Ce despăgubire poți obține dacă ți se pierde bagajul de avion

bagaje pierdute la aeroport
Shutterstock

Ce trebuie să știi despre bagajele întârziate, pierdute sau deteriorate? La ce ești îndreptățit dacă ceva nu merge bine? Și unde să îți îndrepți plângerea dacă întâmpini dificultăți în relația cu compania aeriană?

Află răspunsurile la aceste întrebări, astfel încât să știi exact ce trebuie să faci dacă te întâlnești cu o astfel de situație.

Ce să faci dacă bagajul tău a fost pierdut

Dacă descoperi că bagajul tău lipsește la sosirea în aeroport, va trebui să mergi direct la Biroul de Servicii pentru Bagaje al companiei aeriene în zona de recuperare a bagajelor aeroportului pentru a raporta și înregistra bagajul pierdut.

Dacă nu există un astfel de birou, contactează direct compania aeriană pentru a raporta bagajul tău lipsă.

Ar trebui să faci acest lucru imediat, nu aștepta până când ajungi acasă.

Citește și
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Potrivit reglementărilor internaționale, un bagaj este categorisit ca "întârziat" pentru o perioadă de 21 de zile; după 21 de zile, este considerat "pierdut".

Bagajul tău nu a apărut de mai mult de 21 de zile? Sau compania aeriană a recunoscut că a pierdut bagajul tău înainte de această perioadă?

Atunci ai putea fi îndreptățit la o compensație pentru pierderi de până la 1.600 de euro, în funcție de valoarea conținutului valizei tale.

În calitate de pasager în Uniunea Europeană, drepturile tale sunt reglementate de Regulamentul European (UE) 261/2004 și Convenția de la Montreal.

În ceea ce privește compensația, Convenția de la Montreal stipulează că răspunderea companiei aeriene pentru problemele legate de bagaje este limitată la un maxim de 1.288 Drepturi Speciale de Tragere (DST).

Ce sunt DST-urile? DST-urile reprezintă valoarea combinată a diferitelor valute și, începând cu ianuarie 2023, sunt aproximativ echivalente cu 1.620 de euro.

Această limită nu este negociabilă. Prin urmare, în cazurile de bagaje pierdute sau deteriorate, ai putea primi o compensație de până la 1.288 DST sau 1.620 de euro.

Convenția de la Montreal oferă, de asemenea, protecție pasagerilor ale căror bagaje sunt întârziate în timpul zborurilor internaționale între statele membre care au ratificat această convenție.

Pentru a solicita compensații pentru bagajele întârziate în cazul zborurilor internaționale sau europene, trebuie să:

Raportezi imediat bagajul întârziat la biroul de bagaje pierdute al transportatorului tău. Nu părăsi aeroportul fără a completa un Raport de Iregularități a Proprietății (PIR).

Înregistrează numărul de referință PIR, deoarece este esențial pentru urmărirea progresului solicitării și a acțiunilor întreprinse de compania aeriană.

Păstrează chitanțe pentru orice cheltuieli neprevăzute suferite din cauza pierderii/bagajului întârziat. Cele mai multe dintre aceste cheltuieli pot fi rambursate odată ce depui o cerere.

Depune o cerere pentru bagajele întârziate la compania aeriană în termen de 21 de zile de la primirea bagajelor. Poți face acest lucru fie pe site-ul oficial al companiei aeriene, fie prin poștă.

Nu uita să incluzi chitanțe pentru orice achiziții esențiale pe care ai fost nevoit să le faci din cauza întârzierii bagajelor.

Bagaje de avion pierdute în zboruri internaționale în UE

Ai dreptul legal de a solicita compensații de la compania aeriană dacă bagajul tău de cală este întârziat, pierdut sau deteriorat.

Ai dreptul să soliciți compensații pentru problemele cu bagajul de cabină doar dacă acestea sunt din vina companiei aeriene.

Ai mai multe șanse să primești compensații dacă acționezi rapid. Ar trebui să:

· raportezi problema companiei aeriene imediat

· verifici termenele limită - s-ar putea să trebuiască să faci cererea în termen de 7 zile de la zbor

Dacă ai asigurare de călătorie sau asigurare pentru bunurile din locuință care acoperă bagajele, probabil că vei fi mai bine să faci o cerere de despăgubire prin asigurare. Probabil că vei primi mai mulți bani și vei găsi mai ușor să faci cererea în acest fel.

