Ce se intampla cu un avion care trece printr-un nor de cenusa vulcanica?
UPDATE: Din Europa, pana in Statele Unite si din Orientul Mijlociu, in indepartata Asie, aviatori, geologi, dar si simpli pasageri - toti stau cu ochii pe cer. Nu mai este curat si albastru, ci imbacsit si periculos.
Nici macar dupa atentatele teroriste din 11 septembrie nu au fost atatea curse anulate si tari inchise. Absolut niciun pilot nu indrazneste sa zboare prin norul de cenusa, pentru ca am vorbi despre o sinucidere in masa.
Cand zbori printr-un nor de cenusa vulcanica zbori in orb. Radarele aeronavei sunt astfel facute incat sa detecteze doar furtunile si norii obisnuiti, pe cand particulele uscate care ajung la 11.000 de metri nu sunt detectate de aparatura de bord.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Odata ce o aeronava intra in norul mortii dureaza foarte mult pana cand echipajul intelege ce se intampla cu adevarat, iar orice secunda de ezitare costa vieti.
Intr-o astfel de situatie nefericita avionul straluceste de la fuselaj si motoare, pana la geamurile cock-pitului. Este efectul pe care cenusa abraziva il are asupra aeronavei. Jupuieste practic vopseaua si matuieste suprafetele. Peste tot se infiltreaza un miros neplacut de sulf, dar si un fum periculos.
Cenusa intra cu viteza in motoare, subtiaza palele turbinelor si din cauza temperaturii, particulele se topesc si blocheaza debitul de aer. Astfel, propulsoarele avionului se opresc la o altitudine de peste 10.000 de metri.
Singura solutie ramane zborul planat pana la 4.000 de metri, unde este mai mult oxigen. In cazurile fericite, motoarele pot fi repornite. Cu toatea astea, pilotii aterizeaza instinctiv pentru ca geamurile au devenit opace, dupa ce au fost slefuite de cenusa.
Sistemele hidraulice cad si ele, campul electrostatic generat de frecarea aeronavei cu cenusa vulcanica poate afecta aparatura de bord. Asadar, un gigant de zeci de tone poate fi doborat de niste particule pe care nu ai nici o sansa sa le vezi cu ochiul liber.
Un caz celebru in istorie este cel al unui avion britanic cu 248 de pasageri la bord. In 1982, pilotii au reusit sa aduca la sol un Jumbo-Jet, pe care un nor de cenusa aflat deasupra Indoneziei era sa-l faca praf. Gratie comandantului, toti oamenii de la bord au supravietuit.
Ce se intampla atunci cand un avion intra intr-un nor de cenusa vulcanica
Un reporter SKY News a testat pe pielea lui, intr-un simulator de zbor, ce se intampla atunci cand o aeronava intalneste un nor de cenusa vulcanica. Aerul din cabina avionului este compromis, apoi pilotii vad cum aparatul de zbor parca ia foc pe margini si motoarele incep sa aiba probleme. Se poate auzi unda de soc transmisa de acestea. Pasagerii care au locuri langa motoare traiesc cu siguranta un cosmar. Vad fisuri in fuselaj in spatele motoarelor. Cenusa blocheaza pompa de alimentare cu combustibil si cedeaza si al doilea motor.
In fiecare an, milioane de pasageri zboara cu avionul deasupra unor zone active din punct de vedere vulcanic, cum ar fi Islanda sau Pacificul de Nord, unde se afla peste 100 de vulcani activi si au loc patru-cinci eruptii pe an, potrivit USGS.
Nu a existat pana in prezent niciun incident fatal legat de aceste fenomene, dar mai multe avioane au trecut prin nori de cenusa, ajungandu-se la situatii limita.
Pentru ca directia si densitatea norului este greu de estimat, traficul aerian ar putea fi perturbat mai multe zile, a transmis organismul european pentru siguranta aeriana Eurocontrol.
Sursa: Pro TV
Etichete: zboruri anulate, aeroport, eruptii vulcanice,
Dată publicare:
16-04-2010 00:00