Recalcularea pensiilor din septembrie vine cu cheltuieli în plus pentru vârstnici. Ar putea plăti sume uriașe
Recalcularea pensiilor programată în septembrie vine cu cheltuieli în plus pentru vârstnici.
În lipsa unei arhive electronice, care să păstreze toate datele, oamenii sunt puși pe drumuri și ajung să plătească sume uriașe pentru adeverințele de venit necesare la dosar.
Pe cele mai multe le găsesc la firme de arhivare, care păstrează și eliberează documente în locul întreprinderilor care au falimentat.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Pensionar: „Depun actul necesar, cererea de eliberare și în decurs de câteva zile până într-o săptămână ni se eliberează contra cost adeverința de venit”.
Cu așa ceva se ocupă pensionarii care vor să își completeze dosarul. Cei care au lucrat la întreprinderi care au falimentat aleargă acum pe la firmele de arhivare care păstrează documentele cu statele de plată ale foștilor angajatori.
Reporter: Dvs. cât ați plătit?
Florin Ionescu, pensionar: „300 de lei. Arhiva este la Slobozia. Am fost la Slobozia, a costat și mersul până acolo”.
Adeverințele care atestă că angajatul a primit pe lângă salariul de bază: sporuri, prime sau alte bonusurile, costă în jur de 100 de lei pentru fiecare an de muncă.
De exemplu, o familie plătește pentru două adeverințe în jur de doua mii de lei.
Nedesan Nicolae, pensionar Cluj-Napoca: „Jumătate din veniturile familiei noastre se duc pe două adeverințe pe care nu știm când le primim și cum le primim, ni le poate da incomplete, ni le poate da să nu le folosim la nimic și nu este în regulă”.
La rândul lor, cei de la firmele de arhivare susțin că tarifele sunt reglementate prin ordin dat de Președintele Casei de Pensii și sunt calculate în funcție de norma de timp și de salariul minim pe economie. Pe lângă costurile mari, multe dintre documente sunt deteriorate.
Florin Cuc, președintele Patronatului Întreprinderilor de Arhivare Fizică și Electronică: „Aceste firme a căror arhivă a ajuns la noi au fost firme de stat majoritatea în lichidare, în momentul în care firma s-a închis și a fost în lichidare, acele arhive au stat în ploaie, în condiții mizerabile, mucegăite sau chiar au dispărut. Am avut un caz – el a rupt fiecare foaie din statele de plată unde eram eu – vă dați seama că pe acea pagină erau 50 de persoane”.
Pentru moment, cei de la Casa de Pensii cunosc veniturile brute ale tuturor angajaților începând cu aprilie 2001. Oficialii din Ministerul Muncii și de la Casa de Pensii nu au răspuns până acum solicitării Știrilor PRO TV.
Cristian Seidler, deputat USR Comisia de muncă: „Statul român prin arhivă nu are capacitatea de a arhiva toată cantitatea de documente informații de care ar fi nevoie să se ocupe – este un simptom al statului incapabil pentru care plăteste viitorul pensionar cel care anterior a plătit contribuțiile și pe baza acelor contribuții statul român a funcționat”.
Înainte să plățiți bani unei firme de arhivare, întrebați la casele de pensii ce documente sunt necesare pentru dosarul de pensionare. Specialiștii spun că adeverința care atestă veniturile acumulate de-a lungul carierei ajută doar pensionarii care NU au dat statul român în judecată pe motiv că au primit bani mai puțini la pensie. Cei care au avut câștig de cauză în instanță au o pensie unde au fost deja luate în calcul toate sporurile și bonusurile primite.