Primul tren-tramvai din România. Va circula cu 140 de km/h între Timișoara și Reșița
Your browser doesn't support HTML5 video.
Mijlocul de transport va avea staţii accesibile, ca cele de tramvai, însă va merge cu viteza unui tren. Proiectul se va derula pe parcursul a 5 ani şi va favoriza turismul în zonă, speră autorităţile.
Dacă proiectul decurge bine, trenul-tramvai va pleca în 2026 de la Aeroportul Internaţional Timişoara şi va avea ca destinaţie Reşita - pe o linie şi graniţa româno-sârbă - pe cealaltă.
Un tren va pleca din Timişoara la ora 13:50 şi va ajunge la Reşita la 16:10 minute, asta înseamnă aproape 2 ore şi 20 de minute. Odată cu noul proiect, durata călătoriei va fi scurtată cu o oră.
Autorităţile locale din Timiş şi Caraș Severin au bătut palma şi vor construi împreună o linie de mare viteză ca în Germania, Olanda sau Suedia, de unde s-au şi inspirat cei care au gândit proiectul. Dar parţial, va fi folosită şi infrastructura veche, care va fi modernizată.
Nelu Popa, primarul Municipiului Reşita: "Acolo vom face cale ferată dublă, care să genereze viteze de peste 120-140 de km la oră. Linia de la desprinderea de la Voiteni, la Reşita, va fi o linie simplă, neelectrificată şi în acest considerent am propus acele trenuri cu propulsie de hidrogen. În afară de asta, mai presupune modenizarea a 15 staţii de cale ferată."
Dominic Fritz, primarul Municipiului Timişoara: "E un proiect istoric de a lega Banatul de şes de Banatul de munte, e un proiect care ne poate ajuta să legăm inclusiv Aeroportul din Timişoara de zona maestica a Banatului şi bineînţeles că este un proiect care va lega şi turistic, dar şi economic Reşita de Timişoara."
Cele două prim[rii - Timişoara şi Reşita - vor da fiecare câte un 1 milion de euro pentru studiul de prefezabiliate care va începe în următoarele săptămâni, după semnarea protocolului.
Nelu Popa, primarul Municipiului Reşita: "Transportul de cale ferată este un domeniu la care România este în mare suferinţă şi este modalitatea de transport cea mai uzitată în Europa de Vest. În acelaşi timp este vorba de Green Deal, de partea verde, în sensul că transportul pe cale ferată este unul prietenos cu mediul ambient."
Conf univ. dr. ing Florin Drăgan, rectorul Universităţii Politiehnica din Timişoara: "Proiectul e realizabil, nu e nicio problemă. Până la urmă nu avem un relief atât de dificil, excluzând o zonă mică, s-au făcut şi pe zone mult mai dificile în străinătate, nu văd nici o problemă, se pune problema bineînţeles de investiţii."
Un kilometru de cale ferată va costa 2 milioane de euro, iar autorităţile din zonă speră să obţină şi finanţări europene.