Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Fenomenul cerșetoriei digitale. Cum fac bani creatorii de conținut români pe TikTok doar prin „cadouri”

Your browser doesn't support HTML5 video.

Cerșetoria digitală începe să ia amploare și în România. Așa-numiți creatori de conținut câștigă milioane de lei anual făcând live-uri pe TikTok, în care doar cer bani.  

Iar urmăritorii aruncă în acest fel sume uriașe în mediul online, încurajând acest fenomen. Totul se întâmplă fără ca fiscul să-i impoziteze pe cei care obțin venituri consistente din această afacere.

Un creator de conținut primește cadouri virtuale, în timp ce îi imploră pe urmăritori să nu i le mai trimită. Un trandafir costă aproape 6 bani, iar cineva i-a dăruit 130. În total, 7 lei și 50 de bani.

În doar 3 minute, bărbatul din live a obținut 400 de cadouri, pentru care fanii lui au achitat 22 de lei. Din această sumă, el va primi jumătate; restul este câștigul platformei care îi permite să se exprime.

Sunt oameni care-și distrează publicul, unii acceptând umilința. Aici, un bărbat primește curele peste șezut ca să cadă într-o groapă cu noroi.

Citește și
turist american
Reacția unui turist american când a vizitat un oraș din România. Videoclipul postat pe TikTok a devenit viral. VIDEO

Niciunul dintre acești creatori de conținut nu a răspuns solicitării noastre de a intra în legătură.

Proaspăt absolvent de media digitală, Vlad Asăoanu și-a făcut lucrarea de licență pe tema cerșetoriei digitale. A înregistrat și urmărit câștigurile din mai multe asemenea producții.

Vlad Asăoanu, licențiaț în media digitală: „Suma minimă pe care am identificat-o ar fi 40 de lei pe oră, și în același timp, maxim ar fi cam 350 de lei pe oră, nefăcând nimic. Având în vedere cât de mulți fac asta și cât de lungi sunt live-urile, vorbim de ore întregi, e aproape ca o meserie.”

Adabela Briciu, lector universitar la Facultatea de Sociologie și Comunicare Brașov: „Cu cât vom susține mai mult cerșetoria digitală, cu atât vor fi mai multe cazuri. Sunt persoane care fac sume considerabile pe zi și depășesc salariul mediu pe lună doar din cerșetorie câteva ore pe zi. Este un fenomen și, la fel ca cel de pe stradă, ar trebui să găsim măsuri.”

ANAF nu știe câți bani se câștigă de pe TikTok

Am solicitat reprezentanților TikTok informații despre cheltuielile românilor pe această rețea de socializare. În răspuns, platforma a precizat doar că în țară sunt 7,4 milioane de utilizatori.

Românii folosesc platforma pentru a descoperi lucruri noi, a împărtăși idei, a sărbători împreună și a oferi lumii o perspectivă asupra vieții lor, în timp ce inspiră creativitate și aduc bucurie.)

Agenția Națională de Administrare Fiscală a comunicat că nu are date despre câștigurile realizate pe TikTok.

Specialiștii în economie digitală de la Data.ai au stabilit suma la nivel global: 10 miliarde de dolari, anul trecut. Dacă împărțim la cei 1,5 miliarde de utilizatori pe care îi are rețeaua, ar însemna o medie de 6 dolari de persoană. Presupunând că românii au același comportament, rezultă că au cumpărat cadouri virtuale de peste 44 de milioane de dolari.

Marian Hurducaș, consultant marketing digital:  „S-ar putea face o impozitare dacă ar exista un cadru legal, dar pentru asta ar trebui să existe un organism de control care să poată înțelege ce înseamnă această platformă.”

Pentru a împiedica exploatarea copiilor prin intermediul platformei, TikTok a instituit regula ca doar utilizatorii majori să poată intra în direct.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult