Cele 3 scenarii propuse de Guvern pentru anul şcolar. Când va fi luată o decizie
Peste trei milioane de copii și tineri își pun problema cât se va prelungi șederea lor forțată acasă, însă opiniile oficialilor diferă.
În vreme ce vicepremierul Raluca Turcan susține luni că anul școlar s-ar putea repeta, în schimb ministrul Educației spune că nici nu se pune problema înghețării anului școlar.
Atât profesorii, cât și părinții și elevii ar trebui să știe că nu s-a luat încă nicio decizie cu privire la derularea acestui an școlar.
Ministrul Educației, Monica Anisie, a confirmat că nu va îngheța acest an școlar, iar examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat nu vor fi amânate. De asemenea, nici licențele nu se vor amâna.
În cadrul Ministerului Educației s-a format un grup de lucru, din care fac parte reprezentanți ai sindicatelor, rectori din universități, reprezentanți ai profesorilor, părinților și elevilor.
Măsurile la care va ajunge acest grup de lucru vor fi cel mai probabil comunicate după Paște.
Există și alte măsuri care ar putea intra în vigoare, anunțate de vicepremierul României, Raluca Turcan. Aceasta vorbește despre 3 scenarii, pe modelul măsurilor luate de alte state aflate în situații similare.
Primul scenariu – derularea acestui an școlar conform calendarului, asta în cazul în care situația din România se va liniști. Această situație este puțin probabilă, deoarece se discută deja despre o prelungire a închiderii școlilor și după data de 21 aprilie.
Al doilea scenariu – Evaluările Naționale și alte examene din vară să fie amânate, ceea ce înseamnă automat prelungirea acestui an școlar pe perioada de vară.
Al treilea scenariu – Înghețarea anului școlar.
Conform unei decizii luate luni de Ministerul Educației, înscrierile copiilor în învățământul primar s-au prelungit cu încă o săptămână cel puțin, din momentul în care școlile se vor deschide în mod oficial.
Monica Anisie: Nu se pune problema repetării sau înghețării anului școlar
Ministrul Educației Monica Anisie a declarat pentru Știrile Pro TV că, în acest moment, ”nu se pune problema să repetăm sau să înghețăm anul școlar”.
”Nu se pune problema să repetăm sau să înghețăm anul școlar. Ministerul Educației, specialiști din ministerul Educației, lucrează la mai multe scenarii care au în vedere evoluția situației epidemiologice din țara noastră. În momentul în care vom avea aceste scenarii gata vom ieși cu ele public, tocmai pentru a informa pe toată lumea despre măsurile din sistemul de educație.
Vreau să-i asigur pe părinți, elevi, studenți că la acest moment Ministerul Educației nu ia sub nicio formă în calcul înghețarea anului școlar. Îi rog, însă, să stea în casă și să continue învățarea de acasă. Este importantă sănătatea copiilor noștri, este importantă siguranța noastră, a tuturor, și ca atare îi asigur că Ministerul Educației se preocupă și de ceea ce se va întâmpla cu sistemul de educație după ce vom trece de această situație grea în care ne aflăm.” - a declarat ministrul Educației pentru www.stirileprotv.ro.
Întrebată de corespondentul Pro TV Roxana Hulpe ce prevăd aceste scenarii și dacă este posibil să se prelungească anul școlar pe timp de vară, ministrul Anisie nu a putut să dea detalii.
”La acest moment nu pot da răspuns, pentru că trebuie să ne consultăm, specialiștii din Ministerul Educației trebuie să se consulte și cu partenerii noștri sociali. După cum bine știți, Ministerul Educației a realizat un parteneriat cu sindicatele, cu elevii, cu studenții, cu toate asociațiile importante relevante din educație tocmai pentru că trebuie la acest moment să ne unim forțele și să arătăm că putem să facem lucruri bune pentru sistemul de educație din România”.
În schimb, ministrul Educației a confirmat faptul că, cel mai probabil, se va lua o hotărâre după 21 aprilie.
Consiliul Naţional al Elevilor: Anul şcolar nu trebuie îngheţat
Consiliul Naţional al Elevilor a transmis, luni, că anul şcolar nu trebuie îngheţat, iar amânarea examenelor naţionale trebuie evitată.
Elevii au transmis o serie de propuneri Guvernului pentru rezolvarea crizei.
