Tot mai mulți români încalcă restricțiile de circulație. ”Oamenii s-au obișnuit cu răul”

×
Codul embed a fost copiat

Așadar, mai sunt 3 săptămâni până la anunțata relaxare a măsurilor, însă mulți s-au relaxat deja. Pe străzi, s-au înmulțit mașinile, pe trotuare, pietonii.

”Oamenii s-au obișnuit cu răul și tind să meargă pe instinct, deși riscurile nu sunt rezonabile”, spun psihologii.

Iar situația este cu atât mai periculoasă, cu cât România nu a atins încă vârful epidemiei.

În plus, forțele de ordine continuă să împartă amenzi. În doar o lună, peste 200.000 de români au fost sancționați, iar amenzile însumează 80 de milioane de euro.

Vineri 27 martie - Vineri 24 aprilie. În cele 4 săptămâni care despart cele două filmări au rămas în vigoare aceleași restricții.
Însă traficul nu mai e același.

Citește și
Italia
Studiu: De când ar fi început epidemia de coronavirus în Italia
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Situația este identică pe toate marile bulevarde ale Bucureștiului. Și nu doar șoferii s-au înmulțit, ci și pietonii. Așa arata, de pildă, zona Obor la amiază.

Locuitor: ”Da, e mult mai multă lume aici. Și în general. Că stau la bulevard și văd”.

”Nu mai putem, este prea mult”

 

Nu toți cei care sunt pe stradă încalcă restricțiile. Dar prea mulți caută insistent motive legitime ca să poată ieși din case. 

Trecător: ”Nu mai putem, este prea mult. Suntem obișnuiți să fim liberi”.

Bogdan Ion, psiholog: ”Nu vedem prin jurul nostru oameni distorsionați de covid pentru că sunt tratați în spitale, nu îi vedem. Tindem să o minimalizăm când nu o vedem. Tendința este să reziști, deși riscurile nu sunt rezonabile. Să nu meargă pe instinct, pe relaxare”.

Gelu Duminică, sociolog: ”Obișnuința e a doua natură. Răul ajunge în viața noastră cotidiană, când pui în balanță plăcerea versus riscul și alegem plăcerea. Președintele a făcut foarte bine că a dat acea data, pentru că așa numărul celor care respectă o să fie mai mare decât cei care nu”.

Problema este că atunci când restricțiile vor fi ridicate, doar teama de boală și instinctul de conservare ne vor împiedica să ne expunem pericolului.

Iar dacă teama dispare, devenim din nou vulnerabili.

Deocamdată, mulțimile sunt ținute în frâu de forțele de ordine care împart amenzi.

De la începutul stării de urgență și până în prezent, peste 200.000 de români au fost amendați pentru că au încălcat restricțiile de circulație.

În bani, asta înseamnă aproximativ 350 de milioane de lei, adică în jur de 80 de milioane de euro care ar trebui să ajungă la bugetul de stat.

Iar cifrele amețitoare au atras inclusiv atenția presei internaționale.

Articole despre amenzile drastice aplicate la noi au apărut, de exemplu, la BBC, Fox News și New York Post.

Rămâne de văzut însă câți bani se vor aduna, de fapt, la buget pentru că nu toți cei sancționați au de unde să plătească.

Soluții pentru cei care nu își permit să plătească amenzile

 

APADOR CH: ”APADOR CH solicita să se găsească o soluție pentru cei care nu pot achita, după ce trece situația de urgență. Să li se dea, de exemplu, posibilitatea să facă muncă în folosul comunității, dacă nu au bani”.

Și, ca să nu existe discriminare, reprezentanții ONG-ului care luptă pentru drepturile omului propun ca inclusiv cei care au plătit deja amenda să aibă posibilitatea de a alege munca în folosul comunității.

Iar sumele achitate să fie folosite pentru plata taxelor și impozitelor sau a altor amenzi viitoare.

Pe de altă parte, și Avocatul Poporului le-a cerut oficialilor Poliției Române să comunice dacă există un document cu îndrumări în baza căruia polițiștii aplică amenzi.

Asta după ce ar fi primit mai multe sesizări că unele amenzi ar fi fost aplicate discreționar.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
NASA realizează dispozitive medicale în lupta contra Covid-19: ”De obicei, construim nave spațiale, însă vrem să ajutăm”
NASA realizează dispozitive medicale în lupta contra Covid-19: ”De obicei, construim nave spațiale, însă vrem să ajutăm”

Inginerii NASA construiesc dispozitive medicale pentru a ajuta în lupta contra noului coronavirus, a anunţat agenţia spaţială americană.

Studiu: De când ar fi început epidemia de coronavirus în Italia
Studiu: De când ar fi început epidemia de coronavirus în Italia

Primele infecţii COVID-19 din Italia datează din ianuarie, conform unui studiu ştiinţific prezentat vineri, ce aduce noi informaţii referitoare la originile epidemiei din una dintre cele mai afectate ţări, informează Reuters.

Câți oameni a infectat cu coronavirus ÎPS Pimen
Câți oameni a infectat cu coronavirus ÎPS Pimen

Doi preoți și patru angajați ai Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților au fost depistați pozitivi cu Covid-19.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.