Modifica setarile cookie
Toate categoriile

(P) Inteligența artificială & moda? Exemplul GLAMI

Interviu cu Tomas Hodbod, CEO GLAMI. GLAMI este un motor de căutare online de modă, care adună articole de modă de la multe magazine online într-un singur loc.

În prezent, GLAMI România colectează articole de la 400 de magazine online, permițând clienților să vadă produsele care îi interesează într-un singur loc, în funcție de categorii și filtre, în loc să meargă pe site-ul fiecărui magazin în parte.

GLAMI a fost lansat în octombrie 2013 în Republica Cehă și, în momentul de față, este prezent în 17 țări. În România, GLAMI a fost lansat pe 15 iunie 2017.

Inteligența artificială și moda- care este legătura între cele două? Una este foarte tehnică, cealaltă este considerată mai artistică?

Comerțul electronic de modă online este, mai întâi de toate, o afacere, apoi artă și, ca pentru orice afacere, eficacitatea este pe primul loc. Conform previziunilor făcute de firma de consultanță Gartner, până în 2023 majoritatea organizațiilor care utilizează AI în platformele lor de comerț electronic vor obține o îmbunătățire a satisfacției clienților de cel puțin 25%. Satisfacția clienților este un lucru necesar pentru a reuși, iar în situația actuală legată de COVID - chiar pentru a supraviețui. Comerțul electronic de modă face excepție de la regulă.

Ați crezut că problemele financiare legate de COVID au împiedicat multe companii să investească în activități suplimentare, cum ar fi inteligența artificială?

Chiar de la începutul pandemiei, 47% din investițiile în inteligență artificială (AI) au fost neschimbate și 30% din organizații intenționează să le sporească, potrivit unui sondaj recent realizat de Gartner. Răspunsul la modul în care se întâmplă este că, în 2020, am văzut o accelerare și democratizare mare a serviciilor AI în lumea comerțului electronic. În timp ce se obișnuia ca doar giganții din comerțul electronic să investească în algoritmi de învățare automată pentru a-și da seama de tendințele vânzărilor, acum chiar și retailerii mai mici pot folosi AI în modă pentru a deveni mai competitivi pe piață.

Care credeți că este cea mai mare problemă atunci când vine vorba de cumpărături online? Cum ar putea fi remediată?

După părerea mea, alegerea mărimii. Este o problemă atât pentru client, cât și pentru furnizor. Magazinele, în încercările de a face oamenii să cumpere online, au introdus, în urmă cu câțiva ani, retururi gratuite și, în consecință, se luptă mult cu rata de retur. Cred totuși că acest lucru poate fi îmbunătățit prin utilizarea mărimilor personalizate, recomandărilor de mărimi și prin informații adiționale pe baza recenziilor clientului. Inteligența artificială ajută deja în acest sens, de la alegerile de mărime sugerate pe baza achizițiilor anterioare până la cabine de probă virtuale, oferind clientului posibilitatea de a proba articole online, folosind imaginea lor și imaginile produselor.

Cum funcționează AI pe GLAMI acum?

Inteligența artificială este cu siguranță o prioritate GLAMI - anul trecut ne-am înființat propria echipă de AI. Deoarece GLAMI unește multe magazine, avem și o cantitate masivă de produse pe care trebuie să le procesăm în categorii. De asemenea, clienții se pot pierde cu ușurință într-o alegere atât de mare. Cele două modele de AI care afectează cel mai mult utilizatorii noștri sunt modelul de recomandare și modelul de clasificare și etichetare. Personalizăm conținut pentru fiecare utilizator pe baza modului în care acesta folosește GLAMI. Prin urmare, fiecare utilizator vede un catalog GLAMI puțin diferit, adaptat stilului și preferințelor sale. Clasificarea și etichetarea automată iau feedul produselor de la partenerii noștri și le plasează în arborele nostru de categorii, atribuind toate etichetele relevante, cum ar fi stilul, materialul, culoarea etc. Catalogul este foarte mare și acest lucru permite utilizatorilor noștri să îl navigheze ușor și confortabil. Aceste două modele au fost create în GLAMI, dar ne bazăm și pe furnizori externi de AI pentru atribuirea unui set specific de etichete, pentru funcția de similaritate a produselor și pentru unele componente ale căutării folosind imagini.

