BEC e atent la ce postăm pe Facebook și Tiktok. Peste 600 de materiale electorale date jos în doar opt zile

Biroul Electoral Central (BEC) anunţă, marţi seară, că a dispus, în perioada 4-12 aprilie, eliminarea de pe marile platforme online a 609 materiale publicitare politice cu conţinut ilegal.
BEC transmite că 149 dintre acestea erau postate de persoane fizice, restul fiind postate de „actori politici care candidează ori deţin funcţii elective ori alte funcţii publice”.
„În perioada 4.04 – 12.04.2025, au fost emise un număr de 175 decizii de admitere a plângerilor care vizau materiale publicitare politice cu conţinut ilegal, respectiv un număr de 104 decizii de respingere”, a transmis, marţi seară, BEC, într-un comunicat de presă.
Alegeri 2025
22:50
Băsescu critică dur diaspora: „Ei trăiesc în Occident şi spun: voi care trăiţi acasă, ia treceţi către tătucu' Putin”
22:09
Kremlinul și-a anunțat oficial sprijinul pentru George Simion. Mesajul fantasmagoric transmis de ideologul lui Putin
22:08
Băsescu: România arată catastrofal. Românii sunt în situaţia pe care rar o au de a scoate ţara din impas prin votul lor
21:30
Nicușor Dan: L-am cunoscut acum 20 de ani pe Simion, când protestam în București. Mi se pare că acum joacă un rol
Potrivit documentului citat, din cele 175 decizii de admitere a plângerilor, 41 au vizat materiale publicitare politice cu conţinut ilegal postate în mediul online de către persoane fizice care nu deţin funcţii elective ori alte funcţii publice, dar sunt actori politici în sensul art. 3 pct. 4 lit. g din Regulamentul UE 2024/900.
„Prin deciziile de admitere s-a dispus înlăturarea de pe platformele online foarte mari a unui număr total de 609 materiale publicitare politice cu conţinut ilegal, din care un număr de 149 au fost postate de către persoane fizice care nu deţin funcţii elective ori alte funcţii publice- dar care sunt actori politici- fără respectarea dispoziţiilor legale care reglementează semnalarea prin etichetare a materialelor de propagandă electorală, iar cu privire la restul de 460 s-a constatat fie că aparţin unor actori politici care candidează ori deţin funcţii elective ori alte funcţii publice fără respectarea dispoziţiilor legale care reglementează semnalarea prin etichetare a materialelor de propagandă electorală, fie că au fost postate pe conturi a căror autenticitate nu poate fi verificată”, a mai transmis BEC.
Explicațiile BEC
Anterior, BEC a precizat că, în situaţiile în care persoanele fizice postează pe conturile personale, deschise pe platformele online foarte mari, în mod preponderent şi repetitiv, materiale de propagandă electorală, atunci acestea dobândesc calitatea de actori politici cu potential de influenţare a electoratului şi se activează în sarcina titularilor postărilor obligaţia etichetării respectivelor materiale în scopul atenţionării şi informării corecte a publicului.
În plus, BEC a statuat că situaţiile în care materialele postate fac referire la modul de îndeplinire a atribuţiilor în exercitarea funcţiilor deţinute în prezent ori în trecut de către candidaţi, fără a conţine un îndemn direct ori indirect de a vota ori de a nu vota, nu califică respectivele materiale drept materiale publicitare politice.
Ce ai voie și ce nu ai voie să postezi în campania electorală
Într-un document făcut public recent, Biroul Electoral Central a explicat condițiile în care se desfășoară această campanie prezidențială, inclusiv modul în care persoanele fizice se pot implica.
Întrebare: „Poate o persoană fizică (inclusiv membru de partid) să posteze în timpul campaniei, pe un cont personal sau o pagină proprie de Facebook, mesaje prin care își exprimă opțiunea de vot sau susținerea pentru un candidat, fără să existe un contract cu un prestator de servicii de promovare și fără că acea postare să fie raportată la AEP?”
Răspuns: Membrii unui partid sau persoanele fizice pot folosi conturile personale create pe platformele online pentru posta mesaje fără a utiliza materialele de propagandă electorală prevăzute de Legea nr. 334/2006 au de OUG nr, 1/2025.
În caz contrar, producția și difuzarea acestora se va face numai prin intermediul unor prestatori contractați în acest sens.
Întrebare: „Este permis că în timpul campaniei electorale o persoană fizică (inclusiv membru de partid) să publice pe Facebook mesaje critice la adresa unui candidat, fără a exista un contract de promovare electorală și fără că acea activitate să fie raportată la AEP?”
Răspuns: Scopul campaniilor electorale este de a promova candidații participanți la scrutinele organizate, nu de a aduce atingeri imaginii, onoarei și reputației unui contracandidat, prin critici, denigrări sau mesaje insultătoare transmise pe rețele sociale, astfel de acțiuni putând atrage sancționarea conform legii civile sau penale, după caz.
Sursa:
Etichete: alegeri prezidentiale, bec, biroul electoral central,
Dată publicare:
15-04-2025 20:38