Ministerul Educației avertizează părinții care își educă acasă copiii că riscă ani grei de închisoare
Your browser doesn't support HTML5 video.
După ce a cerut inspectoratelor școlare să afle câți elevi au fost scoși din sistemul de stat, oficialii din învățământ le transmit părinților că riscă inclusiv închisoare.
Cei vizați se plâng, însă, că au încercat, fară succes, să găsească împreună cu oficialii o modalitate prin care sistemul de homeschooling să fie reglementat legal.
Acest demers vine după ce o instanță din Bihor a condamnat la închisoare cu suspendare doi părinți care și-au retras cei 4 copii de la școală pentru a-i educa acasă.
Decizia nu este definitivă.
În dosar există însă un raport care arată că cei mici aveau lacune și au dat dovadă de imaturitate psihoemoțională. Mai mult decât atât s-a dovedit că părinții nu erau pregătiți să îi îndrume în condițiile în care mama are opt clase iar tatăl liceul.
În sistemul de homeschooling părintele este cel care primește materialul didactic, iar apoi joacă rolul profesorului.
În România, conceptul de homeschooling nu este reglementat prin lege, însă orice alta formă de funcționare a unor entități care pretind că oferă servicii educaționale echivalente învățământului obligatoriu este în afara legii.
Mădălin Potoroacă, reprezentant național al Mișcării de Homeschooling din România, ne spune de ce „homeschoolingul” nu este în afara legii.
Mădălin Potoroacă, reprezentant național al Mișcării de Homeschooling din România: „Trebuie să existe o lege care să zică că "homeschoolingul" denumindu-l astfel, înscrierea în alte sisteme din alte țări, este ilegal și ce anume pățești dacă tu încalci această lege. Copiii noștri au fișă matricolă, au dovada că sunt înscriși într-un alt sistem, nu sistemul public. Să spui că ăsta e abandon școlar, asta e fals. Ne iubim copii, le vrem binele, vrem să aibă o educație bună și vedem în același timp și probleme reale cu care sistemul educațional se confruntă"
Potrivit legii, părinții sau reprezentanții legali au obligația să asigure participarea la cursuri a elevilor, altfel pot fi amendați și chiar închiși între trei luni și un an.
În România extrem de mulți copii abandonează școala. Cel mai recent studiu, făcut de Unitatea de Cercetare în Educație, arată că peste 8% dintre elevii înscrişi anul trecut în clasa a VIII-a nu au terminat școala. Dintre cei care totuși au absolvit 4% nu s-au prezentat la Evaluarea Naţională.
În cazul unui elev în risc sau care a abandonat scoală, unitățile de învățământ și autoritățile locale ar trebui să ia primele masuri.
Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România: „Cu cât comunitatea este mai vulnerabilă sau mai izolată, instituțiile nu sunt funcționale așa cum ar trebui să funcționeze. Nu există relația de colaborare părinte, școală, elev. Nu știu foarte bine cauzele pentru care copiii nu ajung la scoală sau și dacă le știm nu intervenim la timp. Deși pe hârtie ar trebui să avem servicii care să participe în echipe pluri-disciplinare la prevenire abandonului școlar știm foarte bine că acest personal specializat nu există”.
Potrivit unui raport recent făcut de World Vision, printre principalele motive pentru abandonul școlar se numără distanța mare până la școală care crește o dată cu fiecare ciclu de învățământ, sărăcia, dar și faptul că părintii preferă să își țină copiii acasă pentru a-i ajuta la diverse treburi în gospodărie.