Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Sloganurile candidaților la prezidențiale. Pîrvulescu: „Trebuie să corespundă aşteptărilor oamenilor”

Sloganurile nu joacă un rol central în alegerea candidaţilor, dar trebuie să corespundă aşteptărilor oamenilor, să fie simple şi uşor de reţinut, este de părere analistul politic Cristian Pîrvulescu.

În prezent, arată el, este importantă promovarea pe reţelele sociale, promovare care "trebuie în principiu să dea sens sloganului". De asemenea, subliniază politologul, sloganurile sunt realizate, de obicei, în urma unor focus grupuri.

În actuala campanie electorală pentru Preşedinţia României, există candidaţi ai partidelor-sistem şi candidaţi anti-sistem, precizează analistul politic. Din prima categorie, face parte candidatul PSD, actualul premier, Marcel Ciolacu. Printre cei anti-sistem se numără Elena Lasconi (USR), George Simion (AUR) şi candidatul independent Mircea Geoană. Un candidat "atipic", consideră Cristian Pîrvulescu, este Nicolae Ciucă, preşedintele PNL, care vine cu un mesaj care "se doreşte puţin anti-sistem, în orice caz anti-PSD, în zona în care să stimuleze electoratul ostil PSD".

Pîrvulescu subliniază că sloganurile trebuie să se raporteze la dorinţele electoratului şi nu la viziunea de partid.

"Nu cred că sloganurile joacă un rol central în alegerea candidaţilor, dar ele trebuie să ofere totuşi o înţelegere rapidă a viziunii ideologice", a delcarat politologul.

Citește și
pirvulescu
Cristian Pîrvulescu, despre alegerile din SUA: „Sondajele arată un mic avantaj în favoarea lui Trump”

În opinia sa, aceste mesaje au rolul lor într-o campanie electorală şi trebuie să fie simple şi uşor de reţinut.

"Trebuie să corespundă orizontului cultural al oamenilor, aşteptărilor lor valorice. Nu trebuie să corespundă viziunii partidelor despre aşteptările oamenilor, ci efectiv aşteptărilor oamenilor, pentru că oamenii se vor mobiliza la vot în măsura în care se regăsesc în discursul candidaţilor. Dacă nu se regăsesc, nu participă", punctează profesorul.

Cristian Pîrvulescu a analizat, pentru Agerpres, sloganurile unor candidaţi la Preşedinţie: Elena Lasconi (USR), George Simion (AUR), Marcel Ciolacu (PSD), Nicolae Ciucă (PNL) şi Mircea Geoană (independent).

Elena Lasconi: ''O Românie pentru toţi, nu doar pentru unii''

Pîrvulescu apreciază că acesta este un slogan anti-sistem, anti-elite, "mai radical" decât sloganul lui George Simion.

"În cazul lui Lasconi este vorba despre înlăturarea elitei hegemone şi corupte, elitei politice, în principiu, dar mă gândesc că pot să fie toate elitele, un tipic mesaj anti-sistem - toţi, poporul, împotriva elitelor care vând naţiunea. Populiştii vizează mereu elitele, elitele politice - partidele sistem, elitele intelectuale. Trebuie să mobilizeze un electorat care este anti-sistem, dar nu e anti-european. Este vorba de corupţia internă. Slogan care vrea să mobilizeze electoratul împotriva corupţiei. Vrea să reia tradiţia lui Traian Băsescu şi să revigoreze o parte din electoratul lui Traian Băsescu, în măsura în care acest electorat mai există, după 15 ani de la ultima alegere a lui Traian Băsescu, din 2009", spune Cristian Pîrvulescu.

George Simion: ''Facem istorie prin curaj!''

Acest slogan, spune analistul politic, reflectă "revoluţia conservatoare pe care Simion o propune". Aceasta se înscrie, arată el, în curente din care fac parte Donald Trump, Viktor Orban, Vladimir Putin.

Mesajul lui Simion, adaugă profesorul Pîrvulescu, "presupune preluarea prin forţă a puterii, prin forţa votului, dar un vot care trebuie să tranşeze problemele, de aici referirea la istorie, care este referire la viitor şi la trecut în acelaşi timp şi la schimbarea de drum, de cale, curajul de a schimba calea, de a întoarce România din drumul spre prăpastia spre care se îndreaptă".

