, Daniela Aldescu a activat în departamentul ”Relația cu Investitorii” a OMV Petrom și în cel de Strategie în cadrul Electrica, eu am acoperit această arie în cadrul Bursei de Valori București, David Westover a condus timp de două decenii una dintre cele mai de succes agenții de comunicare și IR în Londra, iar Dana Badea a fost jurnalist în domeniul economic și cel de HR timp de mai mulți ani, mai multe detalii despre echipa noastră fiind disponibile la www.vertikgroup.eu.
În baza acestei experiențe a echipei noastre, am fost nominalizați anul trecut de către BERD pentru a realiza 3 strategii în relația cu investitorii și a ghida companiile selectate în procesul de implementare.
Suntem încântați că VERTIK Together are astăzi rolul de a însoți marii jucători sau marile companii în creșterea lor pentru a deveni campioni naționali prezenți în piața de capital.