Unde și de ce ar trebui companiile să utilizeze AI într-o afacere de comerț electronic? Care sunt avantajele AI în industria e-commerce?

În comerțul electronic, AI ar trebui să fie utilizat pentru sarcini dificil de rezolvat cu algoritmi tradiționali și care supraîncarcă oamenii într-un anumit sens. Cele două modele pe care le-am menționat anterior sunt exemple bune. Fără o rețea neuronală este foarte greu de clasificat automat și această sarcină ar suprasolicita echipa noastră de content, în caz contrar. Personalizarea este, de asemenea, greu de rezolvat manual; este prețul cel mai important aspect? Este marca sau culoarea? Reglarea manuală a unui astfel de sistem nu poate fi atinsă. În e-commerce, AI poate face ca navigarea în catalog să fie o experiență mai plăcută, cu sugestii inteligente și conținut de înaltă calitate. Sau poate aduce funcții complet noi, cum ar fi căutarea folosind imagini și multe altele (lucrăm la mai multe).

Ce rezultate ați înregistrat pe GLAMI cu instrumentul de căutare folosind imagini? Dar cu alte instrumente de inteligență artificială?

Uneori, pentru o companie pot fi greu de evaluat timpul și resursele umane economisite, comparativ cu angajamentul pentru investiții în AI. Dar satisfacția utilizatorilor poate fi măsurată și în numere precum, de exemplu, rata de conversie. După implementarea ofertei personalizate de produse pe GLAMI, valori precum rata de conversie sau numărul de comenzi au crescut cu 5-10%. Căutarea folosind imagini arată, de asemenea, o îmbunătățire promițătoare a ratei de conversie. Acest lucru demonstrează ideea că utilizarea AI pentru creșterea satisfacției clienților aduce aproape întotdeauna rezultate financiare directe și pentru companie.

Ne-ați putea spune mai multe despre căutarea folosind imagini? Cum funcționează?

Natura sa revoluționară constă în faptul că utilizatorul poate căuta într-un mod mult mai sofisticat și mult mai eficient decât prin cuvinte cheie. Deoarece se bazează în totalitate pe aspectul vizual, în timpul căutării, algoritmul inteligent clasifică automat îmbrăcămintea, accesoriile și încălțămintea în imaginea încărcată într-o categorie de produse în funcție de aspectul lor vizual și afișează produse similare. O căutare vizuală poate oferi până la mii de rezultate conexe pe care utilizatorul nu le-ar fi găsit niciodată singur sau pentru care, cu siguranță, ar fi luat mult mai mult timp.

Care sunt planurile GLAMI pentru viitor? La ce funcții lucrați acum?

Lucrăm neobosit la îndeplinirea promisiunii noastre față de utilizatorii români, și anume că, indiferent de preferințele în materie de modă, pe GLAMI vor putea găsi produse de la toate brandurile lor preferate de modă într-un singur loc. Vom implementa și dezvolta în echipa noastră internă AI moduri noi, complexe, în ceea ce privește similaritatea produselor, sistemele de recomandare și un wishlist mai sofisticat.

Cum va influența AI viitorul, din punct de vedere profesional?

Depinde cât de departe vorbim în viitor. Știu că AI este adesea considerată ca fiind lucrul care va elimina locuri de muncă și veniturile oamenilor. Dacă sunt sincer, încă nu am întâlnit pe cineva care să nu fie supraîncărcat sau tulburat de vreun aspect al muncii lor. Cel mai frecvent utilizatorii produselor bazate pe AI sunt incredibil de fericiți să le folosească, bucuroși să automatizeze sarcinile dificile și banale, astfel încât să se poată concentra asupra a ceea ce le place să facă.

 

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult