Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Imagini surprinse în flagrant. Rețelele de trafic de migranți câștigă miliarde de euro

Your browser doesn't support HTML5 video.

Migranți de contrabandă, PARTEA I. Astăzi mergem pe urmele traficanților de ...migranți. O afacere internațională extrem de profitabilă, cu câștiguri de miliarde de euro anual.  

Exodul transfugilor din țările din Orient către vestul Europei ne afectează și pe noi, din două motive.

În primul rând pentru că România e un punct fierbinte pe harta internațională a migrației clandestine, suntem o țară de tranzit de mare importantă pentru rețelele de crimă organizată. Dar avem și foarte mulți șoferi români, care conduc camioanele de mare tonaj prin toată Europa, și care devin, fie victime ale traficului ilegal, fie colaboratori.

Urmăriți 'MIGRANȚI DE CONTRABANDĂ" - o anchetă semnată de Rareș Năstase, cu imagini surprinse în flagrant, despre modul în care operează filierele și cu mărturii despre profituri uriașe.

Citește și
migranti
Cum acționează migranții când vor să treacă într-o altă țară. Șoferii români ajung să doarmă iepurește pe traseu

Între Franța și România există multe legături, însă cele două state au de câțiva ani alte 2 puncte comune: România se află pe o hartă internațională a migrației ilegale, iar Franța este una din destinațiile unde vor să ajungă migranții care tranzitează și țara noastră.

La francezi i-am găsit pe unde dintre transfugii care au trecut clandestin și prin România, la un moment dat.

România devine un punct tot mai fierbinte, de mare interes pentru migranțîi din Orientul Mijlociu, care se îndreaptă spre Vestul Europei, însă o a două legătură ar fi că țara noastră are în Franța o uriașă comunitate de șoferi. Sunt români și reprezintă aproape un sfert din numărul conducătorilor auto care circulă pe șoselele Europei.

Franța e una din țările Uniunii cu cel mai mare trafic auto de mărfuri. Cu aproape 12.000 de kilometri de autostradă, este a treia din Europa și a 8-a din lume în topul rețelelor rutiere. E traversată anual de peste 460 de milioane de camioane de marfă, adică nu mai puțin de ...359 miliarde de tone de produse, transportate în tiruri conduse de mulți români.

Autoritățile franceze par depășite de situație, iar statul a devenit un paradis al migranților care vor să ajungă în Marea Britanie. În ultimii 5 ani, practic, camioanele nu cară doar marfă, iar rețelele rutiere sunt dublate de alte rețele, ilegale de foarte profitabile. În 2021, bătăliile de la Dunkirk și Calais sunt sub forma atacurilor permamente la camioanele de marfă.

Un șofer român, pe un camion cu număr de Suceava, a fost bătut când încerca să îi îndepărteze pe musafirii nepoftiți, lângă camion. S-a întâmplat noaptea, aproape de intrarea în portul Calais.

Tir-urile atacate de migranți sunt un flagel care se extinde tot mai mult în Franța. Mulți dintre acești șoferi români ajung victime – sunt bătuți, tăiați și urmăriți de migranții care vor cu orice chip să ajungă din Franța, mai departe, până în Marea Britanie. Speră că la englezi, care nici nu mai sunt în Uniune, vor primi mai ușor azil și se vor integra.

Toți șoferii au aflat pe pielea lor, că dacă încearcă să îi oprească pe migranți, atunci când le invadează remorcile, își riscă, la propriu, viața.

Leonard e din Republica Moldova, dar s-a stabilit de mai mulți ani la Iași și lucrează pentru o companie românească din oraș. E trimis săptămânal să facă traseul dintre Franța și Marea Britanie, pe la Calais. Nu are degete la mâini, de câte ori i s-au urcat migranții prin parcările publice sau private de la francezi, chiar dacă a oprit doar în locuri considerate, teoretic, sigure, nu pe marginea drumului.

Pe unii i-a depistat la timp, însă cu unii dintre transfugi a ajuns, fără să știe că îi are ascunși prin încărcătură, până la vama franco-britanică, acolo unde i-au găsit polițiștii de frontieră.

