Bani pentru populație de la Guvern, pentru plata încălzirii. Nicolae Ciucă: ”Începând cu 20 februarie”
Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență ”foarte importantă”, potrivit premierului Nicolae Ciucă, prin care Ministerul Proiectelor Europene clarifică procedura prin care populația va primi tichete pentru plata încălzirii.
Potrivit Agerpres, în 8 decembrie 2022, Guvernul a aprobat compensarea preţului la energie pentru persoanele şi familiile vulnerabile, urmând ca beneficiarii cardului de energie să deconteze facturi în limita sumei de 1.400 de lei, bani care vor fi alocaţi în două tranşe - prima în februarie 2023, 700 de lei, şi cea de-a doua în septembrie 2023, tot 700 de lei.
Premierul Ciucă a precizat că aceste tichete valorice ar putea fi folosite din 20 februarie. De asemenea, Guvernul caută o soluție că acestea să poată fi folosite și online pentru plata facturilor la încălzire.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
”Și totodată este important să menționăm că procedura, propriu-zis, va începe la 1 februarie și există, deși inițial termenul era ca oamenii să poată să beneficieze de aceste tichete, practic, începând cu 1 martie, există, din verificările pe care le-a efectuat astăzi domnul ministru Boloș în teren, la instituțiile care se ocupă tehnic de aceste tichete și procedurile pentru alimentare, ca începând cu 20 februarie să poată să folosească banii de pe tichetele respective, existând totodată și nevoia unei adaptări, pentru că au fost solicitări din partea oamenilor să poată să plătească online.
Ca atare, va trebui să avem o soluție de tehnică astfel încât să se poată folosi și varianta digitală a acestor bani, adică folosirea mijloacelor digitale pentru ca acești bani să poată fi folosiți pentru plata termiei.” - a spus Nicolae Ciucă.
Declarații pe propria răspundere pentru beneficiarii care figurează la aceeaşi adresă
Ministrul Investiţiilor şi Fondurilor Europene, Marcel Boloş, a explicat într-o conferință de presă că în perioada 16 ianuarie - 1 februarie vor fi distribuite declaraţiile pe propria răspundere pentru situaţiile în care beneficiarii figurează la aceeaşi adresă.
"A doua măsură şi a doua situaţie pe care am reglementat-o este aceea în care în general şi în special beneficiarii noştri au colocatari care figurează la adresa de domiciliu, dar aceştia nu locuiesc efectiv la acea adresă şi nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu, în acest fel punând beneficiarul în situaţia de a fi exclus din lista de beneficiari. Pentru aceasta, mecanismul aprobat de către Guvern este cel în care beneficiarul în cauză, pe baza înştiinţării pe care o transmitem pentru fiecare dintre beneficiarii excluşi din listă, se va adresa primăriei din raza de domiciliu de care aparţine pentru a i se întocmi o anchetă socială în care se va valida situaţia de la faţa locului respectiv câţi locuiesc la adresa de domiciliu. Vă reamintesc că noi acordăm sprijinul pentru compensarea preţului la facturile pentru energie în funcţie de locul de consum, consumurile energetice ale locului de consum şi încercăm să respectăm plafonul de venit la locul de consum să depăşească cei 2.000 de lei", a declarat Marcel Boloş, potrivit Agerpres.
Ministrul a menţionat că a treia măsură pe care Guvernul a aprobat-o prin proiectul de ordonanţă simplă este cea legată de decontarea lemnelor de foc care au fost cumpărate pentru sezonul de iarnă 2022 - 2023.
Potrivit oficialului citat, este nevoie de documente justificative precum factura şi documentul de plată care intră în sistemul de decontare şi se pot ridica de la poştaş sau oficiile poştale sumele de bani cheltuite.
"A patra modificare este cea privitoare la mecanismul instituţional de elaborare a listei de beneficiari. La elaborarea ei participă Ministerul Muncii, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Ministerul Administraţiei şi Internelor prin Direcţia de evidenţă de populaţiei", a transmis oficialul MIPE.
El a oferit şi câteva termene privind ajutorul de compensare a preţului la facturile de energie. Astfel, începând cu 16 ianuarie şi până la 1 februarie se vor distribui către asociaţiile de proprietari scrisoarea prin care se prezintă asociaţiilor metodologia de utilizare a certificatului de validare a datoriilor şi modelul certificatului de validare a datoriei. Marcel Boloş a menţionat că există 152.000 de asociaţii de proprietari.
În perioada 1 februarie - 15 februarie se vor distribui înştiinţările pentru cei care sunt eliminaţi din liste pentru că figurează împreună cu alţi colocatari care din verificări duc media veniturilor peste 2000 de lei.
Ministrul a menţionat că există 313.000 de cazuri.
"Cu data de 1 februarie 2023 se va distribui cardul de energie şi, aşa cum a anunţat domnul prim-ministru, data de 1 martie este dată de referinţă pentru ca să se poată face plăţi cu aceste sume care provin din ajutorul pentru încălzire însă sperăm să putem face surpriza plăcută şi să devansăm, aşa cum a menţionat domnul prim-ministru, data de 1 martie, să fie 20 februarie 2023", a spus Marcel Boloş.
Cardul de energie
Ministrul Fondurilor Europene a subliniat că acest card de energie este documentul care dă dreptul titularului să utilizeze banii pentru ajutorul de încălzire, iar instrumentul va ajunge sigur la beneficiarul care are nevoie.
Boloș a explicat şi traseul pe care titularul de card care doreşte să-şi plătească factura de încălzire de la bloc ar trebui să-l urmeze.
"(...) După ce a primit cardul, beneficiarul care vrea să-şi plătească căldura la bloc solicită asociaţiei de proprietari acest certificat de validare a datoriei. Asociaţia de proprietari completează cu datele de identificare şi suma pe care o datorează certificatul. După aceea, beneficiarul are două modalităţi: aceea în care merge la Oficiul Poştal cu trei documente - actul de identitate, cardul de energie şi certificatul de validare a datoriei - pentru căldura la bloc. A doua modalitate este la poştaş, care poate să întocmească formalităţile pentru ca să-şi plătească căldura la bloc. Este extrem de simplu. Nu are documentaţie sofisticată. După ce s-a completat dovada privind serviciile de mandat poştal, Poşta are la dispoziţie banii pe care noi i-am virat Poştei pentru toţi beneficiarii. Nu este un mecanism în care lumea ia banii şi după aceea am scăpat de sub control scopul pe care îl avem prin intermediul acestui mecanism, ci pur şi simplu noi avem virarea banilor", a menţionat oficialul.
Sursa: Pro TV
Etichete: guvern, facturi, tichete, ajutoare, incalzire,
Dată publicare:
11-01-2023 12:06