Ultimul mesaj al pilotului Air India înainte de prăbușire. Ancheta indică oprirea manuală a alimentării cu combustibil
Pilotul plănuia, se pare, să demisioneze pentru a avea grijă de tatăl său în vârstă și se lupta cu durerea pierderii mamei lui.
Căpitanul Air India ar fi rostit un mesaj tulburător când a plecat de acasă în ziua accidentului mortal, relatează The Sun.
Sumeet Sabharwal i-a transmis un mesaj agentului de securitate din complexul său rezidențial din Mumbai înainte de a urca la bordul zborului 171.
„Te rog, ai grijă de tata. Mă întorc curând”, i-a spus pilotul în vârstă de 56 de ani paznicului, potrivit publicației The Telegraph.
Acestea au fost ultimele sale cuvinte acasă înainte de a muri în groaznicul accident din 12 iunie.
Paznicul își amintește acum acest moment ca o ultimă despărțire.
El a declarat pentru The Telegraph: „Nu pot uita acel moment final, când și-a trecut mâna prin păr, cum făcea mereu, și mi-a spus: ‘Ce mai faci, domnule Lokhande. Te rog, ai grijă de tata, și mă întorc curând.’ A zâmbit și a plecat. N-ai fi bănuit niciodată că purta vreo tristețe în suflet.”
Acum, anchetatorii spun că pilotul ar fi oprit manual cele două comutatoare de alimentare cu combustibil, o acțiune care, potrivit experților în aviație, nu putea fi decât intenționată.
Conform înregistrărilor din cabina de pilotaj, copilotul poate fi auzit întrebând: „De ce ai oprit alimentarea?”
Sabharwal i-a răspuns: „Nu am făcut-o.”
Însă anchetatorii americani, care au analizat datele de zbor, spun că cele două comutatoare au fost oprite la un interval de o secundă unul de celălalt, apoi repornite după zece secunde, prea târziu însă pentru a reporni motoarele.
Boeingul 787 Dreamliner s-a prăbușit într-un hotel care găzduia studenți la medicină la doar 30 de secunde după decolare.

În total, 241 de pasageri și membri ai echipajului, plus 19 persoane aflate la sol, și-au pierdut viața în tragedie.
O singură persoană – Vishwash Ramesh – a supraviețuit în mod miraculos.
Cu trei zile înainte de accident, pilotul i-ar fi spus tatălui său că intenționează să demisioneze de la Air India și să se mute definitiv acasă pentru a avea grijă de el.
Fostul său coleg, Neil Pais, a declarat pentru The Telegraph:
„Chiar se gândea să iasă la pensie anticipat în următorii ani.
Tatăl lui e foarte în vârstă și voia să aibă grijă de el cu normă întreagă. Asta era planul.”
Sabharwal se pare că a avut dificultăți în a face față durerii provocate de moartea mamei sale în 2022.
De asemenea, se despărțise de soția lui și se mutase din Delhi în Mumbai pentru a fi mai aproape de tatăl său.
Verificări privind starea de sănătate și cariera comandantului de zbor
Căpitanul Sabharwal acumulase peste 15.000 de ore de zbor și era cunoscut ca un pilot calm și capabil.
Nu fusese implicat anterior în niciun incident major – până la zborul 171.
Însă starea sa de sănătate mintală este acum analizată.
Deși a trecut un examen medical de Clasa I în septembrie, The Telegraph relatează că autoritățile indiene verifică acuzațiile potrivit cărora el ar fi luat concediu anterior din cauza depresiei.
Prieteni și colegi l-au descris ca fiind umil, blând și extrem de rezervat.
Unii îl considerau un „erou”, alții îl porecleau „Melancolicul” – un apelativ primit în școala de aviație din cauza ochilor săi melancolici.
„Intervenție umană”
Experții în aviație spun că comutatoarele care opresc alimentarea cu combustibil sunt protejate fizic și pot fi acționate doar manual, în mod deliberat.
Nu există niciun scenariu de urgență în care ambele motoare să fie oprite imediat după decolare.
Căpitanul Steve Scheibner a explicat: „Când pui ambele comutatoare de alimentare în poziția de oprire, motoarele rămân fără combustibil și se opresc. Nu există nicio procedură, în toată istoria aviației comerciale, care să prevadă oprirea ambelor comutatoare imediat după rotire, pentru zece secunde.”
El a adăugat că a existat o „mână umană” implicată în tragedia zborului AI 171 – insistând că avionul nu a fost de vină.
Același analist a declarat pentru Piers Morgan Uncensored:
„Părerea mea este că avionul a funcționat exact cum a fost proiectat. Nu cred că a avut vreo defecțiune. Faptul că cineva a acționat acele comutatoare — fie intenționat, fie din greșeală — asta e altă discuție. Dar cred cu tărie că o mână umană a pus ambele comutatoare pe „cut off”.”
Ancheta continuă
Biroul Indian de Investigare a Accidentelor Aeriene (AAIB) a publicat un raport preliminar, confirmând că comutatoarele au fost acționate, dar fără a atribui momentan vreo vină.
Oficiali americani consideră că dovezile indică o acțiune umană deliberată.
Unele surse spun că o anchetă penală ar fi justificată, dacă accidentul ar fi avut loc pe teritoriul american.
Air India a declarat că cooperează pe deplin, dar a refuzat să comenteze concluziile raportului.
„Continuăm să plângem pierderea celor dragi,” a transmis un purtător de cuvânt.
„Având în vedere natura activă a investigației, nu putem comenta detaliile și îndrumăm toate întrebările către AAIB.”