”Criza provocată de Coronavirus are efecte dăunătoare procesului educaţional, acesta fiind întrerupt pentru o perioadă considerabilă de timp - o măsură absolut necesară, pe care o salutăm, care a fost adoptată de autorităţile centrale în vederea protejării elevilor de infecţia cu virusul COVID-19. (...) În acest sens, sistemul educaţional, blocat timp de cel puţin 4 săptămâni, care vor necesita recuperare, trebuie să răspundă nevoilor şi intereselor elevilor din România, astfel încât întreaga situaţie să fie gestionată cu calm şi responsabilitate de către autorităţile competente”, au transmis, luni, reprezentanţii Consiliul Naţional al Elevilor, potrivit News.ro.
Aceştia au transmis o serie de propuneri Guvernului.
”Anul şcolar nu trebuie îngheţat, iar amânarea examenelor naţionale trebuie evitată - Îngheţarea anului şcolar nu reprezintă o soluţie benefică niciunui actor implicat în sistemul educaţional”, au mai transmis elevii.
Potrivit acestora, ”amânarea examenelor naţionale ar fi o măsură ce ar aduce cu sine o serie de dezavantaje pentru elevi: impune o posibilitate ca elevii care nu vor mai avea ocazia de a susţine examenele naţionale în a doua sesiune să nu mai aibă opţiune de a urma cursurile unui liceu, dublată de lipsa consilierii vocaţionale şi profesionale a elevilor, iar viitorii absolvenţi de liceu se vor afla în situaţia de a nu mai putea opta pentru continuarea studiilor într-o instituţie de învăţământ superior. Elevii din România îşi doresc ca structura anului şcolar să nu fie modificată, însă sănătatea trebuie prioritizată, iar actorii din educaţie trebuie să manifeste solidaritate şi înţelegere în aceste vremuri de criză”.
”Guvernul României trebuie să investească în programe de formare continuă a profesorilor astfel încât aceştia să poată livra cu profesionalism conţinuturi prin instrumente digitale, dar şi în achiziţionarea infrastructurii necesare pentru ca fiecare copil să aibă acces la digitalizarea educaţiei (device-uri, abonament de date). (...) Solicităm Guvernului României iniţierea unui program social prin care să fie achiziţionate device-uri prin care elevii se pot conecta la Internet şi pot accesa aceste resurse educaţionale deschise”, au mai transmis elevii.
Aceştia mai cer:
- Centralizarea datelor din fiecare unitate de învăţământ preuniversitar pentru a afla care sunt elevii şi profesorii care nu au acces la Internet şi nu dispun de device-uri prin care se pot conecta virtual, printr-o procedură transparentă şi nediscriminatorie;
- Achiziţionarea device-urilor şi livrarea acestora către familiile provenind din mediile defavorizate. Potenţiale surse de finanţare: companii de telefonie, care pot fi ulterior scutite de impozit, mediul privat, fonduri europene, în funcţie de costul determinat;
- Colaborarea cu administraţia publică locală în vederea asigurării accesului la reţele de Internet;
- Monitorizarea impactului acestui program social astfel încât fiecare elev şi fiecare cadru didactic se poate conecta la Internet şi poate continua procesul de învăţare, independent de locul în care aceştia se află.
”În acest sens, solicităm Guvernului României să îşi asume soluţii reale pentru eficientizarea sistemului educaţional virtual într-un mod echitabil, în detrimental declaraţiilor de presă care au efecte nocive pentru comunităţile şcolare. Suntem de părere că guvernanţii trebuie să coordoneze cât mai eficient depăşirea acestei crizei, iar îngheţarea anului şcolar nu trebuie să constituie o măsură în niciun plan de acţiune propus de Guvern. Declaraţiile doamnei viceprim-ministru, Raluca Turcan, denotă iresponsabilitate faţă de elevii din România, pentru care Consiliul Naţional al Elevilor va lupta în această perioadă, astfel încât niciun beneficiar direct al educaţiei să nu fie nevoit să repete anul şcolar în curs”, a declarat Antonia-Laura Pup, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.
Vicepremierul Raluca Turcan afirmă că sunt luate în calcul trei scenarii în privinţa anului şcolar, în contextul coronavirusului: evaluările au loc conform calendarului iniţial, evaluările sunt decalate sau anul şcolar va fi repetat.