Transportatori: România va pierde 200.000 de şoferi profesionişti din cauza reformei UE

Un șofer român de TIR stă de mai bine de două săptămâni pe marginea unui drum din Franța. Cum s-a ajuns aici
Getty

După trei ani de negocieri intense, Uniunea Europeană a adoptat o reformă a transportului rutier care vizează îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale şoferilor şi evitarea distorsionării concurenţei, informează AFP.

Această reformă este însă taxată drept "protecţionistă" de ţările membre din Est, iar transportatorii români susțin că țara noastră va pierde aproximativ 200.000 de şoferi profesionişti.

Parlamentul European a aprobat, miercuri, propunerile legislative din Pachetul Mobilitate 1, respingând o serie de amendamente, de fiecare dată cu o largă majoritate.

Noile reguli impun camioanelor să se întoarcă la centrul operaţional al firmei la fiecare opt săptămâni. De asemenea, se interzice efectuarea repausului săptămânal normal în cabina camionului şi o limitare a cabotajului, adică posibilitatea unui transportator să facă mai multe încărcări şi descărcări într-o ţară unde a ajuns în cadrul unei livrări internaţionale.

Propusă de Comisia Europeană în luna mai 2017, această reformă a dat naştere unei dispute între ţările din Vest, în frunte cu Franţa şi Germania, şi cele din Europa de Est (în special România, Bulgaria, Ungaria şi Polonia), acuzate de dumping social, potrivit Agerprestransportatori, directiva ue.

Citește și
harta ungaria rute
Rute speciale pentru români, prin Ungaria. Ce zone sunt închise HARTA
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Adoptarea acestei reforme este, pentru transportatorii polonezi, "o victorie a lobby-ului ţărilor din Vest". Omologii lor români de la UNTRR deplâng faptul că "Parlamentul European îngroapă industria de transport rutier internaţional din România. Pe termen mediu şi lung România va pierde aproximativ 200.000 de şoferi profesionişti, inclusiv familiile lor şi se va confrunta cu o criză fără precedent pe piaţa muncii".

Ministerul Transportului din Bulgaria a calificat reforma drept "inacceptabilă" şi a anunţat că va face recurs la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene împotriva mai multor dispoziţii din regulament.

În schimb, organizaţiile de transport rutier din Franţa, Germania şi ţările nordice (Danemarca, Norvegia şi Suedia) au salutat adoptarea acestei reforme, la fel ca şi Confederaţia Europeană a Sindicatelor (ETUC). În opinia secretarului general al ETUC, Per Hilmersson, reforma "va împiedica companiile să forţeze şoferii să petreacă mai multe luni departe de casă şi să îi lipsească de un salariu decent şi de asigurări sociale".

În Parlamentul European, grupul Renew Europe a salutat ceea ce a numit un "progres" iar social democraţii au menţionat măsurile care îmbunătăţesc securitatea rutieră. În schimb, ultraconservatorii din grupul CRE au denunţat regulile discriminatorii care vor scoate în evidenţă şi mai mult diviziunile dintre ţările bogate şi ţările sărace. De asemenea, CRE a atras atenţia asupra impactului ecologic al obligaţiei camioanelor de a reveni în mod regulat în ţara lor de origine.

Un pachet "care afectează mediul, transporturile şi reconstrucţia economiei UE după pandemie", a apreciat ministrul polonez al Infrastructurii, Andrzej Adamczyk, care a precizat că autorităţile de la Varşovia vor sesiza Curtea de Justiţie a UE.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
ANPC analizează sute de reclamaţii pe facturi 'umflate' în service-urile auto. Facturile sunt majorate cu până la 500%
ANPC analizează sute de reclamaţii pe facturi 'umflate' în service-urile auto. Facturile sunt majorate cu până la 500%

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a demarat la începutul acestei săptămâni o serie de controale la service-urile auto din întreaga ţară, în urma reclamaţiilor primite de la consumatori şi transportatori, informează Agerpres.

Rute speciale pentru români, prin Ungaria. Ce zone sunt închise HARTA
Rute speciale pentru români, prin Ungaria. Ce zone sunt închise HARTA

Autoritățile din Ungaria au stabilit trasee rutiere pe care este permisă tranzitarea acestei țări pentru cetățeni sau transportatori care vin din alte state, cu excepția Italiei.

Dosarul
Dosarul "mită la PSD Arad". Procurorii au cerut arestarea preventivă a celor 8 inculpați

Dosarul "mită la PSD" este din nou pe masa judecătorilor instanţei supreme. Procurorii anticorupţie insistă că toţi cei 8 inculpaţi acuzați că ar fi luat spăgi de la transportatori să fie arestaţi preventiv.

Transportatorii denunță transportul ilegal de persoane și bunuri în România. Ce cer Guvernului
Transportatorii denunță transportul ilegal de persoane și bunuri în România. Ce cer Guvernului

Federaţia Operatorilor Români de Transport cere Guvernului legi care să reglementeze transportul ilegal de persoane şi bunuri realizat zilnic cu mașini deținute de persoane fizice, acuzând Uber că a indus în eroare autoritățile.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.