Leo a filmat situațiile prin care a trecut și a făcut mai multe vloguri, în care a explicat care sunt riscurile pentru șoferi, la traversarea prin porturile Calais și Dunkirk. Își amintește de un moment cu adevărat dramatic, când a fost la un pas să fie ucis de unul dintre migranții cărora nu le-a permis să urce în camionul său.

Leonard ne arată de câte ori a fost tăiată prelata camionului, de migranții care vor să citească, pe marfă, etichetele care arată destinația mărfii. Dacă e oraș britanic, e prilej să urce. Și le este chiar ușor, după cum ne explică șoferul.

La începutul acestui an, un tânăr șofer, român, a murit tăiat în spatele TIR-ului, într-o parcare publică, la câteva sute de kilometri de Paris. Leonard spune că a greșit, pentru că s-ar fi certat, noaptea, cu cei care încercau să urce clandestin. Fiecare șofer e pe cont propriu și soluții sunt puține, atunci când există un astfel de incident.

Dacă își fac dreptate, sunt cercetați, pentru că sunt invocate drepturile omului și nimeni nu are voie să bată un migrant, chiar dacă acesta vrea să urce, nepoftit, în camion. Și toți transfugii știu că legal, niciun șofer nu îi va agresa, de aceea se încumetă să urce din mers în mașinile de mare tonaj.

 

Dincolo de românii uciși și agresați, mai există însă o categorie, cea a șoferilor care se complac să îi treacă prin frontiere, contra cost. Sunt românii părtași, în filiere internaționale. 35 dintre ei ar fi ajuns până acum în penitenticiarele din Calais și Dover. Alte câteva zeci de șoferi au primit interdicție de a mai întra în Regatul Unit, după ce au fost depistați cu migranți în camioane.

Tentația e mare, traseul migranților implică taxe uriașe: 4.000 de lire pentru fiecare persoană ascunsă fraudulos în remorcă, până la britanici.

Leonard susține că mulți șoferi români îi ajută pe migranți și acceptă să îi ascundă, contracost, pe principiul că și România a avut cândva transfugi, care se ascundeau și treceau fraudulos, fără viză, spre Vestul Europei. De dragul vremurilor de atunci, dar mai ales și pentru că sunt bani mulți în joc, unii dintre conaționalii de pe camioane se fac că nu văd că li se urcă pasageri la remorcă.

În zona porturilor Calais și Dunkirk sunt filiere complexe, care includ călăuze, transportatori, dar și capi care coordonează trecerile ilegale. Și la francezi și la noi autoritățile estimează că recenta preluare a puterii de către talibani, în Afganistan, va produce, inevitabil un nou val uriaș de migranți, care în câteva luni va lovi toată Europa, inclusiv România.

 

Un caz terifiant, petrecut în Marea Britanie, a șocat, în 2019. 39 de vietnamezi, printre care și adolescenți, și-au pierdut viață, după ce s-au axfisiat într-un camion cu remorcă frigorifică. Șoferul care îi trecuse pe partea engleză, a anunțat poliția dup ace a deschis ușile, într-o zona industrial, unde speră să le dea drumul. Interogat, a recunoscut că face parte dintr-o rețea despre care poliția britanică a aflat ulterior că are 3 lideri, doi britanici și un român, stabilit în Regatul Unit. Românul se numește Gheorghe Nica, are 43 de ani și este considerat unul din liderii grupării. A recunoscut fapta și a fost găsit vinovat pentru moartea celor 39 de vietnamezi din "camionul groazei". A primit 27 de ani de închisoare, una dintre cele mai mari pedepse din acest dosar, iar anchetatorii au stabilit că era vorba de al 7-lea transport cu transfugi. În grupare a mai fost identificat și un al doilea român, șofer de TIR.

Leonard lucrează de 6 ani, pe camion, în comunitate. Pentru el și alte zeci de mii de șoferi români, bătălia migranților pentru a ajunge în Anglia e un calvar, la fiecare trecere prin Canalul Mânecii.

Ruta Calais - Dover este una foarte folosită de traficanții de imigranți ilegali. Pentru șoferii români e doar un slalom continuu printre situații la limită și atacuri violente, dar e și ocazia de a-și risca libertatea pentru cei care acceptă să fie cooptați în rețelele traficanților de transfugi.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult