Tranzitia nu s-a incheiat in Romania si Bulgaria, iar statul de drept nu este perfect - raport
Tranzitia nu s-a incheiat in Romania si Bulgaria, la peste 20 de ani de la inlaturarea comunismului, iar statul de drept "nu este perfect", afirma un raport depus recent in Senatul francez.
In raportul intitulat "Romania si Bulgaria: tranzitia neterminata" si realizat in numele Comisiei pentru Afaceri Europene, senatorii Simon Sutour, Michel Billout, Bernadette Bourzai, Jean-François Humbert si Catherine Morin-Desailly afirma ca Romania si Bulgaria sunt in continuare in faza de tranzitie.
Este necesar sa se ia in considerate ca dictatura a scrificat doua din trei generatii actuale si a anesteziat societatea civila. Criza economica este o alta circumstanta atenuanta. Dar aceste doua explicatii nu ar trebui sa conduca la minimizarea dificultatilor cu care se confrunta Bulgaria si Romania in adoptarea ireversibila a statului de drept.
Publicat la 18 iulie, raportul Comisiei Europene este foarte negativ pentru Romania si doar putin mai binevoitor pentru Bulgaria, se arata in raport.
Tranzitia este departe de a se fi incheiat in Romania si avanseaza lent in Bulgaria, adauga textul. Acesta subliniaza, de asemenea, ca legaturile istorice dintre Franta si cele doua tari nu trebuie sa impiedice luciditatea si indemna la vigilenta, pentru binele Romaniei si Bulgariei, dar si pentru cel al UE.
In plus, raportul atrage atentia asupra faptului ca exista dificultati in Romania si Bulgaria cu privire la folosirea fondurilor europene.
Fondurile structurale si cele de coeziune sunt destinate stimularii recuperarii intarzierii fata de celelalte state dar, prin amploarea lor, ele pot avea un impact economic important cu conditia sa poata fi accesate si absorbite rapid de actorii economici.
Acestea ar fi trebuit sa permita o crestere cu 9 puncte a PIB-ului Bulgariei daca ar fi fost utilizate integral pana in 2015 si o reducere a somajului cu 15 la suta. in Romania, aceste fonduri ar fi putut reprezenta in fiecare an 3,8 la suta din PIB.
In schimb, lansarea unor programe operationale a fost dificila in cele doua tari in absenta experientei si mai ales a unor capacitati administrative si juridice adecvate. Astfel, proiectele au inceput in Bulgaria abia in 2009. In ceea ce priveste accesarea lor, in ianuarie 2012, procentul era de 15 la suta in Romania si 19 la suta in Bulgaria. Acesta este cel mai scazut nivel din UE.
Dificila absorbtie a fondurilor europene ilustreaza dificultatile cu care se confrunta Bulgaria si Romania si reamintesc ca, in reconstruirea unui stat, totul merge mana in mana: pentru ca nu s-a incheiat reforma statului de drept si mecanismele administrative si judiciare nu sunt fiabile, fondurile sunt prost absorbite, iar fondurile fiind prost absorbite, nu produc efectele asteptate.
In cadrul minisiunii lor, raportorii au avut intrevederi cu ministrii pentru Afaceri Europene din cele doua tari, care s-au aratat perfect constienti de problema si motivati sa o rezolve.
Raportul se refera, de asemenea, si la demersul celor doua tari pentru aderarea la Schengen.
Ezitarile Guvernului francez pecedent cu privire la extinderea spatiului Schengen si mai ales propunerea acestuia de reformare a unor reglementari aplicabile spatiului Schengen si, in special, reintroducerea temporara a controalelor la frontierele interne in circumstante exceptionale, infiintarea unui mecanism de evaluare si supraveghere destinat controlarii modului in care este aplicat aquis-ul Schengen si instaurarea unei clauze de salvagardare in materie de vize, au determinat Romania si Bulgaria sa considere ca aliatul lor francez actioneaza impotriva intereselor lor. Totusi, adauga raportul, in prezent, odata cu schimbarea guvernarii, pozitia Frantei a evoluat si se va reveni la vechile aliante.