Modifica setarile cookie
Toate categoriile

„România educată”: 38.000 de elevi nu au susținut Evaluarea Națională anul trecut. Principala cauză a abandonului școlar

Your browser doesn't support HTML5 video.

Sărăcia și neglijența părinților, dar și lipsa de implicare a profesorilor au frânt aripile a 38 de mii de copii, care nu ajuns, anul trecut, să dea examenul de clasa a opta.

Au abandonat cursurile ori au fost descurajați de familie sau de dascălii lor să vină la Evaluarea Națională.

Ministerul Educației are în față rezultatele unei analize care arată că sistemul actual de învățământ nu ajută la scăderea abandonului școlar.

Dezinteresul familiei este principala cauză a abandonului școlar, înainte de liceu. Într-o școală din Ferentari, trei sferturi dintre elevi nu au susținut Evaluarea Națională. Unii nu au venit la cursuri săptămâni întregi, deși declarativ părinții i-au încurajat. Părinte: „Normal că n-aș vrea să rămână ca mine, cu 8 clase.”

Reporter: La ce credeți că-i va folosi școala mai departe?

Citește și
copil cutit galati
Un copil din Galați a ascuns un cuțit în baia școlii, apoi a fost dat dispărut. Devenise agresiv cu alți elevi

Părinte: „În viitorul ei.”

Prof. Liviu Pavel, Directorul Școlii 136: „Răspunsurile sunt ”eu l-am trimis la școală”, ”eu îl duc până la poarta școlii”. Mama vine la ora 10 în pijama la școală, pentru că a fost chemată de doamna dirigintă. Păi dacă mama vine în halat la 10, cine și-ar putea închipui că vine copilul la 8, și pregătit, și îmbrăcat?” Sunt foarte puțini părinții analfabeți care fac eforturi ca istoria să nu se repete. Angelica nu are nu nicio clasă, dar își aduce zilnic copiii la ore. Reporter: Ce-i povestiți de școală?

Mamă: „Să învețe ca să ajungă om mare. Atât îi zic.”

Reporter: N-o puteți ajuta la teme...

Mamă: „N-o ajut eu, o ajută soțul.”

Cercetarea Ministerului Educației a evidențiat un profil al elevului care n-a ajuns să dea evaluarea națională. În cele mai multe cazuri, sunt copii din mediul rural, din familii cu nivel de educație scăzut, cu vârsta mai mare decât a colegilor - pentru că au cel puțin un an de repetenție - și care au învățat în școli cu performanțe slabe.

Majoritatea sunt băieți din comunitatea rromă. Autorii studiului recomandă cartografierea acestor cazuri de risc, astfel încât profesorii să se aplece mai mult asupra lor. Școlile pot încerca inclusiv parteneriate cu șefii comunității rrome. Liderii comunităților le pot cere părinților să-i ducă la școală pe copii, câtă vreme autoritățile noastre nu îi pedepsesc, deși există cadrul legal.

Un alt motiv al absenței de la examen, în cazul copiilor care ajung în clasa a opta, este că profesorii îi descurajează, ca să nu pună școala într-o lumină proastă.

În ciuda unor situații descoperite în cercetare, Ministerul Educației nu a luat măsuri concrete. În plus, sistemul e deficitar, iar copiii care vin cu mari lacune din primele clase nu sunt ajutați să recupereze materia.

20 la sută dintre elevi nu au participat la sesiunea trecută a examenelor de la evaluarea națională și dintre aceștia peste 95 la sută nici nu se vor mai întoarce în sistemul de educație.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult