De cât timp e nevoie pentru ca vinul spumant să-și desăvârșească aromele. România produce anul aproape 5 milioane de litri
Your browser doesn't support HTML5 video.
Cererea pentru vinul spumos crește în această perioadă cu 25%. Procesul de fabricare este unul migălos. E nevoie de un an ca licoarea să-și desăvârșească aromele. În România, se produc aproape 5 milioane de litri de vin spumant pe an.
Pe dealurile scăldate în soare din podișul Târnavelor, boabele de struguri de pe sute de hectare sunt transformate în vin spumant - extrem de apreciat în toată lumea. Prin metoda tradițională de fermentație, în sticlă, licoarea are nevoie de condiții deosebite. Sticlele sunt așezate pe orizontală și lăsate așa peste 12 luni, apoi sunt puse pe bancuri speciale cu vârful în jos pentru încă 30 de zile, timp în care sunt întoarse zilnic cu mișcări precise.
Cererea pentru acest sortiment de vin a crescut de la an la an, însă vânzările cele mai mari sunt acum, în perioada sărbătorilor de iarnă, când la rafturi ajung și cu 25% mai multe sticle cu vin spumant, din mai multe soiuri.
Ioan Buia, oenolog podgorie: "Vinurile spumante obținute după metoda tradițională trebuie să prezinte nuanțe de fructe supramaturate, să fie fructate".
Peste 200.000 de sticle de vin spumant ajung la consumatorii din România, Japonia, Canada sau Europa. Din podgoria Târnavelor se obțin zece feluri de vinuri spumante albe și rose, cu arome brute sau fructate.
Un producător de vinuri spumante din Blaj obține de pe câteva hectare struguri din mai multe soiuri pe care îi transformă prin metoda tradițională în băutura extrem de apreciată pe piață.
Dorel Popa, producător vin spumant: "Am dorit să produc prin metoda tradițională, prin metoda fermentației în sticle, care se apropie oarecum de soiurile din Franța".
Și această cramă, ascunsă printre dealurile Transilvaniei, are la baza producției metoda tradițională franțuzească. Având o istorie de peste 2 secole, anual, aici se îmbuteliază peste 120 de mii de sticle cu vin spumant marca premium, care este destinat exclusiv comerțului intern.
În această perioadă însă, producția se mărește cu cel puțin 15%.
Iulia Bolojan, reprezentant cramă: "O gamă cu care ne mândrim, cu care câștigăm medalii de aur la concursurile internaționale".
Producătorii autohtoni au observat în ultimii ani tendința românilor de a prefera mai degrabă un vin spumant brut decât unul dulce.