Astfel, este evident discursul anti-sistem. "Schimbarea de traiectorie istorică a lui Simion e o schimbare de orientare politică - să avem curajul să deturnăm România de la drumul pe care se află în momentul de faţă - aşa facem istorie, deturnând-o de la acest drum care o duce la prăpastie, într-o lume cu Uniunea Europeană şi NATO", spune Pîrvulescu.

Ambiguitatea termenului de istorie din slogan "trimite la cele trei etape ale poporului - cei care au fost, cei care sunt şi cei care vor fi".

Pîrvulescu apreciază că sloganul este "prea subtil" pentru alegătorii lui Simion, "care au aşteptări cât se poate de pragmatice, sunt nemulţumiţi, perdanţii tranziţiilor succesive, care nu realizează cât au câştigat din integrarea europeană, au impresia că integrarea europeană i-a defavorizat şi că ceea ce se întâmplă e împotriva intereselor lor".

Prin acest slogan, afirmă analistul politic, Simion "încearcă să pozeze în politician de dreapta conservatoare, dar moderat".

"Elementul revoluţionar care vine din vechea tradiţie legionară a fost mult estompat, dar în slogan vedem elementul acesta - curajul de a schimba istoria", precizează Cristian Pîrvulescu.

Marcel Ciolacu: ''Viziune pentru naţiune''

Cu acest slogan, Ciolacu "nu vrea să supere pe nimeni", consideră politologul.

"Este un slogan care este suficient de larg ca să acopere orice. Este imaginea cea mai bună a campaniei lui Marcel Ciolacu - a încercat să nu creeze prea multă animozitate, ceea ce în viziunea consultanţilor îi dă toate şansele să intre în turul al doilea, cu speranţa de a învinge. (...) A spus în trei cuvinte ceva suficient de larg care să acopere orice şi să nu însemne nimic", afirmă analistul politic.

Premierul României, arată Pîrvulescu, este reprezentantul unui partid care s-a aflat cvasipermanent la guvernare în ultimii 30 de ani.

"PSD este un partid care este solid înrădăcinat în România. Ca urmare, îşi asumă un mesaj naţional. Singurul mesaj care face trimitere la naţiune ca tot şi nu la părţi ale naţiunii", mai spune Cristian Pîrvulescu despre sloganul de campanie al lui Ciolacu.

Nicolae Ciucă: ''Cu onoare şi credinţă în slujba ţării''

Cristian Pîrvulescu afirmă că acest mesaj este legat de faptul că, potrivit sondajelor, instituţiile cele mai respectate în România sunt Armata şi Biserica.

"Onoarea şi credinţa sunt în interesul colectiv al ţării. Folosind cele două simboluri care sunt importante pentru majoritatea românilor care n-au încredere în instituţii politice şi în politicieni, domnul Ciucă se propune ca o alternativă conservatoare la interesul general. Este cel mai conservator slogan. Face apelul la credinţă, care face trimitere la religie, şi anume la religia dominantă", adaugă politologul. Astfel, onoarea face referire la Armată, credinţa, la Biserică. "Cel care reuşeşte să pună împreună cele două valori, onoarea şi credinţa, reprezintă interesul general în viziunea PNL", concluzionează Pîrvulescu.

Mircea Geoană: ''Viziune. Respect''

Analistul apreciază că formula este "destul de vagă", fiind vorba de un "slogan tehnocrat care sugerează în funcţie de imaginaţia publicului vizat".

"Oamenii au nevoie de o poveste. La Simion şi Ciucă este o poveste", subliniază Cristian Pîrvulescu.

Analistul politic afirmă că Mircea Geoană a fost afectat ''foarte mult'' de scandalurile din ultima perioadă care l-au vizat. "Nu pot să spun că s-a prăbuşit, dar nu mai este candidatul puternic care era în urmă cu o lună şi jumătate", susţine el.

Discursul anti-sistem din slogan, spune Pîrvulescu, a pornit de la conceptul de profesionalism.

"Ceea ce îl îndreptăţeşte să candideze este profesionalismul, care profesionalism îi permite să aibă o viziune. Viziunea aceasta se continuă cu respectul faţă de interesul general. Viziunea vine din experienţă, rezultatul profesionalismului. Această viziune poate să asigure românilor respectul de sine, respect internaţional", menţionează Cristian Pîrvulescu.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult