(P) Două cariere tot mai căutate: Alegându-le nu doar că nu veți greși, dar veți și câștiga foarte bine
Într-o perioadă în care costurile studiilor sunt considerabile, e un lux să te specializezi într-un domeniu care ar putea deveni inutil în câțiva ani. De asemenea, nimeni nu își dorește să se reorienteze către o nouă profesie și să suporte din nou costurile studiilor. Iată două cariere – pilot și copilot – într-un domeniu în care nu doar că veți găsi mereu un loc de muncă, dar companiile se vor întrece pentru a vă recruta și a vă oferi un salariu generos. Desigur, simpla alegere a unei astfel de cariere nu este suficientă. Va trebui să învățați, să aveți motivație și să vă dezvoltați atât cunoștințele profesionale, cât și calitățile personale necesare acestor profesii.
Profesia de pilot va rămâne la mare căutare, salariile fiind printre cele mai mari din lume
Industria aviatică europeană continuă să crească rapid, stimulată de creșterea numărului de pasageri. Potrivit prognozelor actualizate ale „Eurocontrol” pentru perioada 2024 – 2030, numărul de zboruri este estimat să atingă 10,6 milioane în 2024, cu o creștere de 4,9% față de 2023, iar în 2026 să ajungă la 11,2 milioane.
Conform „Payscale”, în 2024, copiloții din Europa câștigă între 51.000 și 97.000 de euro pe an (brut), cu un salariu mediu de aproximativ 74.000 de euro. În anul precedent, aceleași date indicau un interval de la 25.000 până la 91.000 de euro. Salariul mediu a crescut astfel cu 27,58% într-un an.
Căpitanii câștigă între 120.000 și 270.000 de euro pe an (brut), ceea ce reprezintă unele dintre cele mai mari salarii la nivel mondial în comparație cu alte profesii. Și, având în vedere deficitul de piloți care persistă, salariile ar putea continua să crească.
„Pe piața europeană, se simte cu adevărat lipsa piloților. Conform ultimelor prognoze ale „Airbus”, în următorii 20 de ani, cererea globală de piloți va atinge aproximativ 80 de noi piloți pe zi. Europa va reprezenta 20% din această cerere. Motivele pentru acest deficit sunt diverse, de la piloții care ies la pensie până la creșterea cererii de călătorii,” afirmă Marijus Ravoitis, directorul școlii de formare a piloților „BAA Training” din cadrul „Avia Solutions Group”.
Chestiunea costurilor ridicate ale studiilor poate fi rezolvată
Întrebat cât de greu este să fie admis și dacă este prea dificil să studiezi pentru a deveni pilot, Ravoitis spune că pilotajul avioanelor este o meserie de o mare responsabilitate și, prin urmare, cere mult de la studenți, dar asta nu înseamnă că această profesie este un vis imposibil de atins.
„Motivația, cunoștințele de bază în matematică și fizică, cunoașterea limbii engleze și o stare fizică bună sunt principalele cerințe. Totul se învață pe parcursul studiilor. Avem candidați care au decis să devină piloți după terminarea liceului și alții care au visat la această profesie încă din copilărie.
Unul dintre aspectele care pot determina o persoană să ezite în alegerea acestor studii este costul, însă și această problemă poate fi rezolvată prin proiecte precum „Pilot Runway”. Partenerii programului, companiile aeriene „Avion Express” și „AirExplore”, oferă studenților nu doar sprijin financiar pentru a acoperi costurile studiilor, dar și garantează o poziție de copilot încă din timpul studiilor,” asigură Ravoitis.