Ce poți primi de la compania aeriană este, de obicei, limitat la bani pentru:

· strictul necesar de care ai nevoie dacă bagajul este întârziat, de exemplu, produse de toaletă și lenjerie intimă

· parte din costul înlocuirii sau reparării bagajelor pierdute și a conținutului

Dacă trebuie să îți recuperezi singur bagajul întârziat, s-ar putea să poți obține de la compania aeriană plata costurilor de transport.

Companiile aeriene doresc adesea să primească chitanțe pentru tot ceea ce este inclus în cererea ta, iar în mod obișnuit nu vor plăti:

· înlocuirea "nou pentru vechi" pentru orice pierdut sau deteriorat

· pentru orice valoare, fragil sau perisabil în bagajul de cală

· mai mult de aproximativ 1.000 de lire sterline compensație totală - și de obicei este mult mai puțin

· pentru stres, neplăceri sau alte lucruri care se întâmplă din cauza unei probleme cu bagajul tău, de exemplu, ratezi o conexiune

· dacă bagajul tău era defect

Raportează problema companiei aeriene imediat - nu ești legal obligat să faci acest lucru, dar dacă o faci, ai mai multe șanse să primești orice compensație de la compania aeriană.

Va trebui să faci o cerere de compensare după ce ai raportat problema, cu excepția cazului în care compania aeriană decide să îți plătească în avans, de exemplu, pentru cheltuieli în timp ce bagajul tău este întârziat.

Ai raportat deja problema dacă ai completat un "Raport de Iregularități a Proprietății" (PIR) la aeroport - acesta este formularul pe care îl primești de la serviciile pentru clienți din sala de revendicare a bagajelor.

Dacă nu ai raportat problema la aeroport, contactează compania aeriană sau folosește site-ul lor pentru a raporta problema - și obține confirmarea în scris de la companie că ai raportat-o.

Păstrează o copie a PIR-ului sau a confirmării scrise pentru a ajuta la cererea ta.

Majoritatea companiilor aeriene respectă aceste termene limită, dar este o idee bună să verifici cu compania aeriană.

Dacă bagajul tău este întârziat sau lipsește, compania are 21 de zile pentru a-l găsi și a ți-l livra. Dacă îți primești bagajul înapoi în termen de 21 de zile, poți totuși să faci o cerere de compensare pentru bagajul întârziat. Dacă nu, faci cerere pentru bagajul pierdut.

Termen limită pentru solicitare:

· Bagaj deteriorat 7 zile după ce îți primești bagajul

· Conținut lipsă sau deteriorat 7 zile după ce îți primești bagajul

· Bagaj întârziat sau lipsă 21 de zile după zbor

· Bagaj pierdut – este oficial pierdut după 21 de zile De îndată ce este oficial pierdut

Întreabă compania aeriană ce documente vei avea nevoie - de obicei, se așteaptă să ai:

· biletul de îmbarcare

· etichetele de bagaj (acestea au un cod de bare și un număr pentru identificarea bagajului tău)

· dovada că ai raportat problema, de exemplu, formularul PIR sau e-mail de la companie

· chitanțe pentru lucrurile pe care a trebuit să le cumperi din cauza întârzierii

· dovada achiziției pentru lucrurile pierdute sau deteriorate, de exemplu, chitanțe sau extrase de card de credit

· fotografii ale oricăror deteriorări ale bagajelor sau conținutului

· estimări de cost pentru orice reparații pentru care faci cerere, de exemplu, de la o afacere de reparații a bagajelor

Întreabă compania aeriană cum vor să trimiți cererea. Dacă nu au un formular de cerere, probabil va trebui să scrii o scrisoare către departamentul de servicii pentru clienți al companiei aeriene.

În scrisoarea ta, menționează că "soliciți compensații în baza Convenției de la Montreal" - acest lucru va arăta companiei aeriene că știi drepturile tale. Asigură-te, de asemenea, că scrisoarea ta include:

· detalii despre zborul tău - date, număr de zbor, plecare și destinație

· ce s-a întâmplat cu bagajul tău

· cât de mulți bani soliciți

· descriere detaliată a tot ce este deteriorat sau pierdut

· listă a tuturor lucrurilor pe care a trebuit să le cumperi din cauza unei întârzieri

· copii ale tuturor documentelor necesare

Păstrează o copie a cererii și a documentelor originale - vei avea nevoie dacă nu ești mulțumit de răspunsul companiei aeriene și vrei să îți continui cererea mai departe.

Dacă ai avut zboruri de legătură cu diferite companii aeriene, poți solicita compensații de la oricare dintre ele - dar cele mai multe companii aeriene se așteaptă să faci cerere la ultima companie la care ai îmbarcat.

