Examenele Naționale pot deveni mai puțin relevante decât notele de la clasă. Măsura ar putea genera un fenomen periculos
Your browser doesn't support HTML5 video.
Vestea îi revoltă pe profesorii cu rezultate bune, care se așteaptă pe viitor la o inflație de medii nemeritate doar ca să se ascundă, spun aceștia, realitatea crudă din învățământ.
După o vizită de lucru în Mureș, ministrul Ligia Deca a făcut o declarație surprinzătoare.
„Obiectivul nostru sau cel puțin al școlii românești, în viziunea mea, ar trebui să fie că relevanța acestor examene de finalizare de ciclu, Evaluare Națională și Bacalureat, să fie redusă, putând să luăm în considerare și evaluările pe parcurs”, a spus ministrul Educației.
Vorbim, evident, de mediile anuale. Ar fi o premieră istorică pentru Bacalaureat, la care nota finală este calculată dintotdeauna din notele obținute la 4, 5 sau 6 probe. Este, spun mulți profesori, o încercare de a „cosmetiza” statisticile - cel mai probabil, dezastruoase - de la finalul sesiunii de vară.
Andreia Bodea, directorul Colegiului Național I. L. Caragiale: „Sunt asemenea diferențe uriașe între două clase, darămite între două licee, între rural și urban. Pentru mine, ca director de liceu, este o nebuloasă. Vor apărea fabrici de diplome. Practica ne arată că ne îndreptăm clar în jos. Sunt 35 de ani de când căutăm aceste răspunsuri. Lege după lege, s-a lucrat la această lege, acum constatăm că nu-i ce trebuie”.
Intenția de a scădea relevanța examenelor naționale și a crește importanța notelor de la clasă e anunțată la doar câteva săptămâni după simulări.
Reamintim că 58% dintre elevii claselor a opta au luat sub 5 la proba de matematică, iar peste jumătate dintre elevii de clasa a XII-a nu ar lua bacul, dacă ar fi nevoiți să-l dea acum.
În plus, abia anul trecut, odată cu evaluarea națională, sistemul a renunțat la a include un procent din media claselor V-VIII în nota de admitere la liceu. În plus, noua lege a educației prevede opusul - introducerea unui examen de admitere la liceele bune, separat de evaluarea națională.
Între timp, unii profesori cer excluderea imediată din examene a corectorilor care au făcut greșeli flagrante la simulare.
Cristian Vulc, directorul Liceului „Gheorghe Marinescu”: „Încă suportă un anumit grad de vulnerabilitate, modul în care profesorii sunt selectați. La contestații ar fi necesar un grad de specializare mai ridicat, pentru că acolo intervine și o corecție. Dacă din 4 note una a fost la mare distanță, atunci profesorul are o mare problemă vizavi de capacitatea lui de a evalua”.
În prezent, cei care care au corectat la simulări - indiferent de randament - au prioritate la înscrierea la examene. Cât despre viziunea pe termen lung a ministerului, pentru liceu propune reducerea materiei, după modelul Poloniei. Adică excluderea unor capitole din manualele actuale și mai multe ore dedicate fixării lecțiilor.
Sursa: Pro TV
Etichete: ministerul educatiei , examene , legea educației , myimpact
Dată publicare: 01-04-2024 19:18