Improvizaţiile folosite de şoferi pentru a proteja pasagerii. "Asta e o pungă, se prinde în chedere"
Your browser doesn't support HTML5 video.
De exemplu, pe lângă mască și dezinfectant, în fiecare taxi ar trebui să fie câte un paravan. Mulți șoferi acuză însă autoritățile că nu le-au spus clar cum trebuie să arate acest perete despărțitor, în condițiile în care orice modificare adusă mașinii presupune reomologarea acesteia. Așa că, de frica amenzilor, unii au improvizat.
Șofer: „M-a oprit Poliția, mi a zis că de ce n-am separator și le-am zis când oi avea autorizație RAR pentru montarea separatorului atunci ... să mi dați amendă!”
Reporter: „Cei de la RAR au zis că dacă e dintr-o folie flexibilă, nu ai nevoie de omologare.”
Șofer: „N-am vrut să-mi găuresc stâlpii și plafonul mașinii. De ce să-mi găuresc eu mașina mea? Nu e cazul!”
Așa gândesc mulți dintre șoferii de taxi care au improvizat un paravan mai mult ca să fie și mai puțin ca să asigure o protecție reală.
Șofer: „Asta e o pungă, practic e invaziv. Se prinde în chederele mașinii. Eu când m-am dus cu mașina acum trei săptămâni la ITP, când a văzut ăla mașina a zis: „Aoleu, scoate sărăcia aia de acolo!”. Și când s-a suit în mașină și s-a uitat mai atent a zis:„Nu-l scoate, că e din ăla din cârpă! E mai mult decât nimic!”
Un șofer de microbuz a montat un paravan cu ușă. Chiar dacă ușa stă deschisă în timpul călătoriei, el e mulțumit că a bifat obligația impusă de autorități.
Internetul abundă de tot felul de oferte de materiale pentru realizarea paravanelor. Reprezentanții trasportatorilor spun că producătorul autoturismului ar fi cel mai în măsură să facă un paravan care să fie și omologat.
În timp ce Registrul Auto Român le recomandă șoferilor montarea unui dispozitiv dintr-un material flexibil, care să nu necesite omologare, recunoscând că întreaga operațiune este dificilă și costisitoare...
Vasile Ștefănescu, președinte COTAR: „Eu nici măcar nu pot să-i dau cu dezinfectant pe folie, că știți foarte bine că udă folia, oricum o arunci. Ar însemna s-o schimb la fiecare client. N-am cum să pun folie de plastic pentru fiecare client!. În momentul de față nu este nimic omologat. Fiecare transportator sau fiecare client care se urcă într-o mașină, să aibă mască!”
Apoi, vine o altă problemă.
Chiar și când au paravan, multe microbuze sunt pline până la refuz. Teoretic, ar trebui ca scaunele mașinilor să fie ocupate la jumătate din capacitate.
Augustin Hagiu, președintele FORT: „Varianta A - geam despărțitor, varianta B - păstrarea unui rând de scaunele libere între conducătorul vehicului și pasageri. Am optat pentru varianta B, pentru că varianta A este imposibil de pus în practică.”
Regulile privind prevenirea răspândirii infecției cu SARS-CoV-2 în mașinile care transportă pasageri au fost introduse la începutul stării de alertă.