Compania aeriană nu poate spune că nu îi revine responsabilitatea sau să refuze să gestioneze cererea ta pentru că au fost implicate alte companii aeriene. Dacă o face, contactează Autoritatea de Aviație Civilă (CAA) pentru sfaturi despre ce să faci.

Bagaj pierdut la cală în SUA

Companiile aeriene pot avea politici diferite pentru a determina când un bagaj este oficial pierdut. Majoritatea companiilor aeriene vor declara un bagaj pierdut între cinci și paisprezece zile după zbor, dar acest lucru poate varia de la o companie la alta.

Dacă un bagaj este declarat pierdut poate depinde, de asemenea, de tipul de itinerar, dacă mai mult de o companie aeriană este responsabilă pentru zbor, mecanismul de căutare al companiei aeriene și alte circumstanțe.

Dacă o companie aeriană refuză în mod nejustificat să considere un bagaj pierdut după ce a fost dispărut o perioadă nejustificată de timp, compania aeriană ar putea fi supusă acțiunilor de aplicare a legii de către DOT (Departamentul de Transport al SUA).

Odată ce o companie aeriană determină că bagajul tău este pierdut, compania este responsabilă să îți compenseze conținutul bagajelor - sub rezerva deprecierii și limitelor maxime de răspundere.

Companiile aeriene sunt, de asemenea, obligate să îți restituie orice taxe pe care le-ai plătit pentru transportul bagajului care a fost pierdut.

Companiile aeriene pot solicita chitanțe sau alte dovezi pentru obiecte valoroase care erau în bagajele pierdute.

Dacă valizele tale nu se află pe banda de preluare desemnată, verifică benzi de preluare învecinate și, dacă nu le vezi acolo, încearcă biroul de bagaje al companiei aeriene.

Raportează problema și completează formularele la aeroport: Dacă bagajele tale nu au apărut, anunță compania aeriană.

"De multe ori, personalul companiei aeriene va explica că bagajul a fost localizat, dar va întârzia până la următorul zbor", spune Travelers United. "Dacă ai timp, așteaptă. Dacă nu, completează formularele adecvate pentru bagajele pierdute la aeroport."

Lasă compania aeriană să îți livreze bagajele. Dacă o companie aeriană poate localiza valizele tale, va dura ore până când acestea ajung, așa că asigură-te că reprezentanții au adresa unde vei fi și folosește serviciul de livrare al companiei aeriene.

Verifică politica de despăgubire și compensare a companiei aeriene: Fiecare companie aeriană ar trebui să aibă informații pe site-ul lor despre ce să faci dacă bagajul tău este pierdut.

Dacă compania aeriană se încurcă cu despăgubirea, nu ezita să te plângi la Departamentul de Transport.

Au un birou special pentru aplicarea legii în aviație unde sunt mult mai proactivi în protejarea consumatorilor și încearcă să pună piedici companiilor aeriene atunci când nu oferă clienților compensația sau rambursarea cerută în conformitate cu legile federale.

Pentru zborurile interne din SUA, suma maximă admisă de reglementarea DOT este de 3.800 de dolari.

Companiile aeriene sunt libere să plătească mai mult decât limita, dar nu sunt obligate să o facă. Pentru zborurile internaționale, această sumă este de 1.780 de dolari. 

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
Bookfest 2024: Ficțiunea și poveștile pentru copii au fost vedetele târgului de carte
Bookfest 2024: Ficțiunea și poveștile pentru copii au fost vedetele târgului de carte

A fost un weekend plin pentru cei care iubesc să citească și au ajuns la Bookfest, unul dintre cele mai mari târguri de carte de la noi, organizat în Capitală.  

Peste 60.000 de turiști au ajuns pe litoral în primul weekend din iunie. Ce prețuri i-au întâmpinat la malul mării
Peste 60.000 de turiști au ajuns pe litoral în primul weekend din iunie. Ce prețuri i-au întâmpinat la malul mării

Peste 60.000 de turiști s-au bucurat în acest weekend de vremea bună de pe litoral, mai mulți ca anul trecut în primul weekend din iunie.

Un bărbat din Vaslui a încercat să verifice o butelie plină de gaz folosind flacăra deschisă. Ce a urmat
Un bărbat din Vaslui a încercat să verifice o butelie plină de gaz folosind flacăra deschisă. Ce a urmat

Un bărbat în vârstă de 43 de ani a fost rănit, duminică, într-o explozie urmată de incendiu, au informat reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Vaslui.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.