Modifica setarile cookie
Toate categoriile

(P) Anvelopele de teren, cunoscute și sub denumirea de MT (mud traction)

Anvelopele de teren, cunoscute și sub denumirea de MT (mud traction), sunt dedicate mersului în teren accidentat.

Datorită profilului agresiv, există percepția greșită că sunt adecvate pentru circulația pe timp de iarnă. Acestea nu doar că nu vă vor asigura o aderență corespunzătoare, dar vor putea duce la accidente din cauza suprafeței mici care vine în contact cu asfaltul.

Faptul că aceste pneuri prezintă blocuri mai mari de cauciuc pe profil, nu înseamnă că vor avea o aderență mai bună pe zăpadă sau pe gheață ci că se vor putea agăța mai bine de ternul friabil și vor putea descărca mai ușor canalele de degajare.

Citește și
adv
(P) Aderență și stabilitate - caracteristicile care nu trebuie să lipsească unui set de anvelope

Atunci când calcă pe o suprafață plană, dură, cum ar fi asfaltul, doar blocurile de cauciuc (crampoanele) vor avea un contact ferm. Canalizațiile de degajare a mizeriei dintre acestea, în schimb, nu.

Mai mult, în cazul în care drumul este acoperit cu zăpadă afânată, aceasta va rămâne mai ușor blocată în acele canalizații. În plus, anvelopele MT sunt în general construite din materiale mai potrivite sezonului cald, sau în orice caz pentru temperaturi de peste 7 grade Celsius.

Sub aceste temperaturi, anvelopele devin mai rigide. Odată cu pierderea elasticității scade și capacitatea acestora de a se mai adapta corespunzător pe suprafața de rulare și, totodată, va scădea și coeficientul de frecare.

Dat fiind faptul că cele două componente: suprafața de contact și coeficientul de frecare sunt cele care contează cel mai mult la rezistența la înaintare, rezultă că mașina va frâna mai prost, va rupe aderența mai repede și va fi mai instabilă pe viraje. Singurul avantaj ar fi că în cazul în care veți întâlni suprafețe acoperite cu un amestec de nisip, pietriș, zăpadă și apă, acestea se vor descărca destul de rapid. Dar cum aceste situații sunt mai rare pe asfalt decât pe teren accidentat, este un avantaj minor.

În plus, pentru aceste situații există anvelopele M+S (mud+snow) care au în plus și un simbol cu un munte și un fulg de zăpadă. Acestea se vor comporta mult mai bine în condiții de aderență redusă și temperaturi scăzute.

O altă problemă a anvelopelor de teren, MT-uri, este că nu prezintă acele canalizații fine care să se agațe de zăpadă atunci când calcă pe drum și să o evacueze atunci când se învârte roata. Totodată, rigidizarea anvelopei cauzată de temperaturile scăzută nu face decât să agraveze situația.

Spre exemplu, distanțele de frânare pe suprafețe acoperite cu zăpadă vor crește cu peste cinci metri la o anvelopă de teren față de una proiectată pentru iarnă. De asemenea, plecările de pe loc vor fi mai dificile din cauză că nu va exista un contact ferm și o aderență suficientă.

Singura situație în care vor performa la fel de bine precum unele cu fulgul de nea pe ele ar fi aceea la plecarea de pe loc în zăpadă de câțiva centimetri.

Unele teste au relevat faptul că o anvelopă dedicată mersului în teren accidentat este inferioară în circulația cotidiană chiar și unei anvelope all-season.

Prin urmare, nu folosiți niciodată anvelope de off-road pentru mersul pe zăpadă. Acestea vor avea uneori o aderență similară cauciucurilor de iarnă, dar numai în anumite condiții. În majoritatea, însă, se vor comporta mult mai slab.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult