Notele obținute de elevi la ora de religie, motiv de dezbatere între preoți și părinți
Your browser doesn't support HTML5 video.
Una dintre cele 4 variante ale documentului prevede că la religie, desen, muzică şi sport elevii să NU mai primească note, ci calificative.
''Lipsa notelor constituie un afront adus disciplinei, religie şi jertfei, tinerilor la revoluție'' consideră, Patriarhul.
Reprezentanţii părinţilor spun însă că şi ei au cerut ca aceste materii să nu mai fie notate în anii terminali.
"Copiii şi tinerii au dreptul constituţional de a participa la orele de Religie, drept redobândit prin jertfa tinerilor care au mărturisit în decembrie 1989 că există Dumnezeu" - aşa îşi începe argumentaţia în 10 puncte a patriarhului.
E de precizat faptul că Religia a rămas materie de sine stătătoare în trunchiul comun, în această variantă a ministerului Educaţiei, şi elevii o vor studia o dată pe săptămână.
Propunerea vizează doar evaluarea acestei materii. Adică, la gimnaziu de pildă, elevii vor fi notaţi cu: foarte bine, bine, suficient sau insuficient la relgie, muzică, desen ori educaţie fizică, dar calificativul nu ar mai cântări în media finală a elevului.
Părintele Mavrichi: ''Ar fi discriminatoriu pentru religie că disciplina şi pentru celelalte religii că ele să fie evaluate prin calificative. Nu sunt discipline mai puţin importante. Arta, religia, să fie cunoscute de către copii şi să depună efort, nu?! şi nota reflectă cumva efortul de a le însuşi astfel încât la terminarea ciclului să fie oameni pregătiţi şi rotunzi formați.''
Reprezentanţii părinţilor şi elevilor salută însă iniţiativa ministerului, mai ales pentru anii terminali.
Eugen Ilea, Federaţia naţională a asociaţiilor de părinţi: "Trecerea în sistemul liceal este condiţionată şi de procentajul de 20% a notelor din V-VIII, iar în acea perioadă elevii chiar aleargă după note, cred că e o decizie bună astfel încât să eliminăm acest stres. Sunt copii care nu au veleităţi la desen, care nu participă la ora de religie şi atunci există şi o discrepanță între notele obținute între nişte copii şi ceilalți.''
Karina, preşedinte asociaţia elevilor: ''Până la urmă scopul materiei: muzică, desen, religie este că elevii să deprindă nişte competențe pe care mai apoi să le aplice în societate. Nu ar trebui să punem accentul pe notarea acestora cu 4,5,6 doar pentru că nu au talent la muzică şi nu au talent la desen ''
Tot în această primă variantă a planului cadru se vor reduce şi orele de muzică şi desen.
Andreea Ghorghiu, profesor arte plastice: ''Dacă din 4 ore pe lună, adică o oră pe săptămână scoţi o disciplină ei vor avea parte doar la 2 săptămâni. Noi educăm copiii, îi facem să fie sensibili, emoţionali, să aibă o inteligenţă emoţională să ştie ce înseamnă frumosul".
În plus, ar dispărea din orarul copiilor consilierea şi dezoltarea personală, dar şi educaţia tehnologică.
Chiar dacă este încă în dezbatere, această variantă pare că va fi şi cea finală, iar din toamnă elevii vor avea mai puţine ore. Cei de clasa a VII-a şi a VIII-a vor avea 27 de ore obligatorii pe săptămână în loc de 30 câte erau până acum.
Cei de clasa a VI-a vor avea 24 de ore pe săptămână în loc de 27, iar elevii de clasa a V-a vor avea maximum 22 de ore pe săptămână faţă de 25 în prezent.