Strategia de exporturi care poate creste economia. Pe ce se va specializa fiecare zona din Romania
Tintim destinatii noi pentru marfurile romanesti, dupa ce pe pietele din Europa ne este tot mai greu sa ne extindem. O noua strategie vizeaza Brazilia, India sau tari din Orientul Mijlociu.
De aceasta data, ne incercam norocul in special cu produse din domeniul IT. Cei din Ministerul Economiei recunosc ca pana acum totul s-a facut dupa ureche si ca statul nu a incurajat nici investitiile si nici productia de calitate.
In prezent, jumatate din ce exportam sunt echipamente auto, asa ca tara noastra apare pe harta lumii doar ca o filiala a acestor companii.
Alegeri 2024
19:02
Ce au declarat candidații la prezidențiale la ieșirea de la urne. Mesajele transmise alegătorilor în ziua votului
18:24
Dosar penal pentru un vrâncean care a vrut să voteze deși avea interdicție. Explicația halucinantă dată polițiștilor
18:21
Explicațiile fostului șef CURS. De ce trebuie ignorate exit-poll-urile ”pe surse” din ziua votului. Apar cu un motiv clar
18:01
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A treia zi de alegeri în diaspora. Număr semnificativ mai mic de voturi față de 2019
In afara de masini, Romania exceleaza acum la exporturile de mobila pentru Rusia si Europa. Pe locul al doilea sunt uleiurile si combustibilii, dar si anvelopele, unde, culmea, exportam aproape toata productia. Asa ca atunci cand un sofer isi cumpara cauciucuri la noi in tara, ele sunt de fapt importate din Cehia, Polonia, Marea Britanie sau Franta si Italia.
Din ce in ce mai multi producatori au o astfel de strategie. Exporta produsul romanesc, pentru a-si deduce TVA-ul egal cu un sfert din valoare. Ajuns in tara de origine a companiei, el este importat din nou in Romania de catre dealeri. Din toata aceasta afacere legala, producatorul reuseste sa isi reduca din cheltuielile de distributie, taxele de transport sau depozitare si vanzare.
"Daca in Romania capacitatea de absorbtie era mai mare poate ca n-am fi avut exporturi atat de mari. Companiile cauta cu disperare pietele externe pentru ca nu au unde sa vanda pe piata interna", a declarat Varujan Vosganian.
TOPUL CRESTERII EXPORTURILOR
1. Panama - 1550%
2. Indonezia - 159%
3. Libia - 154%
4. Azerbaidjan - 107%
5. Thailanda - 105%
In Panama, Indonezia sau Thailanda de exemplu, am avut cresteri uluitoare la export, dar pana acum nu vindeam nimic acolo. Mai nou, le trimitem echipamente optice, uleiuri sau cosmetice.
In strategia de export, pana in 2020 ar trebui ca fiecare regiune sa se specializeze.
Moldova sa produca textile, Muntenia sa aiba cercetatori, Oltenia turism, Banatul tehnologii avansate, Transilvania agricultura BIO si Capitala electronice.
Care sa ajunga in tari din afara Uniunii Europene nebagate in seama pana acum. Piese de calculatoare si softuri spre Orientul Mijlociu, Statele Unite sau Japonia. Mobila in estul continentului, produse BIO spre Orientul Apropiat si in tara tuturor posibilitatilor, vinuri la Moscova si Beijing. In plus, confectiile care merg acum in Italia si Germania, ar trebui sa se bata cu firmele din Asia si de peste Ocean.