Două femei din Suceava au rămas fără niciun ban în conturi după ce au răspuns la un telefon. Cine le sunase
Cazurile de înșelăciune și fraude informatice se înmulțesc pe zi ce trece, în ciuda avertizărilor intens promovate de autorități, pe toate canalele media.
Doar joi, 7 noiembrie, două femei din județul Suceava au anunțat poliția că au rămas fără niciun ban în conturile bancare, 65.000 de lei în total, după ce au răspuns unor apeluri telefonice și au permis escrocilor să le instaleze aplicații malițioase în telefon, scrie Obiectiv de Suceava.
În primul caz, Poliția Municipiului Fălticeni a fost sesizată direct de către o femeie din comuna Rădășeni cu privire la faptul că în ziua precedentă a fost înșelată cu suma 42.750 lei.
Victima a spus că a fost sunată de un bărbat, care recomandat a fi reprezentant al unei unități bancare și de tranzacționare acțiuni și valori și i-a propus să reînoiască baza de date.
Femeia știa că are acțiuni la o societate comercială, a crezut că bărbatul se referă la acele acțiuni și astfel a fost de acord cu actualizarea datelor. În continuare, individul i-a comunicat că are un depozit bancar ce poate fi prelungit pe o perioadă de 5 ani, în condiții mult mai avantajoase.
Instruită pas cu pas cum să permită escrocilor să-i ia toți cei 42.750 lei din conturiEscrocul i-a spus apoi femeii că, pentru a avea acces la datele sale și la tranzacționări, trebuie să își descarce o aplicație, respectiv ”BIZ DAEMON”. Victima a descărcat aplicația, a urmat indicațiile infractorului și i-a permis astfel accesul în telefonul său.
Bărbatul i-a spus că este ultima zi când mai poate primi dividende, în caz contrar le pierde, motiv pentru care era necesară plata unui impozit minim la ANAF și astfel, la indicațiile telefonice ale acelei persoane, partea vătămată a finalizat instalarea aplicației BT PAY pentru a putea efectua transferul.
Femeia a întâmpinat de mai multe ori dificultăți pentru instalarea aplicațiilor, timp în care a fost mereu îndrumată de bărbat, iar în cele din urmă a completat toate datele necesare transferului, inclusiv prin aplicația care a dat posibilitatea escrocului să-i intre în telefon.
Victimei i s-a spus că au fost transferați din contul său 1.000 de lei către ANAF, dar, în realitate, infractorul i-a scos din cont toți banii, respectiv 42.750 lei.
În aceeași zi, Poliția Municipiului Suceava a fost sesizată direct de către o femeie cu privire la faptul că persoane necunoscute, prin mijloace frauduloase, i-au transferat din contul bancar personal suma de 21.145 lei.
O oră și jumătate la telefon pentru a le oferi infractorilor 2.1145 leiÎn acest caz, femeia a fost sunată de un bărbat, care i-a spus că este reprezentant al unei bursei de valori. Individul i-a transmis victimei că deține mai multe acțiuni și dividende, iar pentru ca instituția să-i vireze toți acei bani are nevoie de contul său bancar.
Cei doi au vorbit de mai multe ori la telefon, iar escrocul a revenit chiar și a doua zi, când a îndrumat femeia să-și instaleze mai multe aplicații în telefon. Ultima discuție a durat nu mai puțin de o oră și jumătate.
La scurt timp, femeia s-a deplasat la bancă, unde a aflat că din contul personal s-au efectuat retrageri în valoare totală de 21.145 lei, sumă cu care persoana vătămată s-a constituit parte civilă în procesul penal.
În ambele cazuri au fost întocmite dosare penale sub aspectul săvârșirii infracțiunii de înșelăciune, acces ilegal la un sistem informatic și efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos.
Ce trebuie să faceți pentru a nu cădea victime înșelăciunilorPolițiștiii vă sfătuiesc ce măsuri puteți lua pentru sporirea gradului de siguranță în fața atacurilor informatice
- Nu dați click pe reclame înșelătoare, care promit câștiguri rapide, bonusuri extraordinare sau oferte incredibile, dar care te duc către site-uri false. Mesaje de genul ”descărcați aplicația noastră pentru suport rapid” sau ”actualizați aplicația de banking” trebuie tratate cu maximă reticență
- Nu dați curs mesajelor și e-mailurilor de ”phishing” care par venite din partea băncilor, a unor instituții financiare, prin care vi se cere să descărcați urgent aplicația către care vi se dă link, pentru a rezolva probleme de securitate
- Atenție la linkurile primite de pe rețele sociale și aplicații de mesagerie, prin care se profită de încrederea utilizatorilor, fiindu-le recomandat să descarce o anumită aplicație utilă, cum ar fi chiar una de securitate, dar care de fapt este un virus ”mascat”, ”ambalat” ca o aplicație legitimă
- Blocarea aplicațiilor care cer acces la cameră, telefon, microfon, agendă telefonică etc., fără a fi justificată o astfel de solicitare
- Blocarea notificărilor nedorite de la aplicațiile instalate
- Închiderea paginilor web pe care le-am accesat și nu le mai folosim
- Folosirea obligatorie a unei soluții antivirus sau chiar și anti-malware
- Activarea unui VPN, pentru navigarea pe internet
- Mare atenție la ce programe descarcă din Google Play, unde sunt și multe aplicații care nu au fost verificate și prezintă pericole pentru utilizatori
- Activarea funcției Play Protect, pentru detectarea aplicațiilor periculoase.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: suceava , inselaciune , telefon , frauda informatica , femei
Dată publicare: 09-11-2024 15:12