Localnicii din Paris se plâng de „invazia” de turiști. „Vin cu metroul, e plin. Autocare peste tot”
Parisul este asaltat de turiști pe care nu-i descurajează nici aglomerația, nici vara toridă. Ba mai mult, mulțimile de vizitatori par mai mari decât anii trecuți.
Pentru localnici nu este deloc o încântare. Cei din Montmarte, de exemplu, se plâng că faimosul cartier boem a ajuns ca un parc de distracții. Și mai toate apartamentele disponibile sunt folosite pentru a fi închiriate.
În fiecare an, milioane de turiști se revarsă pe străduțele înguste din Montmartre.
Turist: „Oh, energia acestui loc, artă, arhitectură, sunt oameni din toate colțurile lumii. E evident că este o atracție turistică majoră”.
Dar oamenii locului,pentru care Montmartre înseamnă "acasă", nu sunt deloc încântați de ceea ce ei numesc „DISNEY-FICAREA” cartierului lor, fenomen despre care spun că s-a agravat pe măsură ce a sporit tot mai mult turismul internațional, în regiunea Parisului. Din 2014 până în 2024 numărul turiștilor a crescut cu aproape 18 procente.
Cam o treime dintre apartamentele din Montmartre sunt acum disponibile în regim hotelier.
Iar cartierul are 428 de turișți pentru fiecare locuitor, după cum a socotit președintei unei asociații de locatari.
Anne Renaudie, președinta Asociației „Vivre à Montmartre”: „Este o invazie, de fapt. Chiar o invazie. Vin cu metroul. Metroul nostru este plin până la refuz. Vin cu autocarele, peste tot în Montmartre. Sunt autocare peste tot, care debarcă turiști. Stau trei ore, și aruncă gunoaie. Montmartre a devenit un parc de distracții. Un gen de Disneyland”.
Melissa Bell, CNN, Paris: „În vârful colinei Montmartre se află bazilica Sacré-Cœur, cel mai vizitat monument din Paris, conform datelor din 2024. Dar, bineînțeles, nu este singurul. Ce s-a schimbat este faptul că oamenii nu mai vin doar pentru a fotografia monumentele. Acum vin pentru a-și face poze cu ei înșiși în fața monumentelor. Există chiar site-uri care îți spun unde să mergi pentru a-ți face un selfie emblematic parizian, iar pe Instagram sunt peste 148 de milioane de hashtag-uri - "Locuri în Paris".
Dar autoritățile vor mai mult, considerând că cele 71 de miliarde de euro aduse anual de 100 de milioane de turiști nu sunt de ajuns.
François Bayrou, prim-ministrul Franței: „În anii următori credem că putem crește performanța sectorului turistic cu 30%. Obiectivul ideal, peste cinci ani, nu este 71 de miliarde de euro, ci 100 de miliarde”.
Charlene Lite, ghid turistic „Paris by Emily”: „Au folosit pentru filmări toată zona aceasta. Este un loc real, un spațiu de locuit adevărat”.
Acum turismul este impulsionat și de serialul cu mare audiență internațională „Emily în Paris”, cu tururi ghidate tematice.
Charlene Lite, ghid „Paris by Emily”: „Când am venit prima oară aici, am vrut să văd unde au filmat serialul, înainte să încep tururile. Și era un grafitti, chiar la intrarea unde au filmat apartamentul ei, care anunța: "Emily nu este binevenită!". Dar, evident, l-au șters”.
Și în Montmarte, "Emily în Paris" a adus o mulțime de turiști. Vor să vadă neapărat celebra "casă roz", în fața căreia personajul a mâncat, într-un episod.