Modifica setarile cookie
Toate categoriile

(P) Caravana CSALB. Cum au aflat românii despre negocierea cu băncile și IFN-urile

Caravana CSALB. Cum au aflat românii despre negocierea cu băncile și IFN-urile

8 orașe, 8 experiențe diferite, un singur scop

Am mers în opt dintre cele mai mari orașe din România ca să îi informăm pe consumatori despre modul în care pot negocia și își pot rezolva problemele cu băncile și IFN-urile, prin intermediul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). De la Constanța până la Timișoara, și de la Iași până la Craiova, echipa CSALB a fost însoțită în această campanie de informare de conciliatori, autoritățile locale, reprezentanți ai ANPC și ai asociațiilor de consumatori.

5.700 kilometri pentru informarea consumatorilor

Proiectul Caravana CSALB a fost demarat în 2018. În doar doi ani, echipa CSALB a parcurs peste 5.700 de kilometri între orașele țării, pentru informarea consumatorilor privind varianta soluționării nemulțumirilor pe cale amiabilă, în afara instanțelor de judecată. Toate aceste informații au ajuns, cu ajutorul presei, la milioane de români. Timișoara, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Craiova, Oradea, Brașov și Sibiu sunt orașele în care reprezentanții CSALB au avut întâlniri cu jurnaliștii, cu autoritățile locale și cu reprezentanții băncilor. În ultimii trei ani și jumătate, peste 1.370 de consumatori din România au obținut de la bănci și IFN-uri, cu ajutorul CSALB, reducerea sau eliminarea comisioanelor, scăderea ratelor la credite sau chiar ștergerea întregului sold rămas de achitat. Pentru consumatori serviciul este gratuit, iar un dosar de conciliere se soluționează în cel mult 90 de zile. Media rezolvării cazurilor este, însă, mult mai mică, de doar 55 de zile. Beneficiile obținute în urma negocierilor dintre consumatori și bănci depășesc suma de 2 milioane de euro.

 

Exemple de soluții favorabile în procesul de conciliere, obținute prin intermediul CSALB

Cererile sosite la CSALB din întreaga țară sunt dintre cele mai diverse, iar soluțiile avantajoase. Spre exemplu, un consumator din Brașov a făcut o economie totală de 12.700 CHF (pe durata derulării creditului), după ce banca a renunțat la comisionul de administrare. Acest fapt a dus la reducerea ratei lunare de la 262 CHF la 207 CH. Un alt client din Brașov a obținut ștergerea a 5.000 de EUR din soldul creditului. S-a adăugat soluției și anularea comisioanelor restante și decontarea cheltuielilor de executare silită, în valoare de 4.500 de lei, cu condiția ca această sumă să reprezinte contravaloarea ultimelor patru rate din angajamentul de plată.

Pentru A.C. din Iași banca a anulat suma de 11.450 de lei din restanța la credit.

În Oradea, A.S. a obținut ștergerea parțială a unei datorii de 10.000 lei dintr-un credit de nevoi personale încheiat în 2017 și ștergerea integrală a datoriilor și dobânzilor rezultate din contractul de overdraft din anul 2015 (4.950 lei).

Pentru M. L. din Oradea banca șterge 13.338 EUR din datoria pe care acesta o are de plătit.

În Sibiu, pentru U.M.-V., banca dispune ștergerea integrală a datoriei pentru o descoperire de cont din 2016 și șterge parțial datoria dintr-un credit de nevoi personale contractat în 2018. Suma pe care banca nu o mai cere consumatorului este de peste 17.400 de lei. Datoria rămasă va fi achitată în rate de 690 de lei pe lună, fără comision datorat băncii, în următorii cinci ani.

Soluția amiabilă: prima opțiune în neînțelegerile pe care consumatorii le au cu băncile

Specialiștii Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) susțin soluțiile alternative prin care pot fi rezolvate eventualele neînțelegeri sau litigii financiare. „Un studiu realizat în luna iunie a anului acesta ne-a arătat că 96% dintre respondenții la un chestionar online consideră necesară existența CSALB în România. Cu toate acestea, 38% dintre consumatori nu știu cum i-ar putea ajuta CSALB. Caravana CSALB a venit tocmai ca răspuns la această nevoie de informare a persoanelor fizice cu privire la serviciile financiar-bancare și eventualele neînțelegeri pe care aceștia le au cu băncile și IFN-urile. Ne dorim ca, prin promovarea CSALB, soluționarea amiabilă să devină prima opțiune atunci când oamenii au neînțelegeri cu băncile”, a declarat Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Conform unui studiu făcut de CSALB, pe baza cererilor depuse în perioada ianuarie 2018 – aprilie 2019, consumatorii caută soluții amiabile prin intermediul Centrului, pentru credite în lei (42% din cazuri), în moneda Euro (28%), CHF (25%). În doar 5% dintre cereri sunt analizate credite în moneda americană.

Soluționarea amiabilă, de peste 20 de ori mai rapidă decât în instanță

Potrivit unui raport realizat de KPMG la solicitarea Asociației Române a Băncilor, durata unui proces civil se poate extinde de la un an și jumătate la peste 3 ani. În comparație, soluționarea amiabilă cu ajutorul CSALB este de doar 55 de zile, în medie. Iar hotărârea care reflectă înțelegerea părților în cadrul CSALB, în urmă negocierii, are puterea unei hotărâri în instanță. Peste 85% dintre românii care se adresează Centrului, utilizează variantele online, prin intermediul emailul și aplicației mobile, accesibilă pe site-ul www.csalb.ro. Spre exemplu, 55% dintre cererile trimise către CSALB de la lansarea aplicației vin prin intermediul acesteia, lucru care arată cât de accesibil este acest serviciu pentru consumatorii din toate zonele țării.

Despre CSALB

CSALB este o instituție înființată că urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri, pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prin aplicația online aflată pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult