ILikeIT. 20% din transportul aerian de pasageri este asistat digital de o companie din România

Dată publicare: 02-04-2021 19:24
Dată actualizare: 02-04-2021 19:48


Deşi poate părea surprinzător, 20% din transportul aerian de pasageri este asistat digital de o companie din România.

În Cluj-Napoca, mai precis, au fost create tot felul de sisteme inteligente și aplicații pe care le regăsim acum în unele dintre cele mai mari aeroporturi ale lumii, în Dubai, în Germania sau în Marea Britanie.

40 de tineri programatori și ingineri, pasionați de aviație, din Cluj–Napoca au dezvoltat în ultimii ani soluții digitale bazate pe inteligența artificială pentru mai bine de 140 de aeroporturi din întreaga lume. Compania se numește AirportLabs, iar fondatorul ei este Ligiu Uioreanu.

Ligiu Uioreanu, fondator AirportLabs: „Am început cu soluții simple, care permiteau aeroporturilor se elimine circuitul lent și scump al notificărilor prin hârtii, SMS și altele. Am dezvoltat o platformă mobilă de comunicare în aeroporturi, iar acum am avansat la platforme de comunicare cu pasagerii prin sistemul de afișaj, platforme de management ale aeroportului în timp real, care permite aeroportului să înțeleagă ce se întâmplă fie pe pistă, fie în interior în timp real”.

Vision Air FIDS, de exemplu, este un sistem de informare și ghidare a pasagerilor, integrat pe mai toate ecranele din zonele de tranzit. Iar Airport Community Ap este o soluție digitală, unică în lume, prin care toți angajații unui aeroport pot comunica mai ușor între ei.

Ligiu Uioreanu, fondator AirportLabs: „E o singură aplicație pentru întreaga lume și operatorii din aeroporturi care operează pe mai multe aeroporturi trebuie s-o instaleze o singură dată. Membrii care se înscriu în aplicație au acces la tote aeroporturile pe care zboară și a devenit o platformă foarte importantă pentru noi în aviație”.

Impresionante și tot mai utile sunt, însă, sistemele autonome de preluare, sortare și predare a bagajelor, folosite în Dubai și în Germania. Dar și aplicațiile gratuite puse la dispoziția pasagerilor pentru a comanda produsele din Duty Free sau restaurante. Plătești și ridici singur pachetul, fără a mai intra în contact cu cineva.

Un exemplu urmat, evident, și de statele asiatice, unde au fost impuse probabil cele mai stricte măsuri de securitate de la declararea pandemiei. Zonele comune din aeroporturi sunt dezinfectate și de patru ori pe zi, iar personalul este sterilizat, la propriu, într-o capsulă creată special.

Subiectul pe larg sâmbătă, de la ora 10, la emisiunea ILikeIT.