Situație dramatică în sistemul educațional, care nu reușește să țină pasul cu realitatea
Your browser doesn't support HTML5 video.
Pentru aceştia, statul promite dispozitive conectate la internet, până în toamnă, care vor fi returnate şcolii, după ce copiii le vor folosi.
Între timp însă, exemple de implicare vin din comunităţi în care inspectorii şcolari şi profesorii, cu ajutorul unor firme, sau a oamenilor simpli, s-au mobilizat şi au donat laptopuri, pentru că elevii să ţină pasul cu şcoală.
În acest moment în România sunt aproape 3 milioane de elevi. Dintre aceştia, conform raportărilor făcute de inspectoratele din toată ţara, sunt 250 de mii de elevi care nu au laptop-uri ori tablete şi nici acces la o reţea de internet. În aceste moment toţi aceşti copii sunt rupţi de şcoală, iar prăpastia faţă de cei care pot face cursuri online creşte.
Cei rămaşi pe dinafară, spun reprezentanţii ministerului Educaţiei, vor primi, cel mai probabil până în toamna, 250 de mii de dispozitive conectate la internet. În primul rând, vor intra în posesia unei tablete elevii care nu au în familie un dispozitiv conectat la internet. În prima etapă, ar putea avea prioritate cei cu performanţe şcolare foarte bune.
La fel ca manualele, după ce vor fi folosite de elevi, tabletele vor fi returnate unităţilor de învăţământ în baza unui contract încheiat cu părinţii.
Până atunci însă, şcolile şi inspectoratele se descurca pe cont propriu. Unii, cu succes. În Cluj, Inspectorul General a demarat o campanie şi cu ajutorul firmelor sau a oamenilor generoşi a reuşit să doneze sau să cumpare tablete şi laptop-uri cu internet copiilor care nu aveau.
86 de mii de copii participă acum la ore online, adică 95% dintre elevii judeţului. Sonia este în clasa a 4-a şi învaţă la Şcoală Octavian Goga din Cluj-Napoca. Înainte să primească tableta, reuşea cu greu să ia parte la ore.
În tot judeţul au rămas 4 mii de copii fără acces la internet, care urmează să fie ajutaţi cu echipamente până la finalul verii.
În total, Primăria Cluj-Napoca a spijinit 76 de scoli din tot oraşul.
Câteva zeci de elevi din Prahova au primit şi ei tablete conectate la internet, iar abonamentul este plătit lunar de primărie.
La Lunca din Botoşani, primarul a renunţat la festivalul din zona Moldovei, iar cu banii rămaşi va cumpăra tablete cu internet pentru toţi elevii din comună.
Între timp, cei care au avut acces la tehnologie, încearcă de două luni să se adapteze la şcoală online. Iar metodele diferă foarte mult.
Unii au ore zilnic de dimineaţă până seara, alţii însă abia au câte un curs care durează maximum 40 de minute. Sunt părinţi şi specialişti în educaţie care afirmă deja că şcoala online e un experiment nereuşit, cu copii epuizaţi care nu mai dau randament şi o programă care nu ajută sistemul online deloc.
Lucia, mama elevă : ''A mea e în clasa a 8-a, nu are niciun program, îi zice profesoara hai mâine intrăm la 9, ea se pune atentă, apoi zice intrăm la 10, apoi că se anulează, e haos. Profesoară a recunoscut că nu ştie să folosească internetul.''
Pe de altă parte însă, şcoală la distanţă a forţat atât dascălii cât şi părinţii să caute activităţi creative pentru copii. Astfel că cei de grădiniţă ori din clasele primare şi-au transformat casele în ateliere creative.
Ministerul Educaţiei anunţă însă şi un amplu program de formare a cadrelor didactice pe timp de vară. Profesorii trebuie să înveţe cum să ţină pasul cu tehnologia, dar şi să gestioneze atenţia şi energia copiiilor care stau acasă.