Există alternative la studiile clasice
Principalele alternative la studiile clasice, conform lui Ravoitis, sunt academiile de formare a piloților, precum „BAA Training”. „Pregătim profesioniști în aviație de mai bine de 20 de ani și oferim o gamă amplă de cursuri pentru piloți, de la licența de pilot privat (PPL) și licența de transport aerian de linie (ATPL) până la calificări și cursuri pentru instructori. Comparativ cu studiile clasice, academiile oferă cursuri mai scurte și intensive, care pregătesc complet un student pentru a pilota un avion comercial în aproximativ doi ani, ceea ce este de două ori mai rapid decât studiile tradiționale. Revenind la căile alternative de a urma o carieră de pilot, astfel de cazuri sunt rare. Proiecte precum „Pilot Runway” menționat anterior, care urmăresc să deschidă mai larg ușile pentru cei care își doresc o carieră în pilotaj, sunt unice. Este important să nu ratați această oportunitate pentru a începe o carieră de pilot,” subliniază Ravoitis.
Cele mai mari perspective de muncă pentru piloți sunt în companiile aeriene ACMI
Întrebat despre sistemul de studii, Ravoitis explică că cel mai frecvent ales traseu este programul integrat de licență de transport aerian (ATPL Integrated). Studenții învață teoria și practică pilotajul cu avioane monomotor și bimotor. În această etapă a carierei, studentul acumulează numărul necesar de ore de zbor – conform reglementărilor EASA, cel puțin 195 de ore – pentru a continua studiile.
Următorul pas este calificarea pentru a pilota avioane comerciale. După obținerea acestei calificări, studentul începe să lucreze ca și copilot (Prim-ofițer) și să piloteze avioane. Conform reglementărilor europene, un pilot trebuie să acumuleze 1.500 de ore de zbor pentru a putea aplica pentru poziția de căpitan.
În ceea ce privește oportunitățile de muncă în companiile aeriene de renume internațional după finalizarea studiilor, Ravoitis subliniază că naționalitatea nu influențează șansele de a lucra pentru companii aeriene bine cunoscute la nivel mondial. Totul depinde de pilot, ca în orice altă profesie. Dacă o persoană este motivată și are acest obiectiv, este posibil. Desigur, selecția și cerințele pot fi mai stricte decât cele ale companiilor aeriene regionale, dar același principiu se aplică și altor profesii și companii.
În prezent, potrivit lui Ravoitis, cel mai mare ritm de creștere și extindere pe piață îl au companiile aeriene ACMI (închiriere de avioane cu echipaj, întreținere și asigurare), astfel încât cele mai mari perspective de muncă pentru piloți se află în acest segment.
Tot mai multe femei piloți
Întrebat cât de interesate sunt femeile de studii în acest domeniu, Ravoitis spune că, la nivel mondial, procentul femeilor care sunt piloți de linie variază între 4% și 6%.
„Acest procent crește, dar mult mai lent în comparație cu alte domenii. Aviația globală începe să abordeze această problemă, dar va fi nevoie de mult efort pentru ca situația să se schimbe. că în 2023 „BAA Training” a avut 10 femei care au urmat studiile de pilotaj,” spune Ravoitis.
Întrebat despre provocările cu care se confruntă piloții astăzi, pe piața globală, Ravoitis explică că unul dintre cele mai dificile aspecte ale muncii de pilot este învățarea și dezvoltarea continuă. Piloții trebuie să își actualizeze nu doar cunoștințele, ci și abilitățile, ceea ce poate deveni o provocare. Flexibilitatea are și ea două aspecte, deoarece piloții trebuie să fie pregătiți pentru zboruri neplanificate sau modificate, chiar dacă aceasta este o situație mai puțin frecventă. De asemenea, sănătatea, în special o bună condiție fizică, reprezintă un alt aspect și o provocare importantă.
„Gândirea critică, abilitățile de comunicare—deoarece piloții trebuie să comunice nu doar cu echipajul aeronavei, ci și cu personalul de servicii la sol și specialiștii în gestionarea zborurilor—precum și 'mintea limpede', leadership-ul, spiritul de echipă, abilitățile de rezolvare a problemelor și luare a deciziilor, și încrederea în sine sunt toate cruciale. Multe dintre aceste calități sunt dezvoltate în timpul studiilor, așa că nu este neapărat vorba despre bifarea tuturor punctelor pentru a deveni pilot“, explică M. Ravoitis.
Puteți găsi formularul de înregistrare și mai multe informații despre „Pilot Runway” aici.