Ziua Bucureștiului. Ce s-a întâmplat pe 20 septembrie 1459 și legenda privind fondarea Capitalei

Ziua Bucureștiului
Shutterstock

Ziua Bucureștiului se sărbătorește în fiecare pe an pe 20 septembrie, data la care a fost atestată documentar „Cetatea București”.

Pe 20 septembrie 2022 se împlinesc 563 de ani de la prima atestare documentară a orașului București. Pentru a marca acest moment, în weekend-ul 16-18 septembrie, autoritățile locale au organizat o serie de evenimente sub egida Zilele Bucureștiului.

În București, cel mai mare oraș din țară, locuiau în ianuarie 2022 2.161.842 de persoane, potrivit cifrelor bucuresti.insse.ro.

Legenda orașului București

Potrivit legendei, Bucureștiul a fost întemeiat de ciobanul Bucur, un proprietar bogat de oi din această zonă. 

Într-o iarnă, fiica lui Bucur, Anca, a fost răpită de o ceată de tătari și a fost dusă în apropiere de râul Nistru. Ulterior, după lungi căutări, tatăl său a găsit-o în viață și a salvat-o.

Citește și
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

După ce s-au întors la stâna de pe malul Dâmboviţei și-au construit o casă mare cu un gard înalt asemeni un cetăți. Apoi, când Anca s-a măritat şi a avut copii, aceștia au ridicat o biserică, care se păstrează și până în ziua de azi, cunoscută ca „Bisericuţa lui Bucur”.

O altă legendă din secolul al XVI-lea spune că întemeietorul „Cetății București” a fost Negru Vodă.

563 de ani de la atestarea documentară

„Cetatea București” a fost menționată prima dată într-un document emis pe 20 septembrie 1459. Este vorba de un hrisov în care se menționează că Vlad Țepeș a petrecut patru din cei șase ani din prima sa domnie „în Cetatea București”.

Documentul a fost descoperit în jurul anului 1900.

Dezvoltarea Bucureștiului

Cetatea București a fost amplasată la intersecția unor drumuri comerciale importante, frecvent folosite de negustori. Din București plecau drumuri spre Giurgiu, Cornățel, Târgșor, Târgoviște și Slatina.

Amplasarea a reprezentat un factor important pentru dezvoltarea orașului în jurul Curții Domnești a lui Vlad Țepeș. 

Complexul era format din Palatul Voievodal și Biserica Buna Vestire, cunoscută ulterior sub numele de Biserica Curtea Veche

București a devenit în 1659 capitala Țării Românești

În timpul domniei lui Gheorghe Ghica (1659-1660), Bucureștiul a devenit capitala Țării Românești.

Decizia de a stabili capitala aici, a fost luată  din rațiuni militare - orașul de pe Dâmbovița era mai ușor de supravegheat de către garnizoana otomană aflată la Giurgiu.

Lucruri mai puțin știute despre Capitala României

► În 1857, Bucureștiul a fost primul oraș din lume în care a fost introdus iluminatul cu petrol lampant..

► Calea Victoriei, numită inițial Podul Mogoșoaiei, a primit actuala denumire în 8 octombrie 1878, după Războiul de Independență, când armata română a intrat triumfală în București.

► Mița Biciclista a fost prima femeie care a pedalat pe străzile din București.

► Primul automobil din București a fost înmatriculat în anul 1901 și îi aparținea inginerului George Assan. Mașina a fost fabricată în Belgia la Fabrica Națională din Herstal.

► Aeroportul Internațional București-Băneasa a fost inaugurat în 1920.

► În 1929 a fost montat primul semafor din București. Acesta se află in dreptul Cercului Militar de pe Calea Victoriei.

► Metroul bucureștean a fost deschis pe 16 noiembrie 1979.

► În București se află a doua cea mai mare clădire administrativă din lume - Palatul Parlamentului.

► Grand Hôtel du Boulevard a fost primul hotel bucureștean cu apă curentă în camere, iar după 1904 a beneficiat de iluminat electric și ascensor.

► Tavanul Teatrului Odeon din București este retractabil. Mecanismul, instalat în 1911, funcționează și astăzi.

► Palatul Telefoanelor este considerat primul zgârie-nori din România. A fost construit în 1934 în stil Art Deco. La început clădirea nu a fost apreciată de bucureșteni, fiind considerată „urâtă”.
 

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
S-a trezit cu bolovanul în parbriz, în Defileul Jiului. Șoferița a fost rănită
S-a trezit cu bolovanul în parbriz, în Defileul Jiului. Șoferița a fost rănită

O femeie de 36 de ani din Hunedoara a fost rănită în timp ce mergea cu mașina prin Defileul Jiului. O bucată de stâncă de câteva kilograme s-a desprins de pe versant și a căzut chiar peste parbrizul autoturismului condus de ea.  

Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

Tânăr fotbalist, mort într-un accident cu skijet-ul pe Olt. Nu e clar dacă Flavius purta vesta de salvare
Tânăr fotbalist, mort într-un accident cu skijet-ul pe Olt. Nu e clar dacă Flavius purta vesta de salvare

Sfârșit tragic pentru un tânăr fotbalist din Slatina. Băiatul era cu skijet-ul pe râul Olt, însă, la un moment dat, s-a răsturnat în apă. Nu se știe dacă purta vestă de salvare. A urmat o operațiune de căutare contra-cronometru, a pompierilor.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.