Se indreapta catre Terra! Descoperire importanta a oamenilor de stiinta despre materia neagra

Harta 3D materie neagra

Particule de materie intunecata au fost detectate in premiera de oamenii de stiinta de la o universitate din Marea Britanie, care afirma ca acest tip de particule, extrem de greu de captat, provin din centrul Soarelui.

Cercetatorii au descoperit un tip de particule - despre care se crede ca ar alcatui materia intunecata - calatorind prin spatiu, venind de la Soare si indreptandu-se spre Terra. Ei considera ca acele particule ar indica faptul ca materia intunecata este produsa in centrul tuturor stelelor care seamana cu Soarele. Descoperirea a fost realizata de oamenii de stiinta de la Universitatea Leicester, din Marea Britanie, cu ajutorul telescopului spatial XMM-Newton.

Ceea ce au descoperit cercetatorii a fost "semnatura" lasata de particulele denumite "axioni" in drumul lor parcurs intre Soare si Terra. Cercetatorii au identificat astfel o sursa stranie de raze X in campul magnetic al Terrei. Dupa ce au eliminat toate celelalte surse posibile, inclusiv celelalte stele si galaxii, o singura explicatie a ramas valabila: semnalul reprezinta rezultatul conversiei axionilor in fotoni, in momentul in care patrund in campul magnetic terestru. Axionii reprezinta particule elementare ipotetice despre care se crede ca alcatuiesc, cel putin partial, materia intunecata.

Existenta materiei intunecate a fost explicata printr-o serie de teorii care se bazeaza pe observarea efectului gravitational pe care aceste particule le au asupra stelelor si galaxiilor. Potrivit oamenilor de stiinta, materia intunecata reprezinta aproximativ 85% din totalul materiilor existente in Univers si confera acestuia structura sa actuala. Daca rezultatul va fi confirmat, el va marca prima detectare din istoria astronomiei a materiei intunecate.

Centrul Soarelui este extrem de fierbinte si dens si trece in mod continuu printr-un proces de fuziune nucleara. Din cauza temperaturilor si a densitatii extreme, centrul Soarelui are potentialul de a genera astfel de particule "exotice" precum axionii. Desi au fost deja definiti prin diverse teorii, existenta lor a ramas greu de dovedit. Studiul care a anuntat aceasta descoperire a fost coordonat de profesorul George Fraser, care a decedat in luna martie din acest an.