"Era ca un cutremur de gradul 6".Dramele celor blocati in zapada cand autoritatile se mirau ca ninge
Emisiunea poate fi urmarita integral EXCLUSIV pe voyo.ro. Sute de localitati au fost rupte de lume si zeci de mii de sinistrati au suferit. Nimeni nu le stie cu exactitate numarul, dar toti au trait o drama.
Puteam sa evitam cumva aceasta drama? Puteam fi mai pregatiti? Si daca da, unde s-a gresit?
Ne uitam catre autoritati, de fapt catre cei care ar trebui sa ne faca in astfel de situatii viata mai usoara si vedem cat sunt de incompetenti si unii dintre ei indreptati doar spre castig. Chiar si in astfel de situatii.
Romania. O tara acoperita de nameti. Pe noi, iarna ne-a luat insa prin surpindere si ne-a gasit nepregatiti, fara provizii, cu autoritati depasite total de situatie, incompetente. Cum a fost posibil ca in plina iarna sa ne plangem ca ninge?
Dupa o toamna secetoasa si un inceput de iarna uscat, nimeni nu mai credea si spera ca o sa avem parte de zapezi. In a doua jumatate a lunii ianuarie s-a pus pe nins. Meteorologii au avertizat, dar nimeni nu i-a luat in seama. Nici oamenii si nici autoritatile care au lasat masinile sa intre pe drumuri inzapezite, transformate in adevarate capcane ale groazei. Neechipati, fara provizii, nepregatiti, fara combustibil, oamenii au ramas in mijlocul campului in viscol. Unii au murit in masini.
Cine a putut sa strabata troienele pe jos, a abandonat masina in camp si a plecat. Multi au ramas in masini. In asteptarea unui semn de la drumari sau de la cineva. Oricine. Si au tot asteptat. Corespondentul Pro Tv Alex Dima i-a gasit dupa 30 de ore.
Drumul catre Moldova, autostrada catre mare, cea catre Pitesti, drumul catre Giurgiu si multe altele au fost blocate si oamenii au ramas blocati in masini, in mijlocul campului.
Ce faceau autoritatile noastre in acest timp? Comitete de urgenta. De ce nu le-au facut inainte, pentru ca stiau ce o sa vina peste noi?
Mai bine 40 de ore, oamenii au stat captivi in zapada. Mii de oamenii. Fiecare si-a gasit adapost pe unde a putut. Pe drumul spre Giurgiu, un tanar a murit in masina. Era doar inceputul unui lung sir de morti din cauza zapezii.
Armata, jandarmi, pompieri au iesit la zapada. Pe unele drumuri, nimeni nu reusea sa ajunga. Zapada era prea mare. Romania nici bine nu si-a revenit dupa primul val de nea, ca pe 3 februarie a inceput sa ninga din nou. 27 de drumuri nationale si autostrazile care leaga Bucurestiul de Constanta si Pitesti au fost inchise din vreme.
De data aceasta, drumurile au fost inchise. Ordinul era clar. Nu intra nimeni pe ele, chiar daca pe unele zapada era doar fulguita. Incostienti, soferii vor sparga barajele politiei.
Drumarii au fost prinsi total nepregatiti. Dintr-o minuta care a circulat in data de 2 februarie intre politie, drumarii din Craiova si Compania de autostrazi se vede clar lipsa utilajelor la una dintre firmele care avea contract pentru deszapezire: La craiova ar fi trebuit sa fie 4 freze, in 2 februarie nu era nici una. Pe plan apar 7 buldoexcavatoare. In baza erau doar 4 dintre care 2 stricate. In documente apar si 33 de autobasculante. In realiate erau doar 22 dintre care 10 stricate si lista continua. In urma controlului, pe zeci de kilometri nu este gasit un utilaj cu lama si raspanditor in stare de functionare. Si aceeasi situatia se regaseste la toate bazele drumarilor. In tot acest timp drumurile stau inchise, troienite si oamenii sunt tinuti in masini.
Nu la fel de hotarate au fost autoritatile si in privinta trenurilor. In ciuda ninsorilor abundente, CFR-ul cu inconstienta a lasat oamenii sa urce in vagoane. Zeci de trenuri au ramas inzapezite.
Un tren care venea spre Bucuresti de la Galati a ramas inzapezit cu o mie de oameni la bord. Utilaje trimise petru a-i ajuta au ramas si ele blocate. Zeci de ore oamenii au inghetat in tren si au fost plambati dintr-un loc in altul in incercarea de-ai scoate la liman.
In cele din urma au fost mutati in autobuze, dar si autobuzele au ramas de mai multe ori in nameti.
"La Faurei a fost groaznic, cand se pornea viscolul, credeam ca e cutremur de gradul 6, se misca efectiv cu noi, n-am mai vazut asa ceva de cand sunt", a spus Gratiela teseleanu, pasager in trenul groazei.
Si mai grava a fost situatia unor calatori care au stat 60 de ore in trenuri fantoma. O situatie incredibila care ar trebui sa intre in manuale predate ceferistilor pentru a nu se mai repetata.
Unii oameni au plecat luni 6 februarie din Galati spre Bucuresti. Doua zile s-au invartit in loc. Galati, Faurei, Faurei-Braila, Galati si inapoi la Faurei. Doua nopti oamenii au dormit in tren, in camp, in viscol, au tremurat de frig. A doau noapte, in gara Faurei calatorii au cedat.
Alte zeci de persoane de data acesta din trenul Bucuresti- Constanta au coborat in gara Braila dupa 60 de ore. Un batran pur si simplu a clacat.
Trenurile au plecat in pustiu, desi responsabilii stiau de codul portocaliu. Si seria gafelor a continuat. In Gara de Nord a ajuns la destinatie un tren cu 3 zile intarziere. Nimeni nu mai avea habar de acest tren si de calatorii din el. Un tren fantoma care a intrat in Capitala fara sa fie anunat si fara ca cineva sa stie de unde vine.
Si era cat se poate de real. Cei care au coborat din vagoane au povestit cosmarul prin care au trecut timp de 62 de ore.
Ceferistii au inceput sa-i plimbe pe rute ocolitoare pana cand s-au blocat in nameti. Mai mult, conductorul trenului a vrut sa ii taxeze suplimentar. Altel spus dupa ca ce i-au tinut pe bietii pasageri in frig ca pe vite, tot cei care au patimit sa spuna merci ca nu vor da bani in plus.
Corespondentul ProTV Alex Dima a incercat sa discute cu noul ministru al transporturilor despre acesta situatie si daca a fost cineva trans la raspundere, eventual demis. Printr-un mesaj, consilierii sai au transmis ca emisiunea poate fi realizata si fara ministrul transporturilor.
Sute localitati au ramas blocate in nameti. Oamenii n-au putut sa mai iasa din sate, din case si nimeni nu a putut sa ajunga la ei. Altii, insa, au stat si mai rau. Casele lor au fost complet acoperite de nameti.
Pelinu, Ialomita. In curtea familiei Spataru zapada masoara 5 metri. Oamenii si-au sapat un tunel ca sa iasa afara si sa